Problem med katt som spyr

Kanske magkatarr? Inte helt ovanligt bland katter. Jag hade en honkatt som vi var tvungna att ha specialfoder till, minns inte sorten tyvärr men det var nåt man köpte hos veterinär, och lägga i blöt innan hon fick äta det. Då kräktes hon lite mindre frekvent. Men helt bra blev det aldrig. Väldigt jobbigt eftersom hon föredrog att kräktas på stoppade underlag, typ i sängen, soffan, mattor etc. Tyckte väl det var bekvämt för att det inte stänkte på tassarna då eller nåt... :rolleyes:

Magkatarr med kronisk inflamation i tarmarna?
Det låter misstänkt likt det vår katt har och vi måste peta i henne kortison för att hålla infektionen i schakt.
Gå till veterinären med katten, Honkie, det är inte normalt att de spyr så pass mycket.

Vad vill ni egentligen att veterinären ska göra? Gastroskopi? Ordinera piller? Kul att ha en kortisonpersonlighetsförändrad diabetikerkatt med kortisonfrätskadad magsäck, sömnsvårigheter och benskörhet. :näsblod

Är katten kry, pigg och inte smärtpåverkad skulle jag börja i andra änden.

En av mammsens katter har lite :rolleyes: känslig mage men kräks nu nästan aldrig (max en gång i veckan) sedan han börjat med RCs kattkäk för känsliga kattmagar. Prova!

Vad vill ni egentligen att veterinären ska göra? Gastroskopi? Ordinera piller? Kul att ha en kortisonpersonlighetsförändrad diabetikerkatt med kortisonfrätskadad magsäck, sömnsvårigheter och benskörhet. :näsblod

Är katten kry, pigg och inte smärtpåverkad skulle jag börja i andra änden.

En av mammsens katter har lite :rolleyes: känslig mage men kräks nu nästan aldrig (max en gång i veckan) sedan han börjat med RCs kattkäk för känsliga kattmagar. Prova!

Ehhh, en katt som spyr dagligen, flera gånger dessutom, mår inte bra.
En veterinär börjar inte med kortison direkt utan börjar mildare.
Visst katten blir påverkad av medicinen och kan utveckla diabetes, när det sker kommer hon nog att få somna in, men nu är det på stabil nivå.

Vad vill ni egentligen att veterinären ska göra? !

En allmän undersökning och goda råd kanske t ex råd om byte av foder etc.

Det finns ju massor en veterinär (liksom en läkare) kan avgöra bara genom att se och känna (hur ser tänder och päls ut, uttorkad).

En katt som kräks dagligen, vilket verkar (?) vara fallet här är inte normalt.

Ehhh, en katt som spyr dagligen, flera gånger dessutom, mår inte bra.
En veterinär börjar inte med kortison direkt utan börjar mildare.
Visst katten blir påverkad av medicinen och kan utveckla diabetes, när det sker kommer hon nog att få somna in, men nu är det på stabil nivå.

En allmän undersökning och goda råd kanske t ex råd om byte av foder etc.

Det finns ju massor en veterinär (liksom en läkare) kan avgöra bara genom att se och känna (hur ser tänder och päls ut, uttorkad).

En katt som kräks dagligen, vilket verkar (?) vara fallet här är inte normalt.

Trådskaparen har inte skrivit att katten mår dåligt på annat sätt. Hur skrev jag då? "Om katten är kry, pigg och inte smärtpåverkad..."

Jag utgår också från att trådskaparen, tillika kattägaren, känner sin katt bättre än veterinären och är den som bäst vet om katten mår bra eller inte i övrigt eller har förändrats i sitt beteende till följd av ohälsa. Katter är inte så bra på att lämna anamnes själva och kattägare kan förstås själva också se om pälsen blivit sämre eller om tandstatus är kass.

Katter som kräks dagligen är inte ovanligt, och det behöver inte betyda att dom är dödssjuka.

Sweedo, tar ni blodsockerkontroller på katten en gång i veckan?

Tycker det verkar komma och gå när våra katter spyr.
Nu har båda spytt några ggr under 2 dagar.
I normala fall bara när de får i sig nåt riktigt olämpligt.
Vet inte om de lyckats få tag på några fler ollonborrar på balkongen eller om kattmaten var kass.
Vår äldste var inte alls bra när han kom till oss, faktiskt så illa att veterinären trodde att han skulle behöva avlivas.
Men med rätt foder blev han tip top på mindre än 2 veckor.
Kan vara värt att testa såna där prescriptiongrejer.
Funkade för oss, men vet inte om det bara var bonntur.

Har märkt att det där med spyorna kommer och går periodvis på vår ena katt. Vissa kattmatssorter brukar vända omgående, tror att det är såna som har någon form av mjölkprodukt i sig, så dom undviker vi.

När det har gått några dagar med mycket kräxande brukar jag hjälpa katten att "lugna magen" med att koka vanlig vit fisk åt honom i en - två dagar så kommer han på rätt spår igen.

Första gången (för 6-7 år sen) han började kräkas så där mycket så var vi in till veterinären med honom. De gjorde en magundersökning på honom utan att hitta nåt och sen fick han ligga kvar med dropp ett dygn för han var lite uttorkad. Vi blev då rekommenderade nåt specialfoder som katten lite snyggt skrapade över och lämnade. Det var då jag kom på det med fisken och det har funkat toppen sen dess.

Sweedo, tar ni blodsockerkontroller på katten en gång i veckan?

Nix, men vi kollar katten regelbundet hos veterinär.
Hittils har blodsockret varit ok, men vi vet att hon löper risk att utveckla diabetes pga kortisonet.
Om hon får diabetes kommer det inte funka eftersom hon är utekatt och vi har provat att ha henne som innekatt utan att lyckas.
Än så länge hon mår bra på kortisonet och specialfodret, men hon lär inte bli en gammal katt det vet vi.

Säkert svininfluensa.
Eller kanske den inte tycker att det är så roligt att äta äcklig kattmat dag ut och dag in. En av mina katter spyr också väldigt ofta. Då beror det på att den antingen ätit: hår, växter, fjärilar eller annat som inte katter ska äta. Jag brukar variera maten från vecka till vecka så de ska få lite omväxling men denna spyr ändå.
Har läst att katter äter olämpliga saker just för att rensa magen och spy upp sånt som de har svårt att smälta annars.

Min katt kräks ganska ofta också, ganska direkt efter han har ätit. Han kastar i sig maten och det som kräks upp ser otuggat ut. Han äter 95% torrfoder. Kanske en kombination av brådska och lite mask i magen. Maskmedel är absolut omöjligt å få i han.
Har du haft oralsex med den?
Om: Ja, så är det nog det som är felet.
Om: Nej, så kanske det hjälper.
Prova.
Rapportera resultatet på Sporthoj.com.
Ingen kommer att reta dig.

Katter spyr. Pungt!
Oftast pga. matkonkurrans om det finns fler än en i familjen,den som känner sig förfördelad äter mer än han/hon behöver enbart pga. det finns någon annan som kan mumsa i sig det annars.
Steg 2 är hårboll i storlek basketboll men det är inte lika ofta,bara när dom känner för det.

Sen är det de rena sjukdomsspyorna,magkatarr(fisk,fiskbullar eller annan mild mat påvisar och ev. botar)
Anemi,fixar inte att smälta maten men det märks på det allmänna humöret och livsviljan med,blir apatisk och slö/trött.

Veterinär om det fortsätter! Billigt och din kompis slipper lida om det är illa.

Kanske bara tycker(illa)om dig? ;)

Henrik(med 4 monster mellan 10-16år)

Ja alltså katten är ju väldigt glad, trevlig och mysig. Jag kan även säga att det finns ingen chans att jag tar den till en veterinär. Det är inte min katt och jag är student. Jag har även sommarlov utan sommarjobb. Jag tänker testa lite olika saker som föreslagits och om ingenting hjälper så får jag försöka tvinga kattens ägare att ta den till veterinär.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti