Problem med husan

Gabbe

Rackabajk MC
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg FS650 -07 + R1 fighter -02
Har haft min husa 650 -02:a nu i ca:2 veckor , och märkt att den inte går som den bör. har dessutom skramlat som fan från transmissionskåpan.

Beslutade mig därför att igår plocka isär förgasare och helrengjorde den , kollade ventiler , bytte olja och filter.

Läste ett tips här om att man kunde känna med fingret i oljepåfyllningshålet om muttrarna till kamdrev , och vevaxeldrevet kunde vara lösa , och att det var därifrån det skramlade... mycket riktigt dom var helt lösa , så jag rev ner , drog åt så hårt jag kunde genom att låsa kopplingsdrevet med en stor mejsel , som jag stack mellan 2 kuggar , och sen liksom spjärnade mot kickaxeln. Tyckte jag lyckades dra dom rätt ordentligt , men efter bara en jättekort provtur började det skramla igen , och... jodå dom hade lossnat:mad: Måsta man använda nån loctite eller nått ? eller ska jag bara dra dom ännu hårdare. Tycker det är konstigt att dom lossnar ändå eftersom axlarna snurrar ju moturs , vilket borde ge effekten at dom dras åt när man kör ist !?

Sen var det ju det här med att den går illa som fan... varvar liksom inte ordentligt , och går ryckigt och bluddrigt , blev nästan värre efter jag haft isär och kollat grejjerna tycker jag. vad kan det bero på att jag inte får fart på den ? hade även dän locket till tändningen och putsade till alla ytor på statorn med smärgelduk. kom på efter första provrundan att kanske tändningen stod fel , så jag rev isär igen för att kolla upp det.. då upptäckte jag att mitt svänghjul är i ganska dåligt skick. (såg inte detta igår eftersom jag hade kasst lyse då) kan det vara detta som gör att den går skit?

Så här ser det ut. är liksom stora sprickor i bakeliten ( eller vad det är) och på ett ställe ser det ju ut som det nötts bort t.o.m.

Bifogat

• svänghjul.JPG
    svänghjul.JPG
    64.8 KB · Visningar: 80
  • svänghjul2.JPG
    svänghjul2.JPG
    62.3 KB · Visningar: 72
Du ska använda Loctite.110Nm på vevaxeldrevet och 80Nm på det övre står det i boken till -02.Använd en bit aluminium eller nåt annat som är lite mjukare än en mejsel att låsa med så att du inte riskerar att sabba dreven.

tack för ett snabbt svar:tummenupp

Nu återstår bara resten av problemen.

Vad tror ni om att den går skit då.. kan det bero på att svänghulet är i så dåligt skick ?

kolla ventilerna ,, (är nog min gamla hoj vad jag förstått) är inte så länge sen den va nere så det borde va tajm,, angående svänghjulet så ska inte det inverka på gången..
mvh/

Har primärdrevsmuttern lossnat så måste man även för att vara säker, byta "krysskil". Dom går nämligen ofta av. Så bort med kåpan, (glöm inte att lossa sprinten till impellern) och gör rent med superclean eller motsvarande och lås dreven mot varandra med ett externt drev eller ett segment av ett drev som man stoppar in mellan kuggarna på primärdrev och kopplingskorg. Och som sagt, 110 Nm.

WAKKA skrev:
2420871 kolla ventilerna ,, (är nog min gamla hoj vad jag förstått) är inte så länge sen den va nere så det borde va tajm,, angående svänghjulet så ska inte det inverka på gången..
mvh/

Ventilerna har jag kollat. Gick den bra när du hade den förresten ?

Vad är det för avgassystem på den , inte original väl ? Är den bestyckad efter det som sitter på ?

Kanske inte svar på frågan med ett gott tips.. På en stånka är loctite din bästa vän! inte ens säkert det räcker alla gånger.. har bara kört min hoj några veckor och har redan tappat ett gäng skruvar och muttrar.. så fort man glömmer loctite så är skruven redan körd :)

Gabbe skrev:
2421002 Ventilerna har jag kollat. Gick den bra när du hade den förresten ?

Vad är det för avgassystem på den , inte original väl ? Är den bestyckad efter det som sitter på ?

jo den gick som ett skott när jag hade den,och avgassystemet är orginal ja,, fast rensat från strypningar o förgasarn e ombestyckad,, .

kolla ovanstående med krysskilen, kan mycket väl va det som hänt.

mvh/

Ni menar "halvmånarna" ? ni menar att dom skulle gått av så dreven inte sitter i sin exakta position på axeln då.. borde inte vara så , för innan jag drog åt muttrarna, så kände jag på dreven , och båda gick at rubba lite längs med axeln så att säga. om kilarna gått och dreven vidits lite så borde man ju inte kunna rubba dom för hand iaf...dom borde ju va rätt fastkärvade !?

Nu är problemet löst. Tog den dyra vägen:rolleyes:

Bifogat

• hojen2.jpg
    hojen2.jpg
    128 KB · Visningar: 68
  • framhjul.jpg
    framhjul.jpg
    112.2 KB · Visningar: 66
  • hojen3.jpg
    hojen3.jpg
    115.5 KB · Visningar: 57
Bilderna är tagna när den precis rullats av från släpet.
Fick ett acra slip-on till den med som jag ska sruva dit. Sen blir det väl lite moddning av baken med.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2