problem med farbror blå pga db???

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Är det någon som har haft problem med farbror blå pga sitt slipon/helsystem? Anledningen till att jag frågar är att det lutar åt att jag skaffar ett akra evolution helsystem avsett för em/vm till min kawa. Detta system skall enligt tillverkaren uppnå en ljudnivå på 107 db. Vad händer om polisen stannar en pga detta? böter?

johan

Skulle tippa på böter p.g.a. förargelseväckande beteende. Men det måste det ju vara värt :tummenupp

Red skrev:
Skulle tippa på böter p.g.a. förargelseväckande beteende. Men det måste det ju vara värt :tummenupp
Men har de mätinstrument så de kan konstatera ljudnivån? Är det troligt att man blir stoppad? Någon som blivit det?

Det är ju det som är frågan..
när det var cruising här i stan för några år sedan var det en gubbe med en customhoj som stod vid sidan av vägen där de bilar som var med i cruisingen åkte förbi, han startade hojen och skulle ta på handskarna + hjälm.
Då kommer en fyllis fram och vrider på gasen fullt så hojen vrålade högt som satan. polisen kom och ägaren fick böter.
Så du lär ju inte få böter för att hojen går på tomgången direkt.. men om du varvar som ett svin så kanske. det behöver dom inte nåt mätinstrument för att märka om det är för högt.

Men annars kanske det blir ombesiktning eller nåt. :confused:

Red skrev:
Det är ju det som är frågan..
när det var cruising här i stan för några år sedan var det en gubbe med en customhoj som stod vid sidan av vägen där de bilar som var med i cruisingen åkte förbi, han startade hojen och skulle ta på handskarna + hjälm.
Då kommer en fyllis fram och vrider på gasen fullt så hojen vrålade högt som satan. polisen kom och ägaren fick böter.
Så du lär ju inte få böter för att hojen går på tomgången direkt.. men om du varvar som ett svin så kanske. det behöver dom inte nåt mätinstrument för att märka om det är för högt.

Men annars kanske det blir ombesiktning eller nåt. :confused:
Det låter iallafall som en låg risk att man skulle bli stoppad för ljudet. Då är det bara att hitta bästa pris och inhandla ...

Jag har kört i 10 år med mitt V&H utan problem, men bandagar kräver oftast orginalsystem.

GSXR1100R skrev:
Jag har kört i 10 år med mitt V&H utan problem, men bandagar kräver oftast orginalsystem.
Låter kanon :banana

Bandagar skall jag ändå hålla mig ifrån med min kawa. En banhoj skall däremot inhandlas under året.

GSXR1100R skrev:

hehe har inhandlat ett Devil magnum med urtagbar insats just för att jag ska slippa byta system i år :D

Jag lånar din tråd och petar in en fråga.

Sitter här och glor på mitt registreringsbevis där det står följande:

LJUDNIVÅ: STILLASTÅENDE 91 DB(A), UNDER KÖRNING 78 DB(A)

Mäter de ljudnivån så som jag skulle uppfatta den när jag sitter på bågen eller?

Clipside skrev:
Jag lånar din tråd och petar in en fråga.

Sitter här och glor på mitt registreringsbevis där det står följande:

LJUDNIVÅ: STILLASTÅENDE 91 DB(A), UNDER KÖRNING 78 DB(A)

Mäter de ljudnivån så som jag skulle uppfatta den när jag sitter på bågen eller?
nej, högst troligt är det förbipassering dom mäter, alltså inte så nära avgasröret som vid stillastående

brinckis skrev:
Är det någon som har haft problem med farbror blå pga sitt slipon/helsystem? Anledningen till att jag frågar är att det lutar åt att jag skaffar ett akra evolution helsystem avsett för em/vm till min kawa. Detta system skall enligt tillverkaren uppnå en ljudnivå på 107 db. Vad händer om polisen stannar en pga detta? böter?

johan
1500 mil förra året med twinmuller med yoshihelsystem. Polisen har legat bakom mig (både båge och bil) och ingen har stoppat mig för detta. Har även blivit stoppad i hastighetskontroll utan ett ord om ljudnivån.

Den enda ggn jag kan tänka mig att man kan åka fast är väl en vägkontroll ....

Om man inte vill ha böter så får man väl ta och köpa en Ducati då jag har för mig att Svenska Ducatiklubben betalar alla db-böter :va

Polisen kan idag INTE mäta buller vid normal kontroll. Det ska vara fri, plan mark 4 meter åt varje håll. 8 meter breda vägar utan bilar eller träd eller staket osv är rätt sällsynt....
Får du böter så ifråga sätt hur han mätt. Egna öron lär ju inte hålla vid rättegång. Jag tror inte dom kan ge dig mer än en ombesiktning.

Här vare fritt blås =)

Sen är det klart att om man beter sig som en idiot och står på varvstoppet utanför krogen på sitt vanliga posörställe så får man väl skylla sig själv om man åker dit för förargelseväckande.

om man e medlem i bullerfonden ja:)
finns även en skyltfond:)
bullerfonden kostar typ 8 kronor att vara med i, skyltfonden va 90 tror jag....

bra spenderade pengar om man vill slippa böter över de här lite mer tramisga sakerna.

EDIT: men då skall det ju som sagt vara en ducce...

Last edited:
Skylt har jag inte åkt på ännu heller (ta i trä), mest fått fråga av polis "Är inte den där skylten lite liten" :7peta :hihi

EDIT: Dom undrade även om inte ngn annan polis sagt ngt om det innan...

Last edited:
Jag svarade ngt i stil med "möjligt, men jag köpte hojen nyligen och han som hade den innan sa inget om denna skylten" ... typ ngt sånt.

Dom sa inte så mkt sen.. utan fortsatte och prata med andra åkare...

När de stoppade mig sa de att de skulle ha gett mig böter om de hade haft möjlighet att mäta ljudnivån på plats. Han sa ngt om att de inte hade ngn sådan utrustning då man var tvungen att mäta vid utblåset vid motorn. Jag vet inte om det var för att det var ett highpipe där röret kröker sig eller inte. De kunde iaf inte komma åt. Ombesiktning blev det iaf.

någon som vet hur mycket bötern ligger på om man skulle råga ut för detta?? :confused:

brinckis skrev:

johan

En polare blev stoppad av polisen för några år sedan och fick inga böter men väl en ombesiktning. Verkar vara lite godtyckligt vilket dom väljer....?

Sen är väl frågan om polisen alltid är intresserad av att stanna en mc för att kolla en sån sak, även om de misstänker att det är för hög ljudnivå, många gånger finns det väl annat som är viktigare att syssla med.

Det finns väl mc-poliser här på forumet som har koll på vad det är som gäller angående kontroll av ljudnivå och ev påföljd?

För ett antal år sen åkte min polare en gammal Kaw 1260 med sidewinder utan insats. Det låter massor!
Vi drog till Malmköping på marknad och på väg hem blev vi stoppade av en jätteilsk byling på BMW-knarr. Han brydde sig inte om min knarr mer polarns Kaw....
Han lyckades aldrig mäta eftersom de måste mäta på ett visst varvtal (beror på slaglängden). Motorn gick orent inom ett område där detta varvtal låg, därför gick det inte att hålla puffran inom detta varvtal under mätningen.
Bylingen drog polarn till rättegång i alla fall men bylingen förlorade eftersom det inte gick att bevisa att knarren var högljudd.

//Robban. Som förordar tystare knarrar eftersom vi har ögonen på oss rätt mycket redan idag.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien