Problem med lambdavärden på Hayabusa Turbo.

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
jag har bara snabb läst tråden. men måste man inte ha lambasond så att orginal sprutet får bäst (blandning) mellan luft/sås eller är jag ute och cyklar.?

har för mig att lamba värdet ska vara 0.97-1.3 eller är de bara på bilar ?:tungan

tryck och pyss=MYYYYSSSS:D
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Läst den här gamla tråden förut men sprang på den nu.

Den nämns inte så detaljerat vad TRE-modden verkligen gör. (Timing retard eliminator) Ja, den ändrar tändning, men hur mycket påverkar det? Och skulle det verkligen skada en turbomotor? Jag har ingen aning hur tändkurvan ser ut men har hört att det gäller upp till halvgas, växel 1,2,3,4

Vad jag vet så det enda den gör är att lurar ECUn att 5ans växel är i hela tiden och i och med detta ändrar varvstoppet på 6ans växel från 10300 till 10800rpm på årsmodellerna 2001-2007. Sk toppfartsspärr vid 295km/h som mc-tidningarna "hype"ade så mycket

99-00 hade ju ingen toppfartsspärr.
Så de toppade någonstans vid 310-315km/h, åtminstone i teorin med std-drevning.

Jag har en TRE-modd liggande (ej switchad, utan konstant dvs) Har aldrig använt den med turbokitet monterat. Jag funderar eftersom jag är lite sugen på Healtech's växelindikator med inbyggd auto-switchad TRE-modd och har ju kört på laddtryck även med 5ans växel i flera år utan att smälta kolvar...?

Minns inte att jag kände någon påtaglig skillnad med TRE-modden på min sugmotor, däremot påverkade den tomgången ganska irriterande genom att motorn fick en fördröjning att gå ner i varv med friläget i. (Men endast mellan ca 2500 och 1200rpm) Drog man in kopplingen och hade växel i försvann detta.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top