Problem med framgaffel..?

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Har potentiellt strul med framgaffeln. Tror att det kan ha påbörjats då jag i helgen var tvungen att nypa till rejält i frambromsen när en bilkörande klant inte såg mig komma i en rondell. Idag när jag körde märkte jag att dämpningen kändes alldeles för mjuk fram.

Som ni kanske förstår är jag väl en rookie på området. Har kikat överallt på gaffeln men ser inget som jag tycker ser skumt ut. Märker vid körning att dämpningen är för mjuk.. Har testat dämpningen stillastående med frambromsen i, och kan nästan gå igenom hela dämpningen om jag tar i! Vad kan detta bero på, och vad gör jag åt det!?
 
Innerbenen är torra, har inte hittat olja på dem. Kan det vara så illa att fjädrarna pajat? Tycker det är skumt att det skulle hända på båda benen samtidigt - känns inte snedfördelat nämligen.
 
Innerbenen är torra, har inte hittat olja på dem. Kan det vara så illa att fjädrarna pajat? Tycker det är skumt att det skulle hända på båda benen samtidigt - känns inte snedfördelat nämligen.

Det behöver inte kännas snefördelat, dämparna sitter ju ihop med hjulaxeln nertill, dom kan inte röra sig var för sig...
 
ta av gaffelbenen, känn om båda är likadana. Om inte lämna in :=)
 
Börja med att byta/kolla oljan i dem. Många gånger när det känns "mjukt" har det räckt tex för ombesiktning. Är det en 07:a utan bytt gaffelolja kan det nog vara dags.
 
ta av gaffelbenen, känn om båda är likadana. Om inte lämna in :=)

Börja med att byta/kolla oljan i dem. Många gånger när det känns "mjukt" har det räckt tex för ombesiktning. Är det en 07:a utan bytt gaffelolja kan det nog vara dags.


Jag var förbi en verkstad och där sa man ungefär det ni säger - att det kan vara läge att byta gaffelolja och packbox? Materialet skulle kosta runt 400, och sen skulle jag räkna med kanske 2,5k för arbetet! :4skrika
Jag skulle dock kunna ta bort benen själv och lämna in dem, och då skulle jag spara ca 1200.. Men för att kunna göra det måste jag ju palla upp hojen på något vis..?

Vad skulle ni göra?
 
Jag var förbi en verkstad och där sa man ungefär det ni säger - att det kan vara läge att byta gaffelolja och packbox? Materialet skulle kosta runt 400, och sen skulle jag räkna med kanske 2,5k för arbetet! :4skrika
Jag skulle dock kunna ta bort benen själv och lämna in dem, och då skulle jag spara ca 1200.. Men för att kunna göra det måste jag ju palla upp hojen på något vis..?

Vad skulle ni göra?
Köpa ett depåstöd som lyfter i undre styrkronan och spara massa pengar:tummenupp
 
Jag var förbi en verkstad och där sa man ungefär det ni säger - att det kan vara läge att byta gaffelolja och packbox? Materialet skulle kosta runt 400, och sen skulle jag räkna med kanske 2,5k för arbetet! :4skrika
Jag skulle dock kunna ta bort benen själv och lämna in dem, och då skulle jag spara ca 1200.. Men för att kunna göra det måste jag ju palla upp hojen på något vis..?

12788_10151843715773761_420779230_n.jpg
Vad skulle ni göra?

Så gjorde jag, fick mina packboxar på förra hojjen bytta i våras.
Har däcken för att hylsan som ska in i styrkronan var för litet så blev lite ostadigt och domkraft under på oljetråget för att stabilisera.
Bästa alternativet är att hänga upp den med spännband i taket eller dyl om du har starka balkar, mina är klena hade rivit hela garaget om jag ens försökt
 
Så gjorde jag, fick mina packboxar på förra hojjen bytta i våras.
Har däcken för att hylsan som ska in i styrkronan var för litet så blev lite ostadigt och domkraft under på oljetråget för att stabilisera.
Bästa alternativet är att hänga upp den med spännband i taket eller dyl om du har starka balkar, mina är klena hade rivit hela garaget om jag ens försökt
Om balkarna i taket är för klena för att hänga 100kg hoj i så vette fan om jag inte hittat ett annat garage till hojen.
 
Om balkarna i taket är för klena för att hänga 100kg hoj i så vette fan om jag inte hittat ett annat garage till hojen.

Det är flera små balkar, plåt tak. Bara uppradade garage i föreningen, finns inget syfte till att ha större balkar finns inga behov för det. Är jävligt intresserad utav vilken R hoj som väger 100kg?:7peta snarare dubbelt med oljor bensin etc.
 
Det är flera små balkar, plåt tak. Bara uppradade garage i föreningen, finns inget syfte till att ha större balkar finns inga behov för det. Är jävligt intresserad utav vilken R hoj som väger 100kg?:7peta snarare dubbelt med oljor bensin etc.

100 kg hoj... halva hojen. Bara fronten. Undra vad som händer när snön kommer. Blir lätt några hundra kilo på taket.
 
Jag bor i lägenhet och har hojen ståendes i källargaraget.. Var ner och kikade men att hänga upp den i taket är tyvärr ingen möjlighet :/

Men säg att jag köper ett depåstöd - kan jag, som är ny på mekande, fixa oljebyte/packningbyte själv tror ni? Hur lång tid kan det behöva ta?
 
Jag bor i lägenhet och har hojen ståendes i källargaraget.. Var ner och kikade men att hänga upp den i taket är tyvärr ingen möjlighet :/

Men säg att jag köper ett depåstöd - kan jag, som är ny på mekande, fixa oljebyte/packningbyte själv tror ni? Hur lång tid kan det behöva ta?

Skaffa depåstöd både för fram och bak (om du inte har centralstöd på ER6:an)

Det är sällan stabilt att bara ha främre depåstödet.

För depåstöd bak lär du behöva "bobbiner" som du skruvar fast på svingen.

Bara att du själv klarar av att få loss gaffelbenen själv sparar in kostnaden för ett par biltema depåstöd, sedan kommer du slippa betala sura hundralappar för att skruva av/på hjulen när det är dags att byta däck.

Att få isär gaffelbenen kan kräva lite specialverktyg, så googla lite på din modell. Att ha någon som hjälper till är ovärderligt om man inte har verkstadsmässig utrustning.
 
Alright-o, har satt mig ner och på allvar börjat tänka på vad som skulle behövas för att klara av detta själv. Det mesta kan nog lösa sig fint (depåstöd t.ex.), men något jag undrar över är dessa specialverktyg som kan behövas..

Måste man t.ex. ha: oljenivåmätare?
Packboxdon?
Gaffelmutter?

Något annat som måste införskaffas?
 
Back
Top