Problem med tändningslås efter stöldförsök.

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej
Jag har en Honda hornet 600 2012. Den har stått i ett garage under vintern och jag upptäckte idag att någon har försökt stjäla den genom att stoppa ner en skruvmejsel (antar jag) i tändningslåset. Jag kan stoppa ned nyckeln hela vägen och trycka ner låset (som man gör när man ska låsa upp styrlåset) men det går inte att vrida om nyckeln. Jag kan därför varken låsa upp styrlåset eller slå på tändningen. Motorcykeln är utrustad med ett H.I.S.S system. Är det någon som vet vad jag kan göra för att låsa upp styrlåset och starta motorcykeln, eller måste jag hyra ett släp och få iväg den till en mekaniker?
 
Parkeringhus och bostadsförening?

Vad förbannad man blir. Ja, räkna med nytt/nya lås på hela hoj och byte av ECU.
Om det inte går att reparera låset kanske hos kunnig?

Har ingen aning gällande detta, blev bara less
 
Har du kollat med ditt försäkringsbolag om dom täcker skadorna?
 
Hej
Jag har en Honda hornet 600 2012. Den har stått i ett garage under vintern och jag upptäckte idag att någon har försökt stjäla den genom att stoppa ner en skruvmejsel (antar jag) i tändningslåset. Jag kan stoppa ned nyckeln hela vägen och trycka ner låset (som man gör när man ska låsa upp styrlåset) men det går inte att vrida om nyckeln. Jag kan därför varken låsa upp styrlåset eller slå på tändningen. Motorcykeln är utrustad med ett H.I.S.S system. Är det någon som vet vad jag kan göra för att låsa upp styrlåset och starta motorcykeln, eller måste jag hyra ett släp och få iväg den till en mekaniker?
Hej
Jag har en Honda hornet 600 2012. Den har stått i ett garage under vintern och jag upptäckte idag att någon har försökt stjäla den genom att stoppa ner en skruvmejsel (antar jag) i tändningslåset. Jag kan stoppa ned nyckeln hela vägen och trycka ner låset (som man gör när man ska låsa upp styrlåset) men det går inte att vrida om nyckeln. Jag kan därför varken låsa upp styrlåset eller slå på tändningen. Motorcykeln är utrustad med ett H.I.S.S system. Är det någon som vet vad jag kan göra för att låsa upp styrlåset och starta motorcykeln, eller måste jag hyra ett släp och få iväg den till en mekaniker?



Påställd och försäkrad? Tala med bolaget.

Avställd? Tala med bolaget ändå. Somliga försäkringsbolag omvandlar din vanliga försäkring till en garageförsäkring när du ställer av den.

Ingen hjälp där?

På din beskrivning låter det som om nyckeln går ner bra, men inte kan vridas?
Du har försökt att arbeta med styret åt båda håll samtidigt som du jobbar med nyckeln...? Tänk på att lirka försiktigt med nyckeln i olika positioner - även lyfta lite i nyckeln, eller pressa ner den.
 
Jävla klåpare till tjuvar som tror att en skruvmejsel kan avkoda en startspärr. Så jävla tråkigt. Hoppas det löser sig för dig.
 
Köpa ett komplett kitt på tex. eBay är ett alternativ och billigt om du vill ha samma nycklar runt om. Jag har gjort det och flyttat över själva "startspärren" men vet inte hur det är med just din modell. Det brukar stå hur man gör på stället man köper kittet ifrån, och man får bara ta sig tid läsa. Önskar dig all lycka till ?
 
Hej
Jag har en Honda hornet 600 2012. Den har stått i ett garage under vintern och jag upptäckte idag att någon har försökt stjäla den genom att stoppa ner en skruvmejsel (antar jag) i tändningslåset. Jag kan stoppa ned nyckeln hela vägen och trycka ner låset (som man gör när man ska låsa upp styrlåset) men det går inte att vrida om nyckeln. Jag kan därför varken låsa upp styrlåset eller slå på tändningen. Motorcykeln är utrustad med ett H.I.S.S system. Är det någon som vet vad jag kan göra för att låsa upp styrlåset och starta motorcykeln, eller måste jag hyra ett släp och få iväg den till en mekaniker?
Som andra skrivit, kolla med försäkringsbolaget! Kanske de även tar transporten till aukt verkstad? Frågan är om det går på vagnskada eller stöld när det är ett stöldförsök? Viss skillnad i självrisk.
Iom HISS hade jag velat ha det gjort av auktoriserad verkstad och få in det i historiken för att undvika konstigheter vid försäljning.
Är du kunnig? Är du inte det så låt verkstad som är utföra jobbet. (Inte så kul att borra ur härdade brytskruv, gängade i alu heller.)
En mcfirma har nog lättare att bärga den också än att du ska baxa upp den på släp med styrlås och fullt styrutslag, inte riskfritt.
Kommer bärgare kan du oftast räkna med blessyrer på hojen som kanske inte försäkringen tar, bärgaren erkänner inget, nånsin.
 
Det är inte så enkelt att styret är vridet så att styrlåset ligger i spänn? Då kan man glömma att låsa upp tändlåset. Annars kan det hjälpa att lirka och ruckla på nyckeln.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top