Problem med zx6r..

zx6rChrille

Aprilia Rsv Mille
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Österforse
Hoj
Ja en snabb röd...
Skulle hjälpstarta ninjan med batteriladdare och allt bara dog. inga säkringar trasiga hjälp!!!!!!
 
Batteriet kanske dog. Det kanske blev kortis eller nåt i det. Mät spänningen på det, prova med bilbatteri och startkablar.
 
Ingoberra skrev:
Batteriet kanske dog. Det kanske blev kortis eller nåt i det. Mät spänningen på det, prova med bilbatteri och startkablar.

PROVA ABSOLUT INTE MED BILBATTERI O KABLAR DU KAN KVADDA MCBATTERIET!!! tål inte strömstyrkan från ett bilbatteri..
 
Kiosken skrev:
PROVA ABSOLUT INTE MED BILBATTERI O KABLAR DU KAN KVADDA MCBATTERIET!!! tål inte strömstyrkan från ett bilbatteri..
Lånade ett batteri och det var felet. så ett tips till er andra hjälpstarta ej med billaddare. :huvet :huvet
 
Kiosken skrev:
PROVA ABSOLUT INTE MED BILBATTERI O KABLAR DU KAN KVADDA MCBATTERIET!!! tål inte strömstyrkan från ett bilbatteri..

skulle du kunna förklara hur något kan gå sönder om du har samma volt?? hur mycket ström det kommer att gå kommer alltid att bli lika mycket även om du har ett 10000000 A batteri eftersom resistansen i mc:n är densamma...

dvs ingen fara med någonting så länge du använder samma volt tal
 
colik skrev:
skulle du kunna förklara hur något kan gå sönder om du har samma volt?? hur mycket ström det kommer att gå kommer alltid att bli lika mycket även om du har ett 10000000 A batteri eftersom resistansen i mc:n är densamma...

dvs ingen fara med någonting så länge du använder samma volt tal

Varför pajade batteriet då?
/o.kunnig
 
colik skrev:
skulle du kunna förklara hur något kan gå sönder om du har samma volt?? hur mycket ström det kommer att gå kommer alltid att bli lika mycket även om du har ett 10000000 A batteri eftersom resistansen i mc:n är densamma...

dvs ingen fara med någonting så länge du använder samma volt tal

Inte riktigt rätt, med tanke på att ett motorcykelbatteri tål betydligt mindre ström än ett bilbatteri klarar att leverera. Om polspänningen skiljer sig åt så kommer det batteri med bättre laddning att försöka fylla det andra batteriet så snabbt som möjligt, strömstyrkan blir i detta fall bara beroende på resistansen i kretsen.

Rent krasst, undvik att använda bilbatteri och kablar att starta med. Om inget annat finns att tillgå, se åtminstone till att bilen är avstängd, så att spänningen ligger på 12 volt och inte 14.

Om det inte är totalt slut så är ju ett alternativ att rulla igång, det brukar funka rätt bra på hoj om man är 2 stycken.
 
colik skrev:
skulle du kunna förklara hur något kan gå sönder om du har samma volt?? hur mycket ström det kommer att gå kommer alltid att bli lika mycket även om du har ett 10000000 A batteri eftersom resistansen i mc:n är densamma...

dvs ingen fara med någonting så länge du använder samma volt tal

Ett urladdat batteri har lägre polspänning, oavsett att det står "12 V" på bägge batterierna.

När du ansluter ett bilbatteri till MC-batteriet så har du till att börja med ingen förbrukning/belastning från cykeln (om du inte står med startknappen intryckt när du ansluter). Detta medför att bägge batterierna är att betrakta som parallellkopplade. Ditt urladdade MC-batteri har lägre polspänning än det fräscha bilbatteriet. Ström rusar in i det urladdade batteriet i en strävan efter jämnvikt (lika spänning). Strömstyrkan beror på hur stor skillnad i spänning och kapacitet det är på batterierna. För stor skillnad ger minst ett förstört batteri.
 
Att starta med en LADDARE som starthjälp lär ju vara en mycket dålig ide så länge den inte är avsedd för just det ändamålet.

Diskussionen om parallellkopplade batterier och faran med detta är ju inte ny men samtidigt är ju startkablar något som använts i urminnes tider. Det brukar ju går bra på bilar och varför det skulle funka saämre på hoj vette fanken om jag förstår...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top