Problem med grabbens moppe,

Ett annat tips är att inte låta moppen stå och varmköras på tomgång. Tvåtaktare gillar inte riktigt det.
 
2T oljan som används är den som av butiken rekommenderats som bra.
Minns i skrivande stund inte vad den heter men den luktar jordgubb :)
Obs inget skämt, den luktar faktiskt jordgubb.

Ipone heter oljan
 
Last edited:
Om det inte har varit fel storlek på kolven så kan det bero på att cylindern har dragit in olja från transmissionen.
 
Har inte hunnit uppleva att den rykt, men om det skulle bero på transolja så kanske den är tom :) vid det här laget.

Om det skulle vara pga detta, vad f-n är det då som är i olag?
 
Har inte hunnit uppleva att den rykt, men om det skulle bero på transolja så kanske den är tom :) vid det här laget.

Om det skulle vara pga detta, vad f-n är det då som är i olag?

I så fall kan det vara en packbox som tätar mellan vevhus och transmission. Men det lutar kanske åt att det är fel storlek på kolven.
 
Har inte hunnit uppleva att den rykt, men om det skulle bero på transolja så kanske den är tom :) vid det här laget.

Om det skulle vara pga detta, vad f-n är det då som är i olag?

Det är väl variator på peggan.. Och iPhone oljan är ingen Skitolja. O konstigt nog så luktar det något som liknar jordgubbe.
 
Jag tycker inte att det ser ut som om den har sugit in frisk luft. ;)

Nä kanske inte men det finns ingen trasmitionsolja/v-låds olja som kan ha ställt till det.

Det finns ju fall där ungdomar satt på helt fel pipor som e för korta då kan pipan skjuta in avgaser med returpulsen o jag har sett avgas avlagringar tillomed i transfer uppgångar men det är någon enstaka gång på hemma byggda pipor för extrema rpm typ 15-20000rpm
 
Last edited:
Utan att ha kollat trodde jag att det kanske fanns ngt litet ”utrymme” där lite olja behövs men variatorn sitter kanske direkt på vevaxeln, va bra isåfall, en orsak mindre att fundera på,
Ska snart iväg till moppen å fixa på det nya å mäta det gamla.
 
Update:
Efter montering av ny cylle/kolv startade moppen på en nanosekund.
Har inte gjort några andra justeringar, hoppas på mer än 200mil .

Uppmätning av de gamla grejorna får vänta tills imorgon då batteriet i skjutmåttet va slut, har bättre å mer mätutrustning på jobbet.
 
Oj vad kolsvart kolven är jag har aldrig sett en kolv så sotigt långt ner. Blowby alla hästväg skulle jag säga har den där moppen gått bra någonsin? Man kan tro de satt i för liten kolv med för små kolvringar. Jag antar kolvringarna sitter fastsotade på kolven så testa ta loss en ring och kolla ringgapet med ringen i cylinderloppet. Om de måttet är ca 0,10-,25mm så är de rätt kolvringar. Mät även kolven vs cylinderborret de duger med skjutmått så vi får ett hum om kolven är för liten. Annan teori kan va att oljepumpen är uppställd max (om den är ställbar? Annars kan den ha hängt sig på max flöde den ger med full gas. Ser cylinder ok ut och hur ser topplocket ut i sotbild?

Grejorna nu uppmätta:

Cylindern = Ø39,95

Kolvens diameter:
Över översta ringen = Ø39,68
Mellan ringarna = Ø39,69
Under understa ringen = Ø39,8
Mitt på kolven = Ø39,85
Längst ner på kolven = Ø39,87
Ska kolven vara "konisk" på detta sätt?
Först trodde jag det var slitage men svarvränderna är kvar hela vägen från tillverkningen.


Ringgapet:
Förstod aldrig riktigt hur detta skulle kontrolleras, med en som jag förstod det en lös ring i cylinderloppet.
Ringen är iaf större än cyllen, mätt på ringen utanför cyllen är den ca 41.1-41.7, vad ringgapet är vet jag inte.

Edit:
Nu när jag lärt hur man mäter gapet kan jag meddela att gapet är ~0.36-0.4
Blad 0.35 går lätt igenom gapet och 0.4 liksom nyper fast.
 
Last edited:
Ringgapet kontrollerar du genom att stoppa i kolvringen lös i cylindern, använd kolven så att den sitter helt rakt i cylinderloppet. Sedan mäter du avståndet mellan ändarna med ett bladmått. :tummenupp
 
Update:
Efter montering av ny cylle/kolv startade moppen på en nanosekund.
Har inte gjort några andra justeringar, hoppas på mer än 200mil .

Uppmätning av de gamla grejorna får vänta tills imorgon då batteriet i skjutmåttet va slut, har bättre å mer mätutrustning på jobbet.

Låter lite som ett tidigare inlägg här där det nämndes cylinder och kolv i "fransk mjukost". Men trevligt att se det verkar att ha löst sig :)
 
Grejorna nu uppmätta:

Cylindern = Ø39,95

Kolvens diameter:
Över översta ringen = Ø39,68
Mellan ringarna = Ø39,69
Under understa ringen = Ø39,8
Mitt på kolven = Ø39,85
Längst ner på kolven = Ø39,87
Ska kolven vara "konisk" på detta sätt?
Först trodde jag det var slitage men svarvränderna är kvar hela vägen från tillverkningen.


Ringgapet:
Förstod aldrig riktigt hur detta skulle kontrolleras, med en som jag förstod det en lös ring i cylinderloppet.
Ringen är iaf större än cyllen, mätt på ringen utanför cyllen är den ca 41.1-41.7, vad ringgapet är vet jag inte.

Ja, kolvar är både koniska och ovala för att kompensera för värmens fördelning i kolven.
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top