Problem med slirande koppling Aprilia rs!

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Tjenare!
Jag har problem med att min koppling slirar på aprilia rs 125an..
Det har kommit nu under den här säsongen jag köpte den i höstas och när jag provkörde den då märkte jag ingenting, men nu har det börjat kommit... riktigt irriterande!
Det som jag tycker är lite konstigt att på träningspass t,ex. så försvinner det mot dom sista varven kanske börjar försvinna efter halva tiden på passet...
Någon som har några idéer?
bara att byta lameller eller?
mvh//PB

Jag har bytt olja några gånger men det blir inget bättre :(
Ingen som har några andra förslag?
mvh//PB

Använder du kopplingen vid uppväxlingar? Sluta med det i såna fall så kommer du att märka skillnad.

Antar att du menar "bytt till en annan olja" (nytt märke)

jo precis så jag menar!

Vilken olja har du använt?
Castrol Power1 helsyntet 10w40 okq8 SBK 15w-40 helsyntet Motul helsyntet..

mvh//PB

Använder du kopplingen vid uppväxlingar? Sluta med det i såna fall så kommer du att märka skillnad.

Jo det brukar jag ju göra, men tror du det kan ha med det att göra?
Det slirar liksom inte så fort jag släpper kopplingen vid uppväxlingar utan mer runt 9-10 tusen när all effekten kommer.. så börjar mest slira på växlarna mot slutet inte precis när jag växlat upp och släppt kopplingen...
mvh//PB

Last edited:
jo precis så jag menar!

Castrol Power1 helsyntet 10w40 okq8 SBK 15w-40 helsyntet Motul helsyntet..

mvh//PB

Jo det brukar jag ju göra, men tror du det kan ha med det att göra?
Det slirar liksom inte så fort jag släpper kopplingen vid uppväxlingar utan mer runt 9-10 tusen när all effekten kommer.. så börjar mest slira på växlarna mot slutet inte precis när jag växlat upp och släppt kopplingen...
mvh//PB

Kopplingen slirar ju bara på de höga växlarna och mest vid effektpuckeln förstås (vi som kör 2T har ju fortfarande den trevliga motorkaraktären... ;)).
Om du inte använder kopplingen vid uppväxlingar så släpper du inte in olja mellan lamellerna och därför så slirar de mindre, enklaste förklaringen jag kan komma på. Sen att du växlar mycket snabbare också är ju bara en bonus.
Typ av olja spelar också stor roll, i min gamla RD350 hällde jag i billig Biltemaolja för att testa och det var bara att byta lamellerna efter det... Det slirade något enormt!

Kopplingen slirar ju bara på de höga växlarna och mest vid effektpuckeln förstås (vi som kör 2T har ju fortfarande den trevliga motorkaraktären... ;)).
Om du inte använder kopplingen vid uppväxlingar så släpper du inte in olja mellan lamellerna och därför så slirar de mindre, enklaste förklaringen jag kan komma på. Sen att du växlar mycket snabbare också är ju bara en bonus.
Typ av olja spelar också stor roll, i min gamla RD350 hällde jag i billig Biltemaolja för att testa och det var bara att byta lamellerna efter det... Det slirade något enormt!

Okej jo det är ju sant, bra oljor har jag hela tiden kört på, men so du säger att skita i kopplingen vid uppväxlingar hela tiden då.. pallar min original växellåda för det?

mvh//PB

Det jag hört är att helsyntet oljor kan slira innan oljan blivit riktigt varm... sen är dom bara bättre!

Okej jo det är ju sant, bra oljor har jag hela tiden kört på, men so du säger att skita i kopplingen vid uppväxlingar hela tiden då.. pallar min original växellåda för det?

mvh//PB
Du ska ju inte forcera i växlarna, det pallar ingen låda i världen på asfalt. Enklast om du har racelägen, dvs ettan uppåt och resten nedåt. När du ska växla så lägger du lite lätt tryck på växelpedalen, blippa snabbt av på gasen och växeln rinner i hur lätt som helst. Jag tror faktiskt att det sliter mindre på växellådan än med koppling eftersom lådan växlar när den är redo, inte när du är redo.

När jag hade problem med slirande koppling så frågade jag Kjell Watz om råd och blev i det närmaste idiotförklarad när jag talade om att jag använde kopplingen vid uppväxlingar! :D Så det är inget nytt direkt!

Du ska ju inte forcera i växlarna, det pallar ingen låda i världen på asfalt. Enklast om du har racelägen, dvs ettan uppåt och resten nedåt. När du ska växla så lägger du lite lätt tryck på växelpedalen, blippa snabbt av på gasen och växeln rinner i hur lätt som helst. Jag tror faktiskt att det sliter mindre på växellådan än med koppling eftersom lådan växlar när den är redo, inte när du är redo.

När jag hade problem med slirande koppling så frågade jag Kjell Watz om råd och blev i det närmaste idiotförklarad när jag talade om att jag använde kopplingen vid uppväxlingar! :D Så det är inget nytt direkt!

jo jag har raceväxlat och har märkt när man har testat nån gång att växlarna går i väldigt lätt... ska prova det nästa gång jag kör så får jag se om det slirar mindre då :)
mvh//PB

Kan tilläga nu att problemet frösvann när jag justerade spelet nere vid kopplingskåpan!
Så nu går det fin fint utan någe slirande :)

mvh//PB

Kan tilläga nu att problemet frösvann när jag justerade spelet nere vid kopplingskåpan!
Så nu går det fin fint utan någe slirande :)

mvh//PB

Nästa gång kommer du få byta tryckplattan. Skit dålig konstruktion på rs 125an. En stav som trycks ut på en platta . För den inte ska bli roterande kopplingskorg emot staven har dom satt en kula i centrum. Jag har varit med om att få byta plattan två gånger.

Vad som händer är att du får mata in staven mer och mer och till slut är området runt kulan förstört och man saknar koppling.

edit slog mig att jag hade motsatt symtom då att den inte gick att dra isär.

Nästa gång kommer du få byta tryckplattan. Skit dålig konstruktion på rs 125an. En stav som trycks ut på en platta . För den inte ska bli roterande kopplingskorg emot staven har dom satt en kula i centrum. Jag har varit med om att få byta plattan två gånger.

Vad som händer är att du får mata in staven mer och mer och till slut är området runt kulan förstört och man saknar koppling.

edit slog mig att jag hade motsatt symtom då att den inte gick att dra isär.

Okej Tack för infon Alex:)
men jag behövde inte justera mycket för att det skulle greppa bra och inte slira... så det borde nog att gå att justera lite till ifall det skulle börja slira sen i framtiden när det har slitits mera!

mvh//PB

Kör med olja med kopplingtillsats i, jag gör alltid det och kopplingen funkar perfekt. sen kanske du har spänd vajer? det ska vara ca 5-10mm glapp i handtaget innan vajern spänns. Sen kan det ju vara kassa lammeller också.
ELLER en blandning av allt;) Lycka till.

*/ ?>
Back