Har haft min husa 650 -02:a nu i ca:2 veckor , och märkt att den inte går som den bör. har dessutom skramlat som fan från transmissionskåpan.
Beslutade mig därför att igår plocka isär förgasare och helrengjorde den , kollade ventiler , bytte olja och filter.
Läste ett tips här om att man kunde känna med fingret i oljepåfyllningshålet om muttrarna till kamdrev , och vevaxeldrevet kunde vara lösa , och att det var därifrån det skramlade... mycket riktigt dom var helt lösa , så jag rev ner , drog åt så hårt jag kunde genom att låsa kopplingsdrevet med en stor mejsel , som jag stack mellan 2 kuggar , och sen liksom spjärnade mot kickaxeln. Tyckte jag lyckades dra dom rätt ordentligt , men efter bara en jättekort provtur började det skramla igen , och... jodå dom hade lossnat
Måsta man använda nån loctite eller nått ? eller ska jag bara dra dom ännu hårdare. Tycker det är konstigt att dom lossnar ändå eftersom axlarna snurrar ju moturs , vilket borde ge effekten at dom dras åt när man kör ist !?
Sen var det ju det här med att den går illa som fan... varvar liksom inte ordentligt , och går ryckigt och bluddrigt , blev nästan värre efter jag haft isär och kollat grejjerna tycker jag. vad kan det bero på att jag inte får fart på den ? hade även dän locket till tändningen och putsade till alla ytor på statorn med smärgelduk. kom på efter första provrundan att kanske tändningen stod fel , så jag rev isär igen för att kolla upp det.. då upptäckte jag att mitt svänghjul är i ganska dåligt skick. (såg inte detta igår eftersom jag hade kasst lyse då) kan det vara detta som gör att den går skit?
Så här ser det ut. är liksom stora sprickor i bakeliten ( eller vad det är) och på ett ställe ser det ju ut som det nötts bort t.o.m.
Beslutade mig därför att igår plocka isär förgasare och helrengjorde den , kollade ventiler , bytte olja och filter.
Läste ett tips här om att man kunde känna med fingret i oljepåfyllningshålet om muttrarna till kamdrev , och vevaxeldrevet kunde vara lösa , och att det var därifrån det skramlade... mycket riktigt dom var helt lösa , så jag rev ner , drog åt så hårt jag kunde genom att låsa kopplingsdrevet med en stor mejsel , som jag stack mellan 2 kuggar , och sen liksom spjärnade mot kickaxeln. Tyckte jag lyckades dra dom rätt ordentligt , men efter bara en jättekort provtur började det skramla igen , och... jodå dom hade lossnat

Sen var det ju det här med att den går illa som fan... varvar liksom inte ordentligt , och går ryckigt och bluddrigt , blev nästan värre efter jag haft isär och kollat grejjerna tycker jag. vad kan det bero på att jag inte får fart på den ? hade även dän locket till tändningen och putsade till alla ytor på statorn med smärgelduk. kom på efter första provrundan att kanske tändningen stod fel , så jag rev isär igen för att kolla upp det.. då upptäckte jag att mitt svänghjul är i ganska dåligt skick. (såg inte detta igår eftersom jag hade kasst lyse då) kan det vara detta som gör att den går skit?
Så här ser det ut. är liksom stora sprickor i bakeliten ( eller vad det är) och på ett ställe ser det ju ut som det nötts bort t.o.m.