Problem med transponder (teknikfråga)

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Har en transponder som inte använts på 1 1/2 år. Nästa år blir det ERF igen så jag har börjat titta på våra gamla leksaker för att se vad som måste ordnas. Satte Transpondern på laddning för att se att den var OK, men det vägrar starta. Någon som har tips om hur man "chockar igång" systemet på en sådan?

/F

Man måste ladda den ett par ggr om året annars dör batteriet.

Ska ni köra nästa år, isf måste vi göra comeback.... *suck*

Jag inser att det nog är batteriet, men va fan - batteriet kan ju inte vara så kass att det inte kan chockas igång igen? Eller?

Micke: Japp, dags att börja köra bakis igen.

Om batteriets celler är av Nicad typ så har dom en förmåga att kunna dö plötsligt. Nicad har ju varit på utgång sedan länge, det troliga ät att det är modernare Nmhi celler som finns i AMB transpondern.
Det brukar hjälpa att försöka "chock ladda" med 12V laddaren och på den vägen väcka ett sovande batteri.

Vad är problemet? Mät batteriet om det är ett extern batt och mät så laddaren funkar. Om ej så går det väl antingen att byta cellerna eller skaffa ett batt till den? :)

KOwe,
Innan du svara så bör du ha lite kunskap om hur AMB´s transpondrar ser ut och drivs. För att kunna byta batteri måste man ta sig in genom det helkapslade höljet. Vad som händer när man provar det är att den garanti som finns på transpondern ryker all världens väg och höljet pajar. Om det inte går att ladda batteriet så kan alltid AMB byta det. Om den inte är för gammal så bör den nog fortfarande ha en viss garanti och AMB kanske skickar en ny i utbyte om du skickat den till dom.

Henrik Nordgren fixade min (och SLC-Fredriks) transpondrar.

Kostade 63 Euro. Helrenovering med nytt batteri.

Det är värt det.

Ring honom.

PM:ar dig numret om du inte har det!

KOwe,
Innan du svara så bör du ha lite kunskap om hur AMB´s transpondrar ser ut och drivs. För att kunna byta batteri måste man ta sig in genom det helkapslade höljet. Vad som händer när man provar det är att den garanti som finns på transpondern ryker all världens väg och höljet pajar. Om det inte går att ladda batteriet så kan alltid AMB byta det. Om den inte är för gammal så bör den nog fortfarande ha en viss garanti och AMB kanske skickar en ny i utbyte om du skickat den till dom.

Hej
Vilken tur att vi fick sagt det då....

För att återgå så kunde du sett att han skrev TS "har ej används på 1 1/2 år" vilket torde innebära att den faktiskt har används och därför väl ligger utanför garantin? Som rimligtvis är 2 år?
I vilket fall som helst så är det bara att plocka isär den och givetvis göra detta lugnt och metodiskt. (Eller lämna bort det). Där sitter ett batteripack mest troligt som givetvis går att ersätta.

Det kan väl inte vara så att det är gjutet ihop utan givetvis är skiten ju limmat ihop så det är bara att värma försiktigt (rimligtvis en hårfön) och bryta isär den försiktigt.

När det gäller laddaren går den givetvis att kolla ändå....

Lägg ett Pm om du vill sälja den så köper jag den mer än gärna av dig! /Kowe

Jag inser att det nog är batteriet, men va fan - batteriet kan ju inte vara så kass att det inte kan chockas igång igen? Eller?

Micke: Japp, dags att börja köra bakis igen.

Jag hade ett liknade problem satte min på laddning typ 4 dagar. Första dagarna verkade batteriet dött sen hoppa det igång efter ett par dagar i laddaren. Testa det innan du gör något. Den har funkat fint sedan dess.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026