Problembarnet BMW

Nu har jag inte läst texten och vet inte så mkt om elektroniken på deras hojar eller i övrigt ingenting heller om tc mm men det verkar ju som bmw´s traction controll inte får deras däck att hålla hela racen?
Eller är det något annat som gör att dom inte hänger med hela racet? Tycker att redan förra året så var vissa förare med i toppen av racen men bara i början, precis som haslam den här helgen på donington.
Det kan ju inte bara vara elektronik problem?

Nu när jag läst texten men kan inte mer om tc och elektronik för det men enl intervjun så verkar det som att elektroniken mer stjälper än hjälper enl haslam nu innan han fått all testdata och verkar svårt att få konsistenta svar på tester av hojen från test till test även om dom inte ändrat något, det låter som att dom har lite att göra..

Men om han kan köra så här bra med en cykel som han verkar ha många problem med så ska det bli riktigt kul att se hur det ser ut när dom fått ordning på bitarna:tummenupp

Vad i elektronikväg förutom tc´n som räddar däcken kan göra att hojen går bra och hänger med i början av racen men inte räcker till i slutet?
Det är väl mer chassibetonat och att få alla delar att funka bra tillsammans mer än att det bara är ett elektronikproblem?

Låter på haslam som det finns hur många olika inställningar som helst bara i chassit att prova jämfört med hans gamla suzuki.
Har gatmodellen möjligheter till chassiändringar också? Tex sving å vad det nu finns mer? Olika motorfästen som aprilian tex också?

Last edited:
Undra vad Haga tänker när han ser Checa behandla Ducce'n som har gör.. Varför drog sig Xerox/Fabriksteamet ur, för att hojen inte var tillräckligt snabb? :lol

Undra vad Haga tänker när han ser Checa behandla Ducce'n som har gör.. Varför drog sig Xerox/Fabriksteamet ur, för att hojen inte var tillräckligt snabb? :lol

Checas hoj är väl i stort sett en fabriksducati men ducati drog sig väl ur för att ha råd att ha rossi på gp hojen:D

Haga är nog fortfarande i chocktillstånd från säsongen 09 när spies kom till wsbk och krossade hans chans till vinst det året han satt på xerox ducatin, han var nära det året men blev nog lite knäckt efter det:näsblod

Last edited:
Castrol Ten Kate är väl så nära fabriksteam som Honda har, de har väl det senaste av det senaste eller? :va
Självklart har de det senaste grejorna men modellen har väl inte ändrats märkbart sen den kom 2008?

Nutte: På gatversionen av S1000RR kan man "enkelt" ändra svingens höjd i förhållande till huvudramen. På WSBK-hojen kan man säkert ändra det mesta i chassiväg.

Har inte en susning om vad i elektronikväg som kan påverka däckslitaget förutom TC men motorbromsen och slirkopplingen kanske gör det?

Självklart har de det senaste grejorna men modellen har väl inte ändrats märkbart sen den kom 2008?

Nutte: På gatversionen av S1000RR kan man "enkelt" ändra svingens höjd i förhållande till huvudramen. På WSBK-hojen kan man säkert ändra det mesta i chassiväg.

Har inte en susning om vad i elektronikväg som kan påverka däckslitaget förutom TC men motorbromsen och slirkopplingen kanske gör det?

Jo att det går att ändra det mesta på en wsbk hoj vet jag men det är coolt att det börjar komma lite såna inställningar som standard i modeller och tillsammans med utrustning som tc (som jag iaf hört/läst verkar fungera bra) och massa andra saker som finns på bmw´n.
Trodde inte att det skulle finnas på "gatcyklar" såhär tidigt och fungera, speciellt inte på en ny tillverkare inom den här klassen.
Ha begär för mig iaf:tummenupp

Kawa var väl först med tc och den fungerade väl "sådär" :näsblod
så när man såg att bmw hade det så trodde jag iaf ungefär samma sak..
Men det verkar ju vara bra hittils, ska bli kul att se pro superbike förarna köra bmw och utvärdera vidare:tummenupp

Men det är ju som sagt en annan sak och en helt annan hoj i wsbk.

Nej, jag vet inte heller vad det innebär men jag tycker att man har hört mycket om elektronikproblem från bmw men i praktiken tycker jag att det sett ut som att bmw hängt med i början av racen och tappat i slutet och ser ju mer ut som däckproblem, kanske till följd av dåligt fungerande tc, slirkoppling/motorbroms eller att chassit är för styvt/mindre förlåtande och äter däck som visar sig i slutet av racen..?

Vet ej och kan för lite men tyckte man såg det mönstret på bmw förare redan från början 09 också dom gångerna som corser och xaus hade kvalat lr startat bra och hängde med hur fint som helst i över halva race ibland och sen tappade mot slutet, och nu ser det ungefär likadant ut för haslam.

Menar bara att det när det handlar om elektronikproblem så brukar det ju inte visa sig så markant vid slutet av racen utan brukar ju påverka lite mera konstant.. Om det inte är just att däcken tar slut pga tc´n lr något annat indirekt elproblem..

Men det kanske är det Haslam menar i intervjun att hojen inte är konsistant alls och att det är skillnad mellan två pass även om dom inte ändrat något på hojen..

Tror att när dom får ordning på det så kommer iaf haslam bli farlig med tanke på hur han kör nu med dom problemen han säger sig ha med bmw.

Kawa var väl först med tc och den fungerade väl "sådär" :näsblod
så när man såg att bmw hade det så trodde jag iaf ungefär samma sak..
Men det verkar ju vara bra hittils, ska bli kul att se pro superbike förarna köra bmw och utvärdera vidare:tummenupp
ZX10 hade den enklaste typen av TC där man bara kollade varvet på motorn. BMW har precis som 1098R sensorer på hjulen och i BMWns fall kombinerat med gyron som känner av lutningen (vet inte om 1098R hade/har det).

Skitkul att vi amatörer får ta del av det som proffsen tar fram :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8