Hej,
Körde hemåt ifrån jobbet en tidig "vårdag" nu förra veckan och helt plötsligt försvann all effekt från hojen och rök väldigt vit rök ur avgasrören. Kopplade och stannade direkt. Efter en snabbare översyn märkte jag att nivåfönstert för olja var helt oboj färgat...
Tänkte direkt att toppackningen hade gått och fixade skjuts och beställde delar. Nu bytte jag toppackningen under helgen. Dränerade och rengjorde kylarsystem och motorn sköljdes igenom med ett par omgångar diesel. Topp och cylinder kollades efter sprickor utan resultat. Skruvade ihopa allting med nya packningar, fyllde upp olja, kylarvätska och nya filter. Hojen startade direkt. Lät den gå ett par minuter på tomgång, stannade och tappade ut oljan. Till min förskräckelse var även den oboj färgad.
Nåja, hem och googla och fann att ett vanligt problem var att packboxen i vattenpumpen går. Så ner i garaget, av med ventilkåpan och vattenpumpen då. Kollar packboxen (det synliga jag ser utan att demontera den, allting ser fint ut. Beställer dock ny packboxen, lager och oringar (får detta imorgon).
Nu till frågan, kan det vara vattenpumpen som är kass trots jag ej kan se några skador?
Eller finns det möjlighet att de kan ha funnits kontaminerad olja kvar i blocket som jag inte kan ha fått ut? Som i sin tur färgat den nya oljan?
Hur går jag tillväga härnäst i min felsökning? Tacksam för svar!
Viktor
Körde hemåt ifrån jobbet en tidig "vårdag" nu förra veckan och helt plötsligt försvann all effekt från hojen och rök väldigt vit rök ur avgasrören. Kopplade och stannade direkt. Efter en snabbare översyn märkte jag att nivåfönstert för olja var helt oboj färgat...
Tänkte direkt att toppackningen hade gått och fixade skjuts och beställde delar. Nu bytte jag toppackningen under helgen. Dränerade och rengjorde kylarsystem och motorn sköljdes igenom med ett par omgångar diesel. Topp och cylinder kollades efter sprickor utan resultat. Skruvade ihopa allting med nya packningar, fyllde upp olja, kylarvätska och nya filter. Hojen startade direkt. Lät den gå ett par minuter på tomgång, stannade och tappade ut oljan. Till min förskräckelse var även den oboj färgad.
Nåja, hem och googla och fann att ett vanligt problem var att packboxen i vattenpumpen går. Så ner i garaget, av med ventilkåpan och vattenpumpen då. Kollar packboxen (det synliga jag ser utan att demontera den, allting ser fint ut. Beställer dock ny packboxen, lager och oringar (får detta imorgon).
Nu till frågan, kan det vara vattenpumpen som är kass trots jag ej kan se några skador?
Eller finns det möjlighet att de kan ha funnits kontaminerad olja kvar i blocket som jag inte kan ha fått ut? Som i sin tur färgat den nya oljan?
Hur går jag tillväga härnäst i min felsökning? Tacksam för svar!
Viktor