Problem med Swebits

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Lyckades efter många försök få ett konto på Swebits. När jag loggar in härifrån på jobbet funkar det hur bra som helst. Sidan går snabbt. Däremot kan jag av förklarliga skäl inte ladda något när jag är på jobbet...

När jag därmeot kommer hem går det inte att komma in på sidan. på sin höjd når jag förstasidan efter mycket väntade, men mest får jag "sidan svarar inte" eller liknande..

Någon som har samma problem?
Jag surfar med BBB..

swebits ligger på en tempserver för tillfället.. vilket gör sidan riktigt instabil. Funkar hyfsat på dagarna, men totalt kass på kvällarna.

Sen att du inte kan ladda ner kanske beror på att du har väntetid på dom nyaste filerna. Men seeda mkt i början, så slipper du den skiten sen.

Maverick skrev:
swebits ligger på en tempserver för tillfället.. vilket gör sidan riktigt instabil. Funkar hyfsat på dagarna, men totalt kass på kvällarna.

Sen att du inte kan ladda ner kanske beror på att du har väntetid på dom nyaste filerna. Men seeda mkt i början, så slipper du den skiten sen.

Ah, det förklarar saken...

Jag har aldrig lyckats komma så långt att jag haft möjlighet att ladda något på kvällstid eftersom jag ladrig fått upp mer än startsidan.. Får ha lite tålamod och jag lär nog göra som du säger och seeda friskt i början..

Maverick skrev:

det suuuuuger verkligen nu ......... om någon (som jag känner) är intresserad av en annan svensk tracker så PMa

Maverick skrev:

Hur kan man seeda mycket, och varför slipper man det senare ?

[KoRn] skrev:

Här är en guide från SweBits
Okej, nu får det verkligen vara nog. Detta eviga tjat om ratio, det är överhuvudtaget inte svårt om man bara har lite kort i rockärmen.
Jag börjar med att inleda denna guide om hur man håller en hyfsad ratio med ett väldigt passande citat;
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!
Och med de orden sagda går vi vidare till konkreta tips för att hålla din ratio respektabel.

Sektion 1: En liftares guide till Swebits

1 Att du har en dålig uppkoppling är ingen ursäkt för en dålig ratio. Skyll på detta och du kommer bli hatad i forumen, din adress uppsökt och dina rutor krossade. Seriöst.

1.1 En förutsättning för en bra ratio är tålamod och du kan inte förvänta dig att återgälda din upload-skuld direkt när du är klar. Du får helt enkelt vänta på att någon annan vill ha det du vill ladda ner

1.2 Att ladda ner en gammal DVD-R det första du gör är en mycket dålig idé! Att ladda ner en DVD-R med 3 seedare och 56 leechare kommer du förmodligen klara av att hålla en ratio på. Att ladda ner en torrent med 56 seedare och 3 leechare kommer våldta din ratio kapitalt.

Sektion 2: Förebyggande åtgärder

2 Att sitta och trycka på en ratio runt 1.0 är visserligen bra, men tänk dig för. Har du inte lite extra tid? Kan du inte ställa på datorn över natten? En extra buffer i din ratio är alltid bra. Exempel:
Du ska åka iväg över helgen. I din seed-lista har du 2 väldigt populära DVD-R, som du i princip maxar hela tiden. Din ratio ligger redan på 1.0, så du behöver inte seeda mer om du inte vill. Stänger du av datorn när du åker bort över helgen? NEJ! det gör du inte. Varför? Jo, för att när du kommer tillbaka kommer du ha en betydligt skönare ratio, för enkelhetens skull låt säga 2.0. Nästa gång du vill ladda ner något så har du massvis av uppladdade MB till godo, du har med andra ord skapat dig en säkerhetsbuffert.

2.1 Att ladda ner saker du inte vill ha kan låta dumt, men för att bättra på din ratio så kan det vara ett smart drag att hjälpa communityn genom att åtminstone ladda ner delar av en torrent och dela ut. Vi kommer prata mer om detta senare.

Sektion 3: Panik-seedning

3 Okej, du har varit en idiot och antingen inte fattat att du ska seeda eller så har du någon annan underbar undanflykt, men faktum är att du har en riktigt dålig ratio och riskerar att åka ut. Vad ska du göra?

3.1 Leta reda på torrents som är, eller kan tänkas bli, populära. Ett lågt antal seedare gentemot ett högt antal leechare är perfekt.

3.2 Ladda ner delar av en torrent och seeda (du kommer inte räknas som en officiell seeder, men du delar åtminstone ut någonting och gör någon nytta). Mer om detta i nästa kapitel.

3.3 Ge fan i att gnälla i forumen, det leder bara till en varninig. Vi kommer aldrig aldrig att sänka gränsen.

Sektion 4: Tips och tricks

4 Ladda enbart ner en del av en torrent och seeda. I många klienter kan du välja vad du vill ladda ner för filer, välj då t.ex ett sample och ett par .rar filer.

4.1 Såhär gör du i BitComet: 1. (om du inte har torrent-rutan öppen, högerklicka och välj egenskaper) 2. tryck på "markering" och "avmarkera alla" 3. välj de filer du vill ladda ner genom att kryssa för dom 4. tryck ok

4.1.1 Såhär gör du i Azureus 1. Gå in på detaljerna på filen du laddar ner (dubbelklicka)
2. Välj fliken "filer"
3. Högerklicka på delarna du inte vill ha och välj "Prioritet > Ladda inte ner" (håll inne CTRL för att välja flera filer)

Andra klienter bör ha en liknande inställning, kika runt lite så hittar du säkert.
När det väl kommer till kritan så handlar det inte om din uppkoppling, utan om din vilja att hålla en bra ratio!
Sädar du på oss, så sädar vi på dig!
Swebits - vi älskar dig även dagen efter :D

[KoRn] skrev:
alltså.. om man seedar på bra i början så försvinner väntetiderna.. sen måste man ju givetvis sköta sig oxå annars kommer ju väntetiderna tbx. På så sätt kan det ju vara skönt o seeda lite extra i början enbart för att komma förbi spärrarna.. de e ju inte så att du slipper seeda sen.. det måste man göra hela tiden, speci om man sitter på adsl.

jag har datorn på konstant å seedar oftast 2 - 6 DVDfilmer.. så nu ligger ja på en ratio på 2,7 .. med 100 Gb nerladdat

så de e bara å dra ner nåra filmer så kommer de av sigsjälv sen.. för ja upptäckte att de va bättre å ha mer filmer utdelade, för då maxar jag linan oftare.. inte så vanligt att ja maxar med bara en film

Ratio: 1.101 Uppladdat: 227.87 GiB Nerladdat: 206.92 GiB

Fi fan Maverick va du har tankat/seedat... :)

Är det för att man är ny som uppladdningshastigheten är så låg ?
Många Leach och få Seed, ändå c:a 10kb upp/fil...

[KoRn] skrev:
Är det för att man är ny som uppladdningshastigheten är så låg ?
Många Leach och få Seed, ändå c:a 10kb upp/fil...

tror inte det ska påverka.. har du öppna portar?

syns om du kollar på din "profil" å kollar på filerna du laddar upp.. så står de "öppen" eller"stängd" vid infon om torrenten

heimdal skrev:
tror inte det ska påverka.. har du öppna portar?

syns om du kollar på din "profil" å kollar på filerna du laddar upp.. så står de "öppen" eller"stängd" vid infon om torrenten

Profilen på swebits ?
Jag hittar inte vad du menar.... :3freak

[KoRn] skrev:
Profilen på swebits ?
Jag hittar inte vad du menar.... :3freak

startsidan på swebits.. sen klickar du på ditt nick i raden längst upp.. ovanför där din ratio å sånt står

sen på den sidan så rullar du ner tills du ser vad du seedar, å efter ikonen för varje fil ska det stå "öppen"

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg