Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om det inte har varit fel storlek på kolven så kan det bero på att cylindern har dragit in olja från transmissionen.
Har inte hunnit uppleva att den rykt, men om det skulle bero på transolja så kanske den är tomvid det här laget.
Om det skulle vara pga detta, vad f-n är det då som är i olag?
Har inte hunnit uppleva att den rykt, men om det skulle bero på transolja så kanske den är tomvid det här laget.
Om det skulle vara pga detta, vad f-n är det då som är i olag?
Jäpp, de e variator,
Jag tycker inte att det ser ut som om den har sugit in frisk luft.Då finns ingen olja att suga in från v-lådan bara frisk luft...
Jag tycker inte att det ser ut som om den har sugit in frisk luft.![]()
Efter montering av ny cylle/kolv startade moppen på en nanosekund.
Oj vad kolsvart kolven är jag har aldrig sett en kolv så sotigt långt ner. Blowby alla hästväg skulle jag säga har den där moppen gått bra någonsin? Man kan tro de satt i för liten kolv med för små kolvringar. Jag antar kolvringarna sitter fastsotade på kolven så testa ta loss en ring och kolla ringgapet med ringen i cylinderloppet. Om de måttet är ca 0,10-,25mm så är de rätt kolvringar. Mät även kolven vs cylinderborret de duger med skjutmått så vi får ett hum om kolven är för liten. Annan teori kan va att oljepumpen är uppställd max (om den är ställbar? Annars kan den ha hängt sig på max flöde den ger med full gas. Ser cylinder ok ut och hur ser topplocket ut i sotbild?
Update:
Efter montering av ny cylle/kolv startade moppen på en nanosekund.
Har inte gjort några andra justeringar, hoppas på mer än 200mil .
Uppmätning av de gamla grejorna får vänta tills imorgon då batteriet i skjutmåttet va slut, har bättre å mer mätutrustning på jobbet.
Grejorna nu uppmätta:
Cylindern = Ø39,95
Kolvens diameter:
Över översta ringen = Ø39,68
Mellan ringarna = Ø39,69
Under understa ringen = Ø39,8
Mitt på kolven = Ø39,85
Längst ner på kolven = Ø39,87
Ska kolven vara "konisk" på detta sätt?
Först trodde jag det var slitage men svarvränderna är kvar hela vägen från tillverkningen.
Ringgapet:
Förstod aldrig riktigt hur detta skulle kontrolleras, med en som jag förstod det en lös ring i cylinderloppet.
Ringen är iaf större än cyllen, mätt på ringen utanför cyllen är den ca 41.1-41.7, vad ringgapet är vet jag inte.
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |