Problem med frikoppling, suzuki gsx1100 1981 (med bilder)

Är antalet lameller / stålskivor i paketet för litet så kommer tryckplattan 11 bottna mot 5 innan det blir tryck på lameller/stålplattor.
Man bör kunna kontrollera detta genom att skruva ur 13 och mäta med ett skjutmått ner i hålet för 13 hur "långt ut" tryckplattan sitter, mätning A. Vill man förbättra noggrannheten, mät i alla 6 skruvhålen och skriv upp värdena. Sedan ta bort en lamell ytterst, sätter dit 11 och mäter på nytt, mätning B, då ska tryckplattan flyttat sig lite innåt, ta bort en lamell till då ska tryckplattan flyttat sig lite till inåt, mätning C. MEN är B och C lika då är det inte för många lameller i paketet. Alla lameller behövs.

Hur man kontrollerar om det är axiellt glapp i axeln som 6 skruvas på vet jag inte.

En mc- mek i staden nämner att man får shimsa kopplingen om den inte frikopplar ordentligt. Hur gör man detta?

En gissning är en bricka mellan 23 och 11
 
jag ska kolla i orginalmanualen under dagen vad det står om lamellerna så slipper vi gissa och kan räkna bort dom som ett problem eller inte.
 
Är antalet lameller / stålskivor i paketet för litet så kommer tryckplattan 11 bottna mot 5 innan det blir tryck på lameller/stålplattor.
Man bör kunna kontrollera detta genom att skruva ur 13 och mäta med ett skjutmått ner i hålet för 13 hur "långt ut" tryckplattan sitter, mätning A. Vill man förbättra noggrannheten, mät i alla 6 skruvhålen och skriv upp värdena. Sedan ta bort en lamell ytterst, sätter dit 11 och mäter på nytt, mätning B, då ska tryckplattan flyttat sig lite innåt, ta bort en lamell till då ska tryckplattan flyttat sig lite till inåt, mätning C. MEN är B och C lika då är det inte för många lameller i paketet. Alla lameller behövs.

Hur man kontrollerar om det är axiellt glapp i axeln som 6 skruvas på vet jag inte.



En gissning är en bricka mellan 23 och 11

Detta låter vettigt, har jag isär kopplingen igen så ska jag mäta, har fått det ett fungera ganska bra nu så blir troligtvis först till vintern.

Mer om detta i nästa inlägg :)
 
Har fått lite ordning på torpet nu.
En kollega bad mig komma över med hojen efter att han och en vän till honom kikat lite och gjort bedömningen vad som kunde strulat.

Väl där görs observationen som jag själv kan ha försummat, att distanserna(32) vart skavda mot fjädrarna vilket troligtvis resulterat i en skev belastning mellan tryckplatta och lamellpaket.

Dessa distanser slipades ner och utöver detta togs även fjädern på kopplingsvajern bort(som endast orsakade missförstånd i spelet på kopplingshandtaget). Nu känns det betydligt bättre med kopplingen och man kan stå still med växel ilagd och kopplingshandtag intryckt. Dragläget finnes ca 5-6mm in.

Tack till kollegan Mark och hans polare Janne(som jag förstått finns här på forumet) och alla ni här som kommit med tips och idéer! Nu finns lite mer lite mer kött på benen, nu skall hojen försöka återställas till originalskick :)

Tusen tack!
 
dom distanserna brukar man byta mot likadana svarvade i stål istället för alu.
grattis till lösningen.
 
dom distanserna brukar man byta mot likadana svarvade i stål istället för alu.
grattis till lösningen.

Jasså? Är det en del som man lätt kan köpa över disk hos välsorterade mc butiker eller beger man sig till en finmekanisk verkstad och ber dessa ta fram en uppsättning?
 
på 80-talet fanns dom att köpa över disk lite här å där men nu.......
kolla med en trimmfirma, tex MotoSpeed.

eller ta med en tårta å knalla till en mekanisk verstad :-)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top