Problem med kablage

mcw007

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2022
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E
Hej! Då jag fick otroligt bra hjälp här sist jag hade problem så testar jag igen, med ett nytt problem...

Kablaget på min mc började smälta efter att jag startat hojjen upprepade gånger med hjälp av startkablar(batteriet var dött) . Detta tänkte då jag o farsan att vi skulle fixa genom att byta ut de kablage som hade skadats. Efter ha bytt några stycken och laddat upp batteriet så ville vi testa starta den för att se om det funkade. Det gjorde det inte, lamporna som vanligtvis lyser när man slår på tändningen lyser inte. Vi mätte strömmen som kommer in i tändningslåset och där var 12V.

Vad ska vi nu göra..? Tacksam för ALLA tips och idéer! TACK!
 

mcw007

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2022
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E
Du har förstås kollat alla säkringar? Ofta finns där en huvudsäkring i startrelät.
Tjena! Har letat runt överallt och hittade fan inga säkringar.. Dock mätte jag strömmen i startreläet. Där är ström in, men inte ut. De bör där vara väll? :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tjena! Har letat runt överallt och hittade fan inga säkringar.. Dock mätte jag strömmen i startreläet. Där är ström in, men inte ut. De bör där vara väll? :)

du får lägga upp en bild på det. Startrelät ger ström endast när kretsen är sluten så förutsätter att du mätte spänning på utgående kabel samtidigt som du tryckte på startknappen? Om inte startknappen är intryckt har du ingen spänning över kabeln från relä till startmotor.

Det vore också jäkligt märkligt om din hoj inte hade några säkringar. Leta lite mer. Vad är det för hoj förresten?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vart kopplade ni startkablarna på hojen och det andra fordonet? Vilka kablar smälte?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du har förstås kollat alla säkringar? Ofta finns där en huvudsäkring i startrelät.
du får lägga upp en bild på det. Startrelät ger ström endast när kretsen är sluten så förutsätter att du mätte spänning på utgående kabel samtidigt som du tryckte på startknappen? Om inte startknappen är intryckt har du ingen spänning över kabeln från relä till startmotor.

Det vore också jäkligt märkligt om din hoj inte hade några säkringar. Leta lite mer. Vad är det för hoj förresten?
Elkungen felsöker igen…
 

mcw007

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2022
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E
du får lägga upp en bild på det. Startrelät ger ström endast när kretsen är sluten så förutsätter att du mätte spänning på utgående kabel samtidigt som du tryckte på startknappen? Om inte startknappen är intryckt har du ingen spänning över kabeln från relä till startmotor.

Det vore också jäkligt märkligt om din hoj inte hade några säkringar. Leta lite mer. Vad är det för hoj förresten?
Okej! Tack. Ska leta mer! Har en Suzuki gsx 400e från 82
 

mcw007

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2022
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E
du får lägga upp en bild på det. Startrelät ger ström endast när kretsen är sluten så förutsätter att du mätte spänning på utgående kabel samtidigt som du tryckte på startknappen? Om inte startknappen är intryckt har du ingen spänning över kabeln från relä till startmotor.

Det vore också jäkligt märkligt om din hoj inte hade några säkringar. Leta lite mer. Vad är det för hoj förresten?
Mätte kretsen nu samtidigt som jag höll inne startknappen. Ingen ström.. ska den bytas tro? Hittar fortfarande ingen säkring någonstans på hela hojen…
 

mcw007

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2022
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E

Bifogat

  • 03B97B04-1EAA-4D2B-8262-32A8A47C7027.jpeg
    03B97B04-1EAA-4D2B-8262-32A8A47C7027.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 36
  • 6AD8419A-ADF2-40C8-BAB0-251356F06BB3.jpeg
    6AD8419A-ADF2-40C8-BAB0-251356F06BB3.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 36
  • 7814B352-B44B-48D9-A5D4-A59C8CFE88BA.jpeg
    7814B352-B44B-48D9-A5D4-A59C8CFE88BA.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 34
  • D4C27A7E-AB3F-4DB4-93DD-D11AD3DE6CF0.jpeg
    D4C27A7E-AB3F-4DB4-93DD-D11AD3DE6CF0.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 34
  • 0C6DCFFB-D31B-4DC5-BEDB-178D5417565D.jpeg
    0C6DCFFB-D31B-4DC5-BEDB-178D5417565D.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 35

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Mätte kretsen nu samtidigt som jag höll inne startknappen. Ingen ström.. ska den bytas tro? Hittar fortfarande ingen säkring någonstans på hela hojen…
För att vara säker på att det inte är kabelfel till från startknappen kan du också dra relät genom att mata med +12 v på terminalen för reläts styrkrets och höra efter om det klickar, och/eller mäta kontinuiteten mellan reläts högströmsterminaler.

Men, har du eldat upp kablarna så grovt som du gjort kan du ju ha fel på fler än ett ställe. Därför jag tänker att du får gå igenom allt metodiskt. Inkl säkringarna då. Svårt att felsöka om du har ett brott i en brunnen säkring.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja det var de. tar lite kort i eftermiddag och lägger upp här i tråden :)
Ouch… Exakt vad för fordon kablade du till?
Mätte kretsen nu samtidigt som jag höll inne startknappen. Ingen ström.. ska den bytas tro? Hittar fortfarande ingen säkring någonstans på hela hojen…
Följ pluskabeln/kablarna från batteriet. Du borde stöta på en säkring på vägen. Gör du inte det, avbryt och ta in någon elkunnig. Inte värt att elda upp något. Brukar bara finnas en säkring på gamla häckar som denna. Enligt elschemat som Wiseguy länkade till borde du ha två kablar från plus på batteriet. En fet till startrelät. Den är osäkrad enligt schema. Men på den klenare kabeln borde du hitta en 5-10A säkring på vägen. Antagligen en avlång cylindrisk glassäkring i ett ljust platshölje.

Sen har du sannolikt bränt upp fler kablar och komponenter men det är nästa steg.
 

mcw007

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2022
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E
Ouch… Exakt vad för fordon kablade du till?

Följ pluskabeln/kablarna från batteriet. Du borde stöta på en säkring på vägen. Gör du inte det, avbryt och ta in någon elkunnig. Inte värt att elda upp något. Brukar bara finnas en säkring på gamla häckar som denna. Enligt elschemat som Wiseguy länkade till borde du ha två kablar från plus på batteriet. En fet till startrelät. Den är osäkrad enligt schema. Men på den klenare kabeln borde du hitta en 5-10A säkring på vägen. Antagligen en avlång cylindrisk glassäkring i ett ljust platshölje.

Sen har du sannolikt bränt upp fler kablar och komponenter men det är nästa steg.
Kopplade till min bil. En Suzuki Swift…
Jag ska följa ditt råd. Tusen tack för hjälpen hittills!
 

mcw007

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2022
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E
Ouch… Exakt vad för fordon kablade du till?

Följ pluskabeln/kablarna från batteriet. Du borde stöta på en säkring på vägen. Gör du inte det, avbryt och ta in någon elkunnig. Inte värt att elda upp något. Brukar bara finnas en säkring på gamla häckar som denna. Enligt elschemat som Wiseguy länkade till borde du ha två kablar från plus på batteriet. En fet till startrelät. Den är osäkrad enligt schema. Men på den klenare kabeln borde du hitta en 5-10A säkring på vägen. Antagligen en avlång cylindrisk glassäkring i ett ljust platshölje.

Sen har du sannolikt bränt upp fler kablar och komponenter men det är nästa steg.
Tjena! Nu har jag faktiskt hittat var där borde suttit en säkring. Där sitter dock ingen. Dem hade kopplat ihop ändarna och tejpat över :) detta löser ju dock inte så mycket för får inte igång något… ska försöka mäta mig fram till något..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tjena! Nu har jag faktiskt hittat var där borde suttit en säkring. Där sitter dock ingen. Dem hade kopplat ihop ändarna och tejpat över :) detta löser ju dock inte så mycket för får inte igång något… ska försöka mäta mig fram till något..
Nice. Börja med att sätta dit en säkring. Tror det stod 5A i elschemat men 10A funkar.

Då är det bara att fortsätta mäta kablar och byta de som är av. Efter det märker du om du har bränt några komponenter.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top