Problem med trådlös router...

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Jag har lite problem med min trådlösa router, eller egentligen ingen problem mer än att jag är glömsk och klantig :arsele

Nu har jag iallafall tappat bort lösenordet till routern, och vill lägga till en dator till i nätverket... hur gör jag då?

Det är en såndär vit från NetGear, om det spelar nån roll. Datorn jag sitter på har Vista och jag hittar inga inställningar för detta i kontrollpanelen :gnissla

Dessutom sitter jag i norge.... så all hjälp får ske via telefon eller msn....

Tacksam för hjälp :)

E väl bara att reseta den med ngn knapp som brukar sitta på den nånstans., och sen göra om allt med nytt lösenord.

Är det nyckeln för det trådlösa nätverket du är ute efter eller lösenordet för att komma in i själva routern?

Jag googlade lite på "en vit router från Netgear" och hittade att standardinloggningen är User="admin" och Password="password" eller möjligen "1234"

Om du nu har bytt inloggning och det är den du glömt så kan du göra en fabriksreset genom att trycka in resetknappen på baksidan i minst 10sek. Sen är det bara att logga in med ovanstående uppgifter och lägga in alltihop i routern från början igen.

Har inte tid att hjälpa dig per msn då jag skall :öl ikväll. :yoparty

Men kolla på hemsidan för din router. Brukar finnas instruktioner där hur man nollställer den. När det är gjort borde datorn hitta den automatikst och då kan du lägga in ett nytt passord själv sen.

Jon as

Föresten. På min router sitter en klisterlapp med koden på, kolla det först. :pannkyss

ha ha, inget hade svarat när jag började skriva. Känns som att jag får jobba på mina tangentbord skills. ;)

Är det nyckeln för det trådlösa nätverket du är ute efter eller lösenordet för att komma in i själva routern?
Finns det olika? :va

Jag vill inte in i routern, jag vill bara ha lösenordet som behövs för att logga in på det trådlösa nätverket :)

Jag googlade lite på "en vit router från Netgear" och hittade att standardinloggningen är User="admin" och Password="password" eller möjligen "1234"

Om du nu har bytt inloggning och det är den du glömt så kan du göra en fabriksreset genom att trycka in resetknappen på baksidan i minst 10sek. Sen är det bara att logga in med ovanstående uppgifter och lägga in alltihop i routern från början igen.
spankyou very much :)

Last edited:

Jag vill inte in i routern, jag vill bara ha lösenordet som behövs för att logga in på det trådlösa nätverket :)

spankyou very much :)

Det finns olika.

I routerns inställningar kan man se (och ändra) vilket lösenord man har satt på det trådlösa nätet, så det kan vara värt att kolla upp innan du resettar den.

Det brukar stå i klartext i routern men har du inte inlogget till den måste du reset:a routern som några har nämnt. Men testa först med de standard-lösenordet.

CASE 1
Ska du kolla lösenordet till trådlösa nätverket OCH kan lösen för att logga in på ROUTERN kan du se det där i klarttext. Vanligtvis i WLAN fliken.
Default skulle jag tro att login är: admin och passwd: <blank, dvs inget>

CASE 2
Inget lösen för routern = Reset av routern så den återgår till fabriks inställningar. Därefter får du skapa ett nytt trådlöst nätverk för din miljö dvs sätta nytt passwd för säkerhet osv. TIPS! googla på vit netgear lösenord så du vet om det är blank eller ej innan du resetar routern.

Hur kollar jag upp det då? Vart hittar jag inställningarna till den?

Om du inte ändrat några inställningar så kommer du åt routern genom att skriva http://192.168.0.1 i din webläsare. Om routern finns på den adressen så kommer den fråga efter ett användarnamn och lösen. Användarnamnet bör vara "admin", defaultlösenordet för Netgear brukar vara antingen "1234" eller "password", så testa med dem.

Jag har en fråga....

Det är många som verkar tycka det är onödigt att reseta routern, Varför?

Till allt detta hör, att jag och i samma hus, delade inte helt legalt på den uppkoppling vi då hade... Och han stod för modemet, och jag för routern, dock så stod ju routern inne hos honnom villket tillika gör att han även hade alla lösenord och loggin. Jag fick dem sparade dem i ett worddokiment i mappen "Blandat" på datorn (SMART, jag vet :rolleyes: ) och den mappen existerar nu inte längre, för att jag nån gång under hösten ansåg att datorn behövde en upprensning, varpå den onödiga Blandatmappen försvan ner i papperskorgen... ja ni fattar.

Iallafall, den killen minns inte loggin uppgifterna han heller. och jag vet inte om han ändrat dem i routern eller bara när han låst nätverket.

Läs mellan raderna killar, det är inte ofta jag erkänner mig okunnig, men jag är helt blank på detta, jag kan inte ett skit om det. Hjälp mig!

Kan jag inte bara reseta den från grund och botten och göra nya loggin uppgifter? Verkar inte det vara det allra enklaste? Det ter sig så i mina ögon :)

Jag har en fråga....

Det är många som verkar tycka det är onödigt att reseta routern, Varför?

Till allt detta hör, att jag och i samma hus, delade inte helt legalt på den uppkoppling vi då hade... Och han stod för modemet, och jag för routern, dock så stod ju routern inne hos honnom villket tillika gör att han även hade alla lösenord och loggin. Jag fick dem sparade dem i ett worddokiment i mappen "Blandat" på datorn (SMART, jag vet :rolleyes: ) och den mappen existerar nu inte längre, för att jag nån gång under hösten ansåg att datorn behövde en upprensning, varpå den onödiga Blandatmappen försvan ner i papperskorgen... ja ni fattar.

Iallafall, den killen minns inte loggin uppgifterna han heller. och jag vet inte om han ändrat dem i routern eller bara när han låst nätverket.

Läs mellan raderna killar, det är inte ofta jag erkänner mig okunnig, men jag är helt blank på detta, jag kan inte ett skit om det. Hjälp mig!

Kan jag inte bara reseta den från grund och botten och göra nya loggin uppgifter? Verkar inte det vara det allra enklaste? Det ter sig så i mina ögon :)

Det är nog det enda som återstår om lösenordet är ändrat. Det brukar inte vara så jättesvårt att reset. Oftast är det en liten knapp som man får ta en nål eller något och hålla intryckt medans man sätter i strömkabeln och sen hålla kvar ett litet tag.

Se till att ändra adminlösenordet direkt och tejpa nu fast det på routern :tungan
Sätt sen en ny nyckel för det trådlösa, förslagsvis WPA/WPA2 (personal).

Ta med routern till gbg i jul så kan du få hjälp om du vill.

Super tack för hjälpen!

Ska testa mina nya kunskaper i eftermiddag och se om jag hajjat grejen :hihi

Annars får routern åka buss med mig hem :) Nu är det inte länge kvar tills jag kommer hem :)

OK; det här funkar inte alls, nu funkar inte routern alls och jag blir tvungen att sitta på golvet vid tvn, vafan gör jag nu

Den kan inte hitta sidan http://192.168.0.1 , och jag har resettat den, men jag vettifan hur det funka, för jag hitta en liten knapp att trycka på och så blinkade den till och nu är den igång igen, men inte fan funkar internet. FYFAN VAD JAG HATAR DET HÄR!!!!
Och inte hittar jag nått på deras hemsida heller, jääävlar

OK; det här funkar inte alls, nu funkar inte routern alls och jag blir tvungen att sitta på golvet vid tvn, vafan gör jag nu

Den kan inte hitta sidan http://192.168.0.1 , och jag har resettat den, men jag vettifan hur det funka, för jag hitta en liten knapp att trycka på och så blinkade den till och nu är den igång igen, men inte fan funkar internet. FYFAN VAD JAG HATAR DET HÄR!!!!

Funkar din dator på andra trådlösa då?

Ser du om du får en IP på datorn?

Om det är reset-knappen du hittat så brukar man ofta hålla inne den samtidigt som man sätter i strömkabeln och sen hålla inne knappen ett litet tag.

Ta med routern nästa gång du är i GBG om du vill så kan ja kolla på den om det inte löser sig.

Ser du om du får en IP på datorn?

Om det är reset-knappen du hittat så brukar man ofta hålla inne den samtidigt som man sätter i strömkabeln och sen hålla inne knappen ett litet tag.

Ta med routern nästa gång du är i GBG om du vill så kan ja kolla på den om det inte löser sig.
Hur ser jag om jag får en ny IP på datorn?

Last edited:
Back