Problem med kedjan, HJÄÄLP!!!

Zpyke

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Hoj
Yamaha R1 -02
Hejsan

Ja har ett ljud från kedjan, nu funderar japå att byta, probelemet e att ja inte gjort det, så ja jag har en R1:a -02 med nitad kedja, så problemet är att ja inte har något verktyg, vart får man tag på det o vad heter det... och vad kostar det... Ska man tänka på nått speciellt när man byter kedja?

Mvh
Peter

Byt hela drivpaketet och inte bara kedjan!

För att slippa nita kan du köpa ett skruvlås, finns hos tex addemoto.se (som även har prisvärda drivpaket)

Dez skrev:

För att slippa nita kan du köpa ett skruvlås, finns hos tex addemoto.se (som även har prisvärda drivpaket)

Vad har ni för garanti på era hojar ni köper? den e ju bara barnet??

Zpyke skrev:
Hejsan

Ja har ett ljud från kedjan, nu funderar japå att byta, probelemet e att ja inte gjort det, så ja jag har en R1:a -02 med nitad kedja, så problemet är att ja inte har något verktyg, vart får man tag på det o vad heter det... och vad kostar det... Ska man tänka på nått speciellt när man byter kedja?

Mvh
Peter
Att ta bort kedjan är inte så svårt, vinkelslip.
MEN ta inte bort kedjan innan du lossat framdrevet, om du ska byta det dvs

Att nita ihop en kedja utan rätt verktyg är däremot inget jag kan rekomendera.

Dez skrev:

Dreven är i bra skick, men rekomenderar man att byta när man byter kedjan.. trotts att dreven ser bra ut? Just nu så belastar ja kedjan, så smäller det rätt bra om den, går inte o smörja bort oljudet. Man blir rätt rädd att den ska gå av under färd..

eus skrev:
Att ta bort kedjan är inte så svårt, vinkelslip.
MEN ta inte bort kedjan innan du lossat framdrevet, om du ska byta det dvs

Att nita ihop en kedja utan rätt verktyg är däremot inget jag kan rekomendera.
Vet du nått bra ställa men kan köpa verktyget för att nita ihop kedjan?

Veztra skrev:
Vad har ni för garanti på era hojar ni köper? den e ju bara barnet??
Ja tror inte garantin täcker drivpaketet, det e ju så beroende på hur man kör och i vilket väder och hur noga man e med sköttseln. Nu har ja vart ute o kört mycket när det vart regn ute, därefter tror ja den slets mycket fortare än normal... en gissning alltså!!! Annars förstår ja inte varför den slitits så fort..

2 år och kättingen redan slut?
Ju, du vet det där med att smörja kättingen?
Eller har du hunnit köra jorden runt med knarren?

Medan jag ändå är dryg så kan jag tipsa om att det finns massor om kedjebytespännasmörjajustera och fan och hans moster i mekforumet sen tidigare. Kan ju säga att frågan har dykt upp några gånger.
Senast i morse t exempel.
Sök gärna!

Slut på drygheter.

Om dreven verkligen är bra så räcker det med att byta kättingen.
Men om kedjan är så slut att den låter under belastning så betvivlar jag att dreven är friska.
Det går alldeles utmärkt att nita kedjelås utan dyra specialverktyg, man använder hammare och en slägga som vet vad den vill som mothåll. Men jag är tveksam till den metoden i händerna på den som inte har ordentlig koll. (Du får ursäkta men slut kedja på så kort tid och gles koll på skick på drev så är jag tveksam till metoden så att säga. Inget illa ment i det.)

Edit: Garantin täcker knappast slitagegrejor som kedjor. Tror inte den täcker slitagegrejor som däck heller. :7peta

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...