Problem med racer

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Fick problem med min 125 racer på Knutstorp häromdagen. Ut ur hårnålen hade motorn ingen kraft och misstände som satan. Efter några tiotal meter dog den helt. När jag kommer in i depån visar det sig att tändstiftet har lossnat. Jag provar att dra fast det igen och skall till att starta men motorn är helt död och skramlar. Väldigt likt ett glappande vevlager eller något. Vi känner inget på plats och kolven tar inte i toppen heller. Nu har jag rivit bort topp och cylinder men känner inget glapp i vevstaken vare sig lill eller storända, inte heller vid svänghjulet eller kopplingen känner jag något som helst glapp.

Borde man inte känna om det är ett ramlager som har gått eller man måste riva sig ner vidare för att konstatera det?

Nån som har något annat förslag på vad det kan vara? Att tändstiftet lossade är rätt märkligt tycker jag, vad skulle kunna orsaka det?

Cylinder+topp ser helt ok ut ska jag kanske tillägga.Liksom stiftet.

Vilket gensvar!

Jag antar att du har kollat ALLA lager?
Får den soppa?
Har du gnista?

HUR skramlar den?

Det finns risk att man inte kan känna det utan att rycka ur lagren men testa att köra runt motorn och lystna på lagren

Mattias skrev:
Vilket gensvar!

Jag antar att du har kollat ALLA lager?
Får den soppa?
Har du gnista?

HUR skramlar den?

Den skramlade med ett metalliskt ljud då man drar runt motorn,jag kunde dock inte få fram det igår då motorn var kall.

Gnista finns och soppa får den men jag ska prova med att skruva i ett nytt stift och se vad som händer.

Borsiin skrev:
Det finns risk att man inte kan känna det utan att rycka ur lagren men testa att köra runt motorn och lystna på lagren

Jo men ett sånt litet glapp som man inte känner borde inte låta så mycket, samtidigt skulle motorn gå att starta.

Chris Ash skrev:
Fick problem med min 125 racer på Knutstorp häromdagen. Ut ur hårnålen hade motorn ingen kraft och misstände som satan. Efter några tiotal meter dog den helt. När jag kommer in i depån visar det sig att tändstiftet har lossnat. Jag provar att dra fast det igen och skall till att starta men motorn är helt död och skramlar. Väldigt likt ett glappande vevlager eller något. Vi känner inget på plats och kolven tar inte i toppen heller. Nu har jag rivit bort topp och cylinder men känner inget glapp i vevstaken vare sig lill eller storända, inte heller vid svänghjulet eller kopplingen känner jag något som helst glapp.

Borde man inte känna om det är ett ramlager som har gått eller man måste riva sig ner vidare för att konstatera det?

Nån som har något annat förslag på vad det kan vara? Att tändstiftet lossade är rätt märkligt tycker jag, vad skulle kunna orsaka det?

Cylinder+topp ser helt ok ut ska jag kanske tillägga.Liksom stiftet.

Det var inte så att du helt enkelt surade ner den när den snurrade runt utan att tända ordentligt?
Hur ser kolv/kolvring, reedventiler ut?

YEEEEEEESSSSSS!

Jag har löst det!

En trasig sladd vid voltregulatorn eller likriktare eller vad fan det nu är som gjorde att strömmen kom väldigt okontrollerat och ibland inte alls.

Skramlet verkar ha lagat sig själv....

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back