Problem XR600

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Problem XR600 [Felet löst]

Hej!

Fick inte igång Hondan förut när jag skulle ut och åka lite. Så jag testade och rulla igång den 4-5 ggr. Det funkade inte..

Så testade jag en sista gång nyss. Gick nästan igång, men sen testade jag att kicka.

Det verkar som om någon ventil tar i kolven eller liknande? Blir blir ett metalliskt ljud och tar stopp vid kompläget. Hjälper inte med dekompen heller, och den har blivit alldeles "slapp".

Vad tror ni felställda ventiler, dekompen som lagt av?

Förra ägaren sa att han ställde ventilerna 0.10 in 0.16 ut. är det rätt?

Mycket tacksam för hjälp.. Har nämligen ingen aning om vad som är fel. :gnissla

Last edited:
Kollat så du inte har vajern till dekompen spänd?

H3dlund skrev:
2674178 Hej!

Fick inte igång Hondan förut när jag skulle ut och åka lite. Så jag testade och rulla igång den 4-5 ggr. Det funkade inte..

Så testade jag en sista gång nyss. Gick nästan igång, men sen testade jag att kicka.

Det verkar som om någon ventil tar i kolven eller liknande? Blir blir ett metalliskt ljud och tar stopp vid kompläget. Hjälper inte med dekompen heller, och den har blivit alldeles "slapp".

H3dlund skrev:
2674178 Hej!

Om du misstänker ventilerna så är det ju bara till att lyfta på ventillocken och kika en snabbis. Att spelet skulle ha ändrats så mycket att ventilerna slår i kolven har jag väldigt svårt att tänka mig. På husan gick vevlagret så hårt att kolven slog i topplocket, ändå klarade sig ventilerna från att slå i kolven.
Hur känns kompressionen annars förutom att kolven bara inte vill runt?

-PLM- skrev:
2674249 Kollat så du inte har vajern till dekompen spänd?

Drog ur vajern helt, ingen skillnad.

philsson skrev:
Om du misstänker ventilerna så är det ju bara till att lyfta på ventillocken och kika en snabbis. Att spelet skulle ha ändrats så mycket att ventilerna slår i kolven har jag väldigt svårt att tänka mig. På husan gick vevlagret så hårt att kolven slog i topplocket, ändå klarade sig ventilerna från att slå i kolven.
Hur känns kompressionen annars förutom att kolven bara inte vill runt?

Får vänta tills farsan kommer hem så får vi kika på det. Men jag tycker kompressionen känns som vanligt annars.

Och vevlagret kan jag aldrig tänka mig att det är på min.. Fin olja, inget rassel eller liknande förut, och jag lyckades inte varva den över tomgång idag. :tungan

Ta bort stiftet, vrid försiktigt runt den ett par varv åt rätt håll och känn efter om nåt tar emot.
Isf kan du i exakt det läget försöka trycka ner ventilerna en och en. Ingen av dom
ska vara helt stum. Ska alltid finnas minst 1-2 mm mellan ventiler o kolvtopp.

Autodekompen är lite skum, möjligen kan den spöka. Lättar du på hö avgasventil ca 2mm
kopplas den ur helt. Ska ta emot ordentligt vid kickning då (om stiftet sitter i).

Är allt ok mekaniskt är ett nytt stift ett bra förslag mot startsvårigheter.
/u

ulf_lundin skrev:
2674400 Ta bort stiftet, vrid försiktigt runt den ett par varv åt rätt håll och känn efter om nåt tar emot.
Isf kan du i exakt det läget försöka trycka ner ventilerna en och en. Ingen av dom
ska vara helt stum. Ska alltid finnas minst 1-2 mm mellan ventiler o kolvtopp.

Autodekompen är lite skum, möjligen kan den spöka. Lättar du på hö avgasventil ca 2mm
kopplas den ur helt. Ska ta emot ordentligt vid kickning då (om stiftet sitter i).

Är allt ok mekaniskt är ett nytt stift ett bra förslag mot startsvårigheter.
/u

Får ta en titt på Autodekompen då, förresten så sitter det ett nytt iridium stift i. Och den gick klockrent i förrgår.

Blir iaf till att skruva lite på juldagen. Återkommer då hur det gått.. :tungan

Kom med fler tips om ni vet något.

H3dlund skrev:
2674269 Drog ur vajern helt, ingen skillnad.

Får vänta tills farsan kommer hem så får vi kika på det. Men jag tycker kompressionen känns som vanligt annars.

Och vevlagret kan jag aldrig tänka mig att det är på min.. Fin olja, inget rassel eller liknande förut, och jag lyckades inte varva den över tomgång idag. :tungan
Nej inte för att jag trodde det var ditt vevlager. Ville bara poängtera svårigheten att ventilerna skulle slå i kolven pga flyttat spel. :)
Gällande Mitt vevlager så tog det inte 2 mil från att hojen började låta lite annorlunda tills det blev totalras. :glömdet

Att rulla i gång min DR 350 (440 nu) är omöjligt även på högsta växeln då kompet är så stort, den låser bara backhjulet. Så om din rullar lätt när du läger i en växel och försöker rulla så kan det ju ha hänt nåt med kompet?

DR och XR är ju inte så olika väll?

enduroemil skrev:
2674621 Att rulla i gång min DR 350 (440 nu) är omöjligt även på högsta växeln då kompet är så stort, den låser bara backhjulet. Så om din rullar lätt när du läger i en växel och försöker rulla så kan det ju ha hänt nåt med kompet?

DR och XR är ju inte så olika väll?

Min XR låser sig på alla växlar om jag inte håller in dekompen, då är det bara 1:an som hjulet låser sig på. Så det har inget med det att göra iaf.

Men jag var ute och funderade/testade lite nyss. Måste vara dekompen eller autodekompen som krånglar.

hmm...
en fundering..
på min gammla va jag med om att dekompen vart "slapp" som du säger, sen var de knappt nå komp i den, hur känns den på kicken?
hitta en tråd där både xr600 o xr 650 har de hänt för flera personer..
bara gått till sig efter lite trix o kickar o likn för alla som skrev där...
bara en tanke.. fast ditt låter ju lite annorlunda ändå. :va

ozeo skrev:
2674807 hmm...
en fundering..
på min gammla va jag med om att dekompen vart "slapp" som du säger, sen var de knappt nå komp i den, hur känns den på kicken?
hitta en tråd där både xr600 o xr 650 har de hänt för flera personer..
bara gått till sig efter lite trix o kickar o likn för alla som skrev där...
bara en tanke.. fast ditt låter ju lite annorlunda ändå. :va

Blir ingen skillnad med dekompen indragen när man kickar, den "låser sig" fortfarande. Men det går ju att komma förbi det läget. Men känns inte värst bra.

Jag tror på "auto-dekompen" som ulf säger. (hur nu den fungerar vettetusan men)

ulf_lundin skrev:

Blir till att skruva lite på juldagen, har sprängskisser osv som förra ägaren skickade med. Kan lika gärna koll ventilspel och lite smågrejer samtidigt. Så det ska nog gå bra. :)

Last edited:
H3dlund skrev:
2674831 Blir ingen skillnad med dekompen indragen när man kickar, den "låser sig" fortfarande. Men det går ju att komma förbi det läget. Men känns inte värst bra.

Jag tror på "auto-dekompen" som ulf säger. (hur nu den fungerar vettetusan men)

Blir till att skruva lite på juldagen, har sprängskisser osv som förra ägaren skickade med. Kan lika gärna koll ventilspel och lite smågrejer samtidigt. Så det ska nog gå bra. :)

jo de va autodekompen som ställde till det för mig med.

sen tro jag de är 0,10 0,12 så kolla upp de noga först.

ozeo skrev:
2674871 jo de va autodekompen som ställde till det för mig med.

sen tro jag de är 0,10 0,12 så kolla upp de noga först.

Åfan, då är ventilspelet fel på min om dina uppgifter stämmer.

Någon som kan berätta hur autodekompen fungerar förresten? Dekompen lyfter väl ena avgasventilen så man kan komma förbi kompläget? Men autodekompen har jag aldrig fått reda på hur den fungerar.

Var inte så andfådd, utan läs svaren du redan fått. Du kan inte snacka dig fram till nåt,
kolla och testa i stället.
Vad jag kan förstå har du knappast kollat nåt av tipsen du fått. Gör det.
/u

Jao.. :va

Lyfte av ventilkåpan och kikade idag.

Autodekompen är borttagen på min, sitter en hylsa där istället, så den är det inte.

Kollade lite hur dekompen fungerade, och den funkar som den ska. Testade kicka utan ventilkåpan på, då uppstår inte det där att kicken låser sig. Så jag monterade ihop och allt och hoppades på att dekompen bara hamnat ur läget, men icke. Samma fel när jag satte ihop det igen.

Så jag misstänker något med nån ventil? Enda jag kan tänka mig som krånglar nu.

Men jag har aldrig rivit en 4-t topp förut så jag körde iväg den till en släkting som ska försöka fixa det. :)

Ivil skrev:
2678542 Kolla alla ventilspel samt så att inget tar i locket

Tar i locken gör dom inte, för jag testade kicka utan dom på. Lät ändå..

Ventilspelen kollade jag dock aldrig.

Tar du loss ventilkåpan så ligger väl vipparmarna däri? Det innebär ju att ventilerna varken öppnar eller stänger när du isf kickar, borde vara näst intill omöjligt att kicka runt motorn då. :va Vet inte hur det ser ut på XR men jag utgår ifrån att det är likadant som på husan.

philsson skrev:
2678569 Tar du loss ventilkåpan så ligger väl vipparmarna däri? Det innebär ju att ventilerna varken öppnar eller stänger när du isf kickar, borde vara näst intill omöjligt att kicka runt motorn då. :va Vet inte hur det ser ut på XR men jag utgår ifrån att det är likadant som på husan.

Vipparmarna sitter i ventilkåpan ja.

Kickade utan tändstift i, då jag fick motorn att gå runt iaf. Med stiftet i var den så gott som stum. :P För med ventilkåpan på "låser sig" motorn även utan tändstiftet i. Men som sagt så står den inte hemma nu. För jag har gjort det jag kan iaf. Nämligen aldrig skruvat 4-t förut, så jag vågade inte göra något mer. :)

H3dlund skrev:
2678600 Vipparmarna sitter i ventilkåpan ja.

Kickade utan tändstift i, då jag fick motorn att gå runt iaf. Med stiftet i var den så gott som stum. :P För med ventilkåpan på "låser sig" motorn även utan tändstiftet i. Men som sagt så står den inte hemma nu. För jag har gjort det jag kan iaf. Nämligen aldrig skruvat 4-t förut, så jag vågade inte göra något mer. :)
Jag misstänker att motorkonstruktionen är näst intill identisk med husan vilket jag kan mycket väl. Säg bara till om du undrar över något så hjälper jag gärna. (PM)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT