Problemhjälp (Aprilia RS 250)

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Hej alla.

Jag skulle uppskatta seriösa förslag om vad som är fel på min Aprilia.

Allt började på Anderstorp i helgen på andra kvalet. Det var i högern efter flygrakan när jag skulle slå på igen som den tvekade och hackade innan den tog sej igen.
Jag trodde det berodde på att jag hade bytt bränsleslangar till eventuellt för små. Så jag ut och raggade grejor (tack Jörgen #31 och Martin #26) Så nu flödade bränslet fritt. Men icke sa nicke på tredje kvalet gick den ännu sämre och hackade i alla kurvor på mellangas när man skulle slå på fullt igen. Meka hela kvällen tills det blev mörkt(lampa ska tas med till tältet nästa gång).
Fick tipset om att det kunde vara tankurluftningen så vi borrade upp lite extra hål(inte i tanken utan i tanklocket) Frid och fröjd trodde vi och gick in i semitrailern och tittade på tv när Rickardson dominerade i speedwayen.
Ut på morgonwarmupen och upptäcker att problemet finns kvar, så in och meka igen.
Den här gången river vi förgasarna och rengör och hittar sand i den högra förgasarens luftmunstycke, jag höjer även nålarna ett hack ifrån standard. Glada i hågen och tror att problemet är löst så sätter vi ihop allt och provstartar.
Den fungerar bra tycker vi efter lite torrvarvande då man kan gasa upp den ifrån tomgång vilket inte har gått innan, då har man fått smyga upp den till cirka 7000 varv innan man kunde gasa på.

Ut till racet på eftermidagen och alllt är precis lika illa, den dör när jag ska ut på warmupvarvet, men lyckas springa igång den.
Tillbaka på startrutan så håller jag den på 9000 varv när starten går men den bara dör, lyckas dock rädda den igång men är hjälplöst sist.
Den fortsätter att gå illa hela racet och det verkar som att det är när jag ligger på mellangas genom böjen som den börjar hacka.

Snälla hjälp mej!

Tack på förhand Sleven #16

Last edited:
Har du kollat om de små filtren som ska sitta i röret på förgasaren där soppaslangen sitter är kvar?

Dom brukar kunna sätta igen sig rätt ordentligt.

Annars är det bara att börja leta elfel.

Jag säger till om jag kan komma på nåt annat "vanligt" fel.

/Daniel

Går dåligt

Hörru Pär!
Har du kollat reedsen?
En annan kompis kom hem till mig med liknande problem och uppgiven.
Det visade sig att reedsen var helslut och sönderspruckna med symtom som du beskriver.
MVH
Roffe

Tändkablar/tändhatt. Den högra (nedre) sitter ju i vattensprutet från framhjulet.
Gör rent förgaseri och avgasportar, kolla ALLT.

Livet med tvåtakt är underbart!

Om det är så att den går bra på topp men kass på låg- och mellanregistret så går min gissning att den har något fel i förgaseriet som gör att den får för mycket bensin på låg- och mellanvarv. Eftersom den går bra på toppvarv drar jag slutsatsen att det inte finns någon förträngning i bränsletillförseln eller tankluftningen, det är inte heller något fel på tändning, kablar, hattar eller stift. Nu är jag tyvärr inte tillräckligt insatt i förgasarnas värld för att kunna peka på enskilda delar men något gör så att dina förgasar flödar vilket skulle resultera i just de besvär du beskriver, att den hackar sig fram på låg- och mellanvarv för att sedan vakna och gå normalt på högvarv.

Pilotmunstyckena har jag fått för mig har en viktig roll vid låg och mellan.
Innan huvudmunstyckena tar över.

Tack för svaren.

Men det är inga igensatta filter (borttagna) tankurluftningen kan försöja en jetmotor numera, förgasarna är rengjorda och flottörnivån ställd, tändkablar och tändhattar är okej(har provbelastat dom) och tyvärr så fungerar avgasportarna klanderfritt.
Det enda jag inte har kollat som Roffe säger är reedsen, så jag hoppas på dom eller så slänger jag den i sjön och börjar tävla i fia med knuff!!

Fortsätt gärna att spekulera, alla tips mottages tacksamt.

Passar även på att tacka alla i kungaklassen för kul helg igen! Synd bara att jag tillbringade den i mitt mektält.

Mvh Pär.

Har du kollat så att chokewirarna har satt sig ordentligt i förgasarna? Det är lätt att de sätter sig på kant och då har du alltid choke på.

Torkel skrev:
Har du kollat så att chokewirarna har satt sig ordentligt i förgasarna? Det är lätt att de sätter sig på kant och då har du alltid choke på.

Tack för tipset :tummenupp Men lite för sent, det hände nämligen på Falken. Som tur var upptäckte jag det på warmupen och åtgärdade det till racet.
Så det problemet har jag full koll på.

Läsa stiften??? :confused: Den går ju bra på fullgas och dom är inte sura.

Skulle ev kunna va skador på kolvarna , kolvringarna (ringarna bränt fast) pga att den gått för snålt bestyckad vid körning.

Som du beskriver att man har fått smyga upp den till 7000 rpm innan man har kunnat gasa ordentligt antyder på dålig bensintillförsel i blandningen på mellanregistret.

Har du fått choka mkt innan man har kunnat köra ? , det är ett tecken på dålig mellanregistersinställning.

Lyft cylindrarna och kolla , skadar inte.
// J

Hej,

Ett surt förslag är att fastställa cyl, kolv/kolvringstatus, kompprov för hand kan funka.
Byta reeds är enkelt, billigt å sällan onödigt, kolla vad Aprilia rekommenderar för bytesintervall.
Givetvis är hela felsökningsproceduren ett bra alt.,
Ta av pipor kika in i loppen, av med cyl...demontera inte topparna om det inte läcker eller om Du inte måste byta cyl.

sleven skrev:
Hej alla.

Jag skulle uppskatta seriösa förslag om vad som är fel på min Aprilia.

Allt började på Anderstorp i helgen på andra kvalet. Det var i högern efter flygrakan när jag skulle slå på igen som den tvekade och hackade innan den tog sej igen.
Jag trodde det berodde på att jag hade bytt bränsleslangar till eventuellt för små. Så jag ut och raggade grejor (tack Jörgen #31 och Martin #26) Så nu flödade bränslet fritt. Men icke sa nicke på tredje kvalet gick den ännu sämre och hackade i alla kurvor på mellangas när man skulle slå på fullt igen. Meka hela kvällen tills det blev mörkt(lampa ska tas med till tältet nästa gång).
Fick tipset om att det kunde vara tankurluftningen så vi borrade upp lite extra hål(inte i tanken utan i tanklocket) Frid och fröjd trodde vi och gick in i semitrailern och tittade på tv när Rickardson dominerade i speedwayen.
Ut på morgonwarmupen och upptäcker att problemet finns kvar, så in och meka igen.
Den här gången river vi förgasarna och rengör och hittar sand i den högra förgasarens luftmunstycke, jag höjer även nålarna ett hack ifrån standard. Glada i hågen och tror att problemet är löst så sätter vi ihop allt och provstartar.
Den fungerar bra tycker vi efter lite torrvarvande då man kan gasa upp den ifrån tomgång vilket inte har gått innan, då har man fått smyga upp den till cirka 7000 varv innan man kunde gasa på.

Ut till racet på eftermidagen och alllt är precis lika illa, den dör när jag ska ut på warmupvarvet, men lyckas springa igång den.
Tillbaka på startrutan så håller jag den på 9000 varv när starten går men den bara dör, lyckas dock rädda den igång men är hjälplöst sist.
Den fortsätter att gå illa hela racet och det verkar som att det är när jag ligger på mellangas genom böjen som den börjar hacka.

Snälla hjälp mej!

Tack på förhand Sleven #16

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8