Problem med Körkort

Nej det har jag aldrig påstått så det kan jag inte påstå att det är rätt.
Det jag menar (åter igen) är att det inte kan klassas som en lätt mc innan vi vet effekten och kubiken på den. Hur många gånger ska jag behöva skriva det?

Edit: Bah nu ändra du i inlägget efter jag citerat.

Men herregud människa, jag citerade dig ju! Påståendet kommer ju från dig. Bläddra upp lite grann. Det är i det här avseendet jag ville du ska läsa på.

Nu ändrar jag igen.... lägger till en länk: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3173759&postcount=26

Det är väl fullständigt självklart att man inte kan klassificera ett fordon om man inte har någon aning om vad den har för effekt eller antal kubik. På en trimmad har man en aning. Det är inte särskilt svårt att se om det är en 80cc cylinder eller en 1000cc cylinder i den. Ofta provkör poliserna den trimmade moppen för att avgöra effekten. Har också varit med om att de tagit in den och skruvat isär den för att säkerställa cylindervolymen o dyl.
Det är inte det det handlar om. Polisen i fråga har redan konstarat att hans trimmade moppe är att anse som en lätt MC. Hur han kommit fram till detta vet vi inte, och det är inte jätteintressant i sammanhanget. Om det hade behövts, kan han ta in den till tekniska avdelningen och bänka den, och mäta upp cylindern. Men den är fortfarande oreggad. Och därmed har trådskaparen körkort för sin trimmade moppe.

Så himla svårt är det inte att avgöra om en moppe har 5 hästar eller 25.

Last edited:
Jag tror lucas är safe då han har rätten att framföra ett sådant fordon, böterna han fick är inte pga olovlig körning utan framförandet av ikke reg. och besiktat fordon.

Men herregud människa, jag citerade dig ju! Påståendet kommer ju från dig. Bläddra upp lite grann. Det är i det här avseendet jag ville du ska läsa på.

Det är väl fullständigt självklart att man inte kan klassificera ett fordon om man inte har någon aning om vad den har för effekt eller antal kubik. På en trimmad har man en aning. Det är inte särskilt svårt att se om det är en 80cc cylinder eller en 1000cc cylinder i den. Ofta provkör poliserna den trimmade moppen för att avgöra effekten. Har också varit med om att de tagit in den och skruvat isär den för att säkerställa cylindervolymen o dyl.
Det är inte det det handlar om. Polisen i fråga har redan konstarat att hans trimmade moppe är att anse som en lätt MC. Hur han kommit fram till detta vet vi inte, och det är inte jätteintressant i sammanhanget. Om det hade behövts, kan han ta in den till tekniska avdelningen och bänka den, och mäta upp cylindern. Men den är fortfarande oreggad. Och därmed har trådskaparen körkort för sin trimmade moppe.

I det inlägget jag citerade skrev du att jag påstått att moppen lika väl kunde varit en bil och det har jag inte skrivit. Det jag skrev om rymdraketen vad ÅTERIGEN... MÄNNISKA... inte seriöst menat. Det är nog bäst du släpper det nu annars får du svårt att sova ikväll.

Jag är medveten om vad som skett men vi vet fortf. inte exakt vad han fått böter för. Oreggad mc, oförsäkrad, inget körkort, kört på cykelbana yada yada.

http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse6.htm

EDIT: Under förutsättning att det blir återkallelse förståss, vilket kanske inte är helt säkert.

EDIT2:
Och på den här sidan:
http://www.hamsterpaj.net/forum_new/index.php?action=view_thread&thread_id=81753

Står det:
Men om man har sitt A1-kort på prövotid. Åker kortet då om man kör oregistrerat fordon (trimmad moped)? Eller blir det enbart ett mindre bötesbelopp?

Om det är en engångsföreteelse så blir det bara 800:- i böter.
A1-körkortet får du behålla. Blir du sedan stoppad fler gånger riskerar du dock att förlora ditt A1-kort.

EDIT3:
Skit i att köra trimmad moppe nu när du har A1. Det finns roligare grejer att köra då.

de låter helt troligt enligt mina erfarenheter med Länstyrelsen ang. körkort.

(1) I det inlägget jag citerade skrev du att jag påstått att moppen lika väl kunde varit en bil och det har jag inte skrivit. Det jag skrev om rymdraketen vad ÅTERIGEN... MÄNNISKA... inte seriöst menat. Det är nog bäst du släpper det nu annars får du svårt att sova ikväll.

(2) Jag är medveten om vad som skett men vi vet fortf. inte exakt vad han fått böter för. Oreggad mc, oförsäkrad, inget körkort, kört på cykelbana yada yada.

(1) Nej, du skrev att det kunde vara en rymdraket (jag är fullt medveten om att ordvalet rymdraket inte var seriöst menat varför jag ändrade detta till bil, som låter mer seriöst).
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3173759&postcount=26

Om du ändrar "en rymdraket" till "vad som helst" i ditt inlägg så är det fortfarande ett felaktigt påstående. Ditt inlägg säger att det har betydelse om fordonet är reggat eller inte. Det är fel.

(2) Han skrev att han fick böter för att ha kört en oreggad MC.

Last edited:
(1) Nej, du skrev att det kunde vara en rymdraket (jag är fullt medveten om att ordvalet rymdraket inte var seriöst menat varför jag ändrade detta till bil, som låter mer seriöst).
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3173759&postcount=26

Om du ändrar "en rymdraket" till "vad som helst" i ditt inlägg så är det fortfarande ett felaktigt påstående.
Ändrar man det till "mellan-mc" så är det alldeles korrekt.

(2) Han skrev att han fick böter för att ha kört en oreggad MC.

Det han skrev va:
"fick böter 1200 kr för att de räknas den som lätt mc då så står det att jag körde oregistrerade mc"

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det där. Dessutom vet vi inte om vi har alla uppgifter. Han kanske fick böter för mer saker?

Det han skrev va:
"fick böter 1200 kr för att de räknas den som lätt mc då så står det att jag körde oregistrerade mc"

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det där. Dessutom vet vi inte om vi har alla uppgifter. Han kanske fick böter för mer saker?

Det har jag inte fått...jag fick bara för körning med en oregistrerade mc 1200 kr .. ingenting mer...;)

Nej, det är fortfarande felaktigt.

dudziu skrev att det är en lätt MC eftersom den har mindre än 125cc och mindre än 15hk (14,9hk ska det egentligen vara, eller för att vara mer exakt, 11kW).

På detta säger du alltså att "Ja om den är reggad som det ja, nu är den oreggad och kan därför lika väl vara en mellan-mc." är ett korrekt påstående. Det är det inte. En MC med högst 125cc och högst 11kW är ALLTID en lätt MC, oavsett om den är registrerad eller ej.

Det du försöker få det till är att det eventuellt skulle kunna vara en mellan-mc om vi inte vet effekten/cylindervolymen på den, vilket är sant (tills någon på ett eller annat sätt konstaterat att så är inte fallet, vilket polismannen gjort. Hur han gjort det vet vi inte). Men nu var det ju inte det du påstod, utan du påstod att en oreggad MC med högst 125cc/11kW lika väl skulle kunna vara en mellan-MC.

Last edited:
3173939 Nej, det är fortfarande felaktigt.

dudziu skrev att det är en lätt MC eftersom den har mindre än 125cc och mindre än 15hk (14,9hk ska det egentligen vara, eller för att vara mer exakt, 11kW).

På detta säger du alltså att "Ja om den är reggad som det ja, nu är den oreggad och kan därför lika väl vara en mellan-mc." är ett korrekt påstående. Det är det inte. En MC med högst 125cc och högst 11kW är ALLTID en lätt MC, oavsett om den är registrerad eller ej.

Det du försöker få det till är att det eventuellt skulle kunna vara en mellan-mc om vi inte vet effekten/cylindervolymen på den, vilket är sant (tills någon på ett eller annat sätt konstaterat att så är inte fallet, vilket polismannen gjort. Hur han gjort det vet vi inte). Men nu var det ju inte det du påstod, utan du påstod att en oreggad MC med högst 125cc/11kW lika väl skulle kunna vara en mellan-MC.
Hur vet vi att polismannen konstaterat det? Det enda vi vet är att han åkt dit för oregistrerat fordon.
Jag anser att vi inte vet vilken effekt den har och därför vet vi inte om det är en lätt mc eller inte.

Inkluderar "oregistrerat fordon"-böter även för andra brott som automatiskt hänger med så som obesiktigad, oförsäkrat m.m?

Enligt en polis jag har pratat med så klassar dom alltid en trimmad moped som lätt mc, hur mycket effekt den än har :tummenupp Sen är det ju ganska ovanligt med 50cc mopeder på över 11 kw :tummenupp

Jag VET INTE (Hannez och Skalman) men satt och funderade på att om moppen gör mer än 30km/h klassas den inte då direkt som lätt mc?

(1) Hur vet vi att polismannen konstaterat det? Det enda vi vet är att han åkt dit för oregistrerat fordon.
Jag anser att vi inte vet vilken effekt den har och därför vet vi inte om det är en lätt mc eller inte.

(2) Inkluderar "oregistrerat fordon"-böter även för andra brott som automatiskt hänger med så som obesiktigad, oförsäkrat m.m?

Nu slingrade du dig igen genom att undvika mitt svar.... ditt tidigare påstående är fortfarande felaktigt. Det har ingen betydelse om fordonet är registrerat eller ej.

(1) Om detta inlägget: Om inte polismannen konstaterat det, på ett eller annat sätt, så hade han inte kunna åka dit för det. Eller tror du att han stoppat druidzu på måfå och tagit sin anklagan om framförande av oreggad MC helt ur luften? Vi vet inte HUR han konstaterat det, men det är oviktigt. Om han misstänkt att den var så hårt trimmad att den skulle vara en tung mc (mellan-mc tillhör kategorin tung mc, hur fånigt det än låter, det finns inget som heter mellan-mc), hade han med all säkerhet gjort djupare efterforskning.

(2) Det vet jag inte. Har inte koll på vad/vilka mängdrabatter som ges för olika brott, eller vilka bötesbelopp som utdelas.

Jag VET INTE (Hannez och Skalman) men satt och funderade på att om moppen gör mer än 30km/h klassas den inte då direkt som lätt mc?

Nej. En moppe får gå hur fort som helst bara den uppfyller kraven för att vara en moppe (bl.a. får den inte vara _konstruerad_ för en hastighet över 45km/h (klass I) resp 25km/h (klass II)). Men en moppe som gör 70 i nerförsbacke med solen i ryggen är fortfarande en moppa om alla andra kriterier är uppfyllda.

Last edited:
Vad klassas det som då? Risken är ju inte stor men vad händer om du kommer och kör i 40km/h och blir tagen?

Hehe orkar inte läsa en hel bibel men jag bara undrar vad som skulle hända om man blir tagen på moped som överskrider max hastighet för vad den får gå i?

Ingenting. Moppar har ingen högsta _tillåtna_ hastighet, utöver hastighetsbegränsningen på vägen.

tror att efter tidigare diskutioner med "skalman" att han har kunnade inom detta...

men skalman...vad jobbar du som`??? måste ju vara nåt inom detta...:tummenupp

ingen person kan ju vara så påläst som "civil" ...så du måste ju jobba med nåt inom detta:va :va

bra att läsa en tråd som innehåller referenser...inte vanligt på S-H..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti