Problem med växellåda på CBR 954

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har en Blade -02 som har gått ca 1100 mil, dom senaste 50 milen har jag fått problem med att växla ner genom dom lägre växlarna. Särskillt vid stillastående är det svårt, men även om man rullar.

Blir inget motstånd i växelspaken när man ska växla ner och även om man släpper ut kopplingen helt innan man försöker fortsätta växla ner så krånglar det.

Om man tar i som fan o sparkar i växlarna så brukar det gå.... Vid uppväxling fungerar allt hur bra som helst. Kopplingen är det inget fel på vad jag har märkt. Vid bakhjulskörning kör jag alltid av/på metoden och använder inte koppling.

Nån som har en idé om vad som kan va fel?

Hojen ska in på 1200 mils service om 100 mil, kan jag köra med den så länge eller ska jag beställa tid på verkstad på en gång?

Vid sånna här tillfällen är man glad att Honda har 5-års garanti.....

Hade precis samma problem förut. För mig var det så enkelt att jag hade satt växelföraren för "brant", så att när man skulle trycka i ettan så gick det liksom inte. Orsaken var att bakändan på växelföraren stoppades upp av fotpinnen, så att man inte kunde trycka ända ner till botten. :död

Ok, borde inte vara det felet för mig. Har aldrig plockat bort växelföraren... men det är värt att kolla upp :tummenupp

plockar upp en gammal tråd..

Har oxå problem med min 954s låda.. men har istället problem med att tvåan "hoppar ur", jävligt jobbigt vid wheelie, men inte alltid.. Är det bara jag som är en sopa på att växla eller är det problem med maskinen?

Vit Blade skrev:
Har oxå problem med min 954s låda.. men har istället problem med att tvåan "hoppar ur", jävligt jobbigt vid wheelie, men inte alltid.. Är det bara jag som är en sopa på att växla eller är det problem med maskinen?
Crossus växlus-syndromet. Växellådsrenovering nästa. Fast du har ju 5-årig garanti.

jo tacka fan för det..

Men tar en verkstad hand om det nu eller måste jag verkligen köra skiten ur lådan så det knappt går att växla med skiten innan dom vill ta hand om den?
I så fall kommer jag ku bli tvungen att byta framgaffel oxå!!

Vit Blade skrev:
jo tacka fan för det..

Men tar en verkstad hand om det nu eller måste jag verkligen köra skiten ur lådan så det knappt går att växla med skiten innan dom vill ta hand om den?
I så fall kommer jag ku bli tvungen att byta framgaffel oxå!!
Bedöms felen vara ett resultat av ren misshandel av hojen, kan du glömma garanti. Åk till verkstaden och be dem göra en bedömning.

jodu.. bor i växjö bara, den verkstan vi har här är riktiga sopor.. Måste åka typ 15mil till närmaste hyfsade auktoriserade verkstad.. :huvet

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...