Problem med vatten i oljan, KTM Lc4

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
CB1000R
Hej,
Körde hemåt ifrån jobbet en tidig "vårdag" nu förra veckan och helt plötsligt försvann all effekt från hojen och rök väldigt vit rök ur avgasrören. Kopplade och stannade direkt. Efter en snabbare översyn märkte jag att nivåfönstert för olja var helt oboj färgat...

Tänkte direkt att toppackningen hade gått och fixade skjuts och beställde delar. Nu bytte jag toppackningen under helgen. Dränerade och rengjorde kylarsystem och motorn sköljdes igenom med ett par omgångar diesel. Topp och cylinder kollades efter sprickor utan resultat. Skruvade ihopa allting med nya packningar, fyllde upp olja, kylarvätska och nya filter. Hojen startade direkt. Lät den gå ett par minuter på tomgång, stannade och tappade ut oljan. Till min förskräckelse var även den oboj färgad.

Nåja, hem och googla och fann att ett vanligt problem var att packboxen i vattenpumpen går. Så ner i garaget, av med ventilkåpan och vattenpumpen då. Kollar packboxen (det synliga jag ser utan att demontera den, allting ser fint ut. Beställer dock ny packboxen, lager och oringar (får detta imorgon).

Nu till frågan, kan det vara vattenpumpen som är kass trots jag ej kan se några skador?
Eller finns det möjlighet att de kan ha funnits kontaminerad olja kvar i blocket som jag inte kan ha fått ut? Som i sin tur färgat den nya oljan?

Hur går jag tillväga härnäst i min felsökning? Tacksam för svar!

Viktor

Har du kollat så inte tätningen till vattenpumpen sprungit läck för gör den det som kommer det garanterat kylarvätska in i motorn!!!

EDIT sorry såg att du redan hade läst detta! :)

Kör cykeln en sväng. Då dunstar vattnet om det bara är kontamination och läcker det in mer så fortsätter det att vara vattenblandat.

Har du kollat så inte tätningen till vattenpumpen sprungit läck för gör den det som kommer det garanterat kylarvätska in i motorn!!!

EDIT sorry såg att du redan hade läst detta! :)

Den var hel, har dock beställt nya packningar/tätningar till den och ska renovera den imorgon

Kör cykeln en sväng. Då dunstar vattnet om det bara är kontamination och läcker det in mer så fortsätter det att vara vattenblandat.

Okej, det är inte skadligt för hojen då? Hur ska jag gå vidare i min felsökning om det läcker någonstans?

Packningen till temostathuset, fast den borde komma till kanalen & inte kunna låta vätska komma in i motorn förutom via någon av de andra packningarna??

Monterade ner vattenpumpen idag på jobb. Packboxen ser hel ut, renoverar dock denna med nya lager, packbox och o-ringar.
Kan det ha blivit en spricka i toppen som jag inte kan se då motorn är kall som öppnar sig när motorn kommer upp i värme? Eller ska jag montera ihopa allting och hoppas på att de bara är rester utav kontaminerad olja i motorn och köra ett par oljebyten med koll på vattennivån?

Tacksam för svar!

Tycker du skall montera ihop och provköra. Kör 2-3 mil, stanna och kontrollera nivån och oljan. Med en riktigt varm motor kokar vattnet i oljan bort och fyller det inte på sig så ser du det.

Jag är i Lund i helgen om du behöver hjälp.

Tycker du skall montera ihop och provköra. Kör 2-3 mil, stanna och kontrollera nivån och oljan. Med en riktigt varm motor kokar vattnet i oljan bort och fyller det inte på sig så ser du det.

Jag är i Lund i helgen om du behöver hjälp.

Okej, får göra de nästa helg eller i nästkommande vecka. (jobb i Norge i helgen). Tackar för erbjudandet om hjälp. Kan dra iväg ett PM om de skulle behövas något tips framöver. Tack!

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP