Problem med start av VFR

Myskryp

Kör inte om civilsnutar...
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
VFR
Hojen, en vfr -93:a, har stått ett antal veckor nu. Körde en del i början av säsongen men har sedan inte hunnit med.
Hur som helst, tänkte bara sticka o tanka, kolla luften i däcken m.m. inför helgen då jag tänkt åka på en minisemester på tre dagar.
Vad händer då, jo jag kör 200m sedan stannar skiten :huvet Det går att starta den men bara med full choke. Gasen går att öka lite lite sakta men bara upp till typ 1500v/m, mer eller snabbare gaspådrag så dör den direkt. Känns som att det är nåt galet med bränsletillförseln, som att den får för mycket bränsle. Är absolut ingen expert vad gäller meka men det känns som att det kanske går att lösa även för mig.
I övrigt är den nästan nyservad, stor service, hos ava men det är en historia för sig.
Är det nån som har nåt tips på vad som kan vara fel? Tacksam för ideer innan helgen så att jag kanske kan börja min semester som planerat :Bugar

Ingen felbeskrivning som jag har erfarit sälv men jag håller med dig om at det låter som problem med bränsletillförseln. Å andra sidan kan det ju bero på att bränslepumpen inte jobbar som den skall eller att huvudkranen är i stängt eller nästan sängt läge så att bränslepumpen inte får något bränsle.

Nu har jag inte ägt en 93:a så jag är osäker på om det ser lika dant ut som på 94-97. Kolla under tanken, långt bak (mot sadeln till) om du har en liten kran (man kommer åt den med fingertopparna om man släper främre fästet på höger sidokåpa.

Om du har en kran där se till att den står i rättläge, om jag minns rätt skall den vara vinklad neråt för att vara öppen och vågrätt för att vara stängd.

Om detta är ok kolla hur reservkranen står. Är den i läge "Res." om INTE sätt den där och pröva igen. Just reservkranen VET jag är en lite svag länk på årsmodellerna 90-93 (togs bort 1994). Det som kan krångla där är vajerreglagen, men det känner du nog nästan. Är du osäker på om reservkranen fungerar som den skall eller inte kan du ju alltid fylla på soppa så du har mer än reserven och se om hojen går som den skall.

Din felbeskrivning tyder annars på att förgasarna har satt igen, vilket kan ske med dagens blyfria bensin. Men enl. min erfarnhet sker inte det efter några veckor (exakt hur länge din hoj har stått framgår inte av ditt inlägg).

Till sist återstår bensinpumpen som du hör tydligt om den jobbar eller ej. Du skall höra ett litet tickande ljud om den jobbar som den skall men inte får tillräckligt med soppa.

That´s my five cents!

Mvh!
// Niklas

jag tror pa ett rattbo i luftburken, jag. Nej, skoja bara. Som foregaende inlaggare sager, du far nog snarare for lite soppa, eftersom du kan starta hojen med full choke. Jag tycker Niklas tips verkar vettiga :) Finns det nat branslefilter kan du ju kolla det med. //Lasse

Myskryp skrev:
Hojen, en vfr -93:a, har stått ett antal veckor nu. Körde en del i början av säsongen men har sedan inte hunnit med.
Hur som helst, tänkte bara sticka o tanka, kolla luften i däcken m.m. inför helgen då jag tänkt åka på en minisemester på tre dagar.
Vad händer då, jo jag kör 200m sedan stannar skiten :huvet Det går att starta den men bara med full choke. Gasen går att öka lite lite sakta men bara upp till typ 1500v/m, mer eller snabbare gaspådrag så dör den direkt. Känns som att det är nåt galet med bränsletillförseln, som att den får för mycket bränsle. Är absolut ingen expert vad gäller meka men det känns som att det kanske går att lösa även för mig.
I övrigt är den nästan nyservad, stor service, hos ava men det är en historia för sig.
Är det nån som har nåt tips på vad som kan vara fel? Tacksam för ideer innan helgen så att jag kanske kan börja min semester som planerat :Bugar

Hadde en polare med samma problem, där var det bensinkranen som bråkade

Ok, tack, ska undersöka ikväll. Den har väl stått i sex veckor typ. Brukar inte vara nåt problem, jag menar den står längre tid än så på vintern. Det är klart, då står den i varmgarage med jämn temp. nu står den i solen på dan och fryser lite på natten...hmmm, kanske kondens i tanken. Kan ju prova med nån bränsletillsats.
Jag vet vad du menar med vajerproblemen till bensinvredet. Senast på servicen bad jag killarna på ava byta ut vajrarna när de ändå höll på. Nu funkar den fint förutom att de kopplat den fel så att reserven är på när man stänger av den och vice versa ehhh ja just så. Men det har funkat tidigare i år om man bara vrider den tvärt om. Hade tänkt fixa vid tillfälle senare i sommar men kanske borde undersöka det lite närmare nu. Kan ju kolla kranen under tanken på en gång oxå.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN