Problem med fjädring snabba svar tack

Benny90

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2015
Ort
Finland
Hoj
Kawasaki Z750 -09
Hej! har en kawa z750 -09 som ger ett knakande/knastrande ljud ur kedjan vissa gånger men hela tiden vid körning med passagerare ca 160kg... Kedjan är perfekt inställt mistänker det är bakdämparen som är i fel läge...

Nån som har förslag på vad problemt är och hur det ska åtgärdas??
 
Hur mycket slack har du på kedjan?
Hur smord är kedjan?
Har ngra länkar på kedjan skurit?
Hur ser dreven ut?

Kedjan ska aldrig bli helt spänd, oavsett hur det står till med fjädringen, så visst kan det vara felinställd bakdämpare, men det ska på intet sätt påverka kedjan.
 
Kedjan har ett slack på ca 4-5cm mellan kedjan å gaffeln.
kedja är bra smord smörjar efter ca 300km lr efter grövre tvättning.
Kedja och drev ser relativt bra ut ej något att klaga på där hlr...

Visst har du rätt i att fjädring och ledja ej riktit hänger ihop men kan lika snabbt hända att kedja e för spänd för vikten som är på kanske ja borde först testa släppa efter kedjan...
 
4-5cm oavsett var på varvet kedjan befinner sig?
Och 4-5cm är vad tillverkaren anger?

Kedjan ska ha samma slack oavsett lastvikt eftersom hela fjädringsvägen alltid ska kunna utnyttjas utan att kedjan blir som en fiolsträng. Däremot blir problemen med en för spänd kedja värre med mycket last.

Visst kan du släppa lite på kedjan och se om det blir bättre men om du har korrekt spänt så är det troligare att du har skurna/tröga länkar som därmed inte vill röra sig som dom ska.
 
4-5cm oavsett var på varvet kedjan befinner sig?
Och 4-5cm är vad tillverkaren anger?

Kedjan ska ha samma slack oavsett lastvikt eftersom hela fjädringsvägen alltid ska kunna utnyttjas utan att kedjan blir som en fiolsträng. Däremot blir problemen med en för spänd kedja värre med mycket last.

Visst kan du släppa lite på kedjan och se om det blir bättre men om du har korrekt spänt så är det troligare att du har skurna/tröga länkar som därmed inte vill röra sig som dom ska.

Tyvär vet jag ej vad tillverkaren säger de ska va har ej manual att kontrollera i men dom där 4-5cm har ja mätt mitt på bakgaffeln ca 5-10cm åt varist håll där... kan även hända den börjar bli dålig men i mina otränade ögon ser den ej så dålig ut men ska prova mäta igen då jag kommer ti hoijen...
 
Kedjan har ett slack på ca 4-5cm mellan kedjan å gaffeln.
kedja är bra smord smörjar efter ca 300km lr efter grövre tvättning.
Kedja och drev ser relativt bra ut ej något att klaga på där hlr...

Visst har du rätt i att fjädring och ledja ej riktit hänger ihop men kan lika snabbt hända att kedja e för spänd för vikten som är på kanske ja borde först testa släppa efter kedjan...

Ursäkta om jag frågar men har du 4-5cm avstånd till svingen?
Alltså runt 10mm slack ......

Eller menar du att du kan lyfta kedjan från sin lägsta punkt 40-50mm mitt mellan dreven?
 
Ursäkta om jag frågar men har du 4-5cm avstånd till svingen?
Alltså runt 10mm slack ......

Eller menar du att du kan lyfta kedjan från sin lägsta punkt 40-50mm mitt mellan dreven?
nu e ja vi hoijen ja har ett häng på 5-6cm ner till kan lyfta den de samma... vad tror du?
 
Mätning av kedjans slack har inget med svingen att göra. Kedjans slack mäts mellan kedjans lägsta och högsta möjliga läge på mitten mellan bak och framdrev.

Den här bilden är för DR650, men visar hyfsat väl vad man ska mäta, de specifika måtten för din hoj är antagligen annorlunda:
DR650SEChainAdjust.jpg

DVS, dra ner kedjan så långt du kan, och tryck upp den så högt du kan, måttet mellan dessa två punkter är kedjeslacket. Det brukar vara ett par centimeter på gathojar. Har du mindre än säg, 2 cm på det måttet är kedjan antagligen för spänd, och då får lagret på utgående axel massor av stryk av snedlast.
 
Mätning av kedjans slack har inget med svingen att göra. Kedjans slack mäts mellan kedjans lägsta och högsta möjliga läge på mitten mellan bak och framdrev.

Den här bilden är för DR650, men visar hyfsat väl vad man ska mäta, de specifika måtten för din hoj är antagligen annorlunda:
View attachment 421390

DVS, dra ner kedjan så långt du kan, och tryck upp den så högt du kan, måttet mellan dessa två punkter är kedjeslacket. Det brukar vara ett par centimeter på gathojar. Har du mindre än säg, 2 cm på det måttet är kedjan antagligen för spänd, och då får lagret på utgående axel massor av stryk av snedlast.

Det är exakt så jag gjort så jag har ett slack på 4cm..
Borde vara ett ok slack de då alltså... körde även idag me passagerare och kom ej något extra oljud putsa kedja me tyg å smörjde den före så antagligen borde den bara grov rengöringas :)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top