Problem vid byte av framlykta. Hel/halvljus

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!

Jag har en kawa z750 som jag bytt framlykta på. Orginalet har två separata lampor, en helljuslampa och en halvljuslampa som är kopplade till en varsin kontakt på motorcykelns elsystem.

Jag ska byta till en lampa från Yamaha mt-03 och jag undrar hur jag ska göra för att få det att fungera? Mt-03 lyktan har bara en glödlampa som sköter både hel och halvljus och det finns således bara en kontakt på den nya framlyktan men fortfarande två stycken kontakter på hojen.

Med vänlig hälsning, Jocke
 
Like this:

p43t38_h4_wm.jpg
 
Tack för bilden! Du får gärna förklara lite mer utförligt om du vill och kan!
Ska jag koppla från båda kontakterna på hojen eller räcker det med en av dem ?
 
Tack för bilden! Du får gärna förklara lite mer utförligt om du vill och kan!
Ska jag koppla från båda kontakterna på hojen eller räcker det med en av dem ?
Antar att du har två H7-lampor på hojen.
Det du behöver göra är att koppla den kabel som har ström när du har halvljuset på, till den övre kontakten på lampan.
Sedan den kabel du har ström på när helljuset är påslaget till den högra kontakten på lampan.
Och jord från valfri kontakt på hojen till den vänstra på lampan.

Vettigast är att tillverka ett par kablar med kabelskor på, undvik att klippa av kablarna som sitter original.
Hoppas du förstår vad jag menar.
 
Ja det är två stycken h7.
Så jag kopplar alltså kablar mellan den ena av de nu två lampkontakterna på motorcykeln till den nya lampan med hjälp av kabelskor?

Tack för beskrivningen, är med på allt du säger förutom det sista:

"Och jord från valfri kontakt på hojen till den vänstra på lampan", de går inte att koppla rakt av från kontakten på hojen alltså?


Kan det här vara något? Om jag kopplar de där sladdarna till den ena lampkontakten på hojen?
http://www.ebay.de/itm/P45t-P43t-H4-Bilux-Gluehbirnen-Anschlussbuchse-1-/281525464522
 
Last edited:
Ja det är två stycken h7.
Så jag kopplar alltså kablar mellan den ena av de nu två lampkontakterna på motorcykeln till den nya lampan med hjälp av kabelskor?

Tack för beskrivningen, är med på allt du säger förutom det sista:

"Och jord från valfri kontakt på hojen till den vänstra på lampan", de går inte att koppla rakt av från kontakten på hojen alltså?


Kan det här vara något? Om jag kopplar de där sladdarna till den ena lampkontakten på hojen?
http://www.ebay.de/itm/P45t-P43t-H4-Bilux-Gluehbirnen-Anschlussbuchse-1-/281525464522
På båda dina H7-kontakter så är den ena kontakten plus och den andra jord.
Du kan använda vilken du vill av dessa till att jorda H4-lampan med, eller dra en kabel till valfri jordpunkt på hojen.
 
På h7 lampan finns två bara två stift, vilken är då jord?
Innebär det att det inte finns någon jordad stift i kontakterna på hojen att koppla till nya lampan? Vilket resulterar i att jag måste göra som du föreslog och dra en kabel till en jord någonstans på hojen? exempelvis en plåtren skruv?:)
 
På h7 lampan finns två bara två stift, vilken är då jord?
Innebär det att det inte finns någon jordad stift i kontakterna på hojen att koppla till nya lampan? Vilket resulterar i att jag måste göra som du föreslog och dra en kabel till en jord någonstans på hojen? exempelvis en plåtren skruv?:)
Du får använda en multimeter eller testmejsel för att konstatera vilken kabel som är plus/minus.
 

Bifogat

  • headlight.jpg
    headlight.jpg
    28 KB · Visningar: 648
Last edited:
Jag har googlat lite och hittade den här tråden:


http://www.customfighters.com/forums/showthread.php?t=58598

De har använt sig av ett relä, bör jag göra det? Var köper jag det? Jag har beställt det här men det ingår inget relä:

http://www.ebay.com/itm/1x-H4-HB2-9...rcycles_Parts_Accessories&hash=item5d52bc44f6




Kan någon förklara bilden? som jag bifogat ? Vad är vad och hur ska det kopplas?
Du har tittat på din H4-lampa va? Den har också han-kontakt, dvs 3 stift som sticker ut, precis som den sladd du har köpt på ebay. Gör som sportbike skriver, ta hel och halv från dina sladdar, valfri jord och en HON-kontakt, en sån med hål i, om det inte ingick i lyktan du köpte. Du behöver inte blanda in något relä.
 
äsch nu ser jag, skulle ju ha en hona där... får maila dem

Nu har jag beställt en med hona istället och tror att jag kan koppla den till hojens ena kontakt med flatstift som ni tipsat om. Och jordar på det stiftet i en av hojens h7-kontakter som efter prov med multimeter visar sig vara jorden.

tack för hjälpem
 
Last edited:
äsch nu ser jag, skulle ju ha en hona där... får maila dem

Nu har jag beställt en med hona istället och tror att jag kan koppla den till hojens ena kontakt med flatstift som ni tipsat om. Och jordar på det stiftet i en av hojens h7-kontakter som efter prov med multimeter visar sig vara jorden.

tack för hjälpem

Om du inte orkar vänta på leverans av kontakten så finns de att köpa för småpengar på Biltema också.
 
Jag har läst på mer om det här med relät. Ni säger att jag inte behöver ett relä men andra har skrivit tvärtemot.

När jag startar hojen går halvljuset på automatiskt (den ena lampan lyser).
När jag slår på helljuset tänds även den andra lampan.
(Med orginallyktan med två stycken h7 lampor)

En H4-lampa lyser ju i två delar. Vid halvljus så tänds en del av lampan som sedan släcks och ersätts av en annan del av lampan när du slår på helljus, inte sant? Om jag inte installerar ett relä kommer väl både halvljusdelen och helljusdelen lysa samtidigt när jag slår på helljuset vilket innebär att lampan troligtvis kommer smälla?
 
Jag har läst på mer om det här med relät. Ni säger att jag inte behöver ett relä men andra har skrivit tvärtemot.

När jag startar hojen går halvljuset på automatiskt (den ena lampan lyser).
När jag slår på helljuset tänds även den andra lampan.
(Med orginallyktan med två stycken h7 lampor)

En H4-lampa lyser ju i två delar. Vid halvljus så tänds en del av lampan som sedan släcks och ersätts av en annan del av lampan när du slår på helljus, inte sant? Om jag inte installerar ett relä kommer väl både halvljusdelen och helljusdelen lysa samtidigt när jag slår på helljuset vilket innebär att lampan troligtvis kommer smälla?

En std H4 tål både hel och halv rätt förvånansvärt länge...

Vill du komma ifrån det problemet så använd t.ex ett växelrelä för att låta helljussignalen styra skifte mellan hel och halv.

F-n det går inte att ladda upp några bilder, igen...

Växelrelä schema, bild
 
Hej igen!

Nu har jag kopplat ihop och monterat alltihop. Använde mig av ett relä från biltema och allt fungerar.
Nu har jag dock ett litet problem, sladden och kontakten som går till mätaren är för kort när jag ska montera mätaren. Jag undrar om någon har tips på hur jag kan förlänga kabeln? Vill inte klippa och skarva i orginalkablarna helst men det kanske är enda lösningen?

Från kablaget på motorcykeln sitter en kontakt som ska klicka fast i mätaren.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top