Problem med extern hårddisk

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF250
Köpte mig en extern hårddisk förra veckan, Maxton OneTouch Mini 4 hette den. Köpte den på Elgiganten i danmark. Kopplade in den på firmans dator i köpenhamn och den poppade upp som en extra enhet i Utforskaren - precis som planerat. Flyttade sedan min lilla hårddisk till en annan dator i danmark och det funkade oxå superfint. Men sen så kom jag hem till sverige igen och skulle koppla in den i dator här hemma. Sätter i USB sladden i datan - nere i högra hörnan kommer det upp en liten skylt där det står nått i stil med "Hittat ny maskinvara" och sen kommer det upp en skyllt på samma ställe "Ny maskinvara har installerats och är redo att användas"-.
Perfekt tänker jag då och går in i utforskaren, men till min stor förvåning och förfäran så finns inte där någon extra disk. :( Varför hittar jag inte den i utforskaren när dator säger att den e redo att användas? Jag har testat detta på 3 st svenska datorer med samma resultat! Någon som har koll på sånt här?

/Kung Carl Gustaf XVI

Enhetsbeteckning har inte krockat med någon befintlig?
Gå in i diskhanteraren och kolla om den syns där. Iofs skumt att de inte fungerar på 3 olika datorer..

Okej jag ska kolla det så fort jag kan.

Det kan väl endå inte va så tokigt att iomed den e köpt i danmakr bara "ska" fungerar på danksa datorer?! Den bör ju inte veta om han sitter i en dansk usb-port eller svensk?!

Okej jag ska kolla det så fort jag kan.

Det kan väl endå inte va så tokigt att iomed den e köpt i danmakr bara "ska" fungerar på danksa datorer?! Den bör ju inte veta om han sitter i en dansk usb-port eller svensk?!

Nej, det har inget med saken att göra.
Testa att gå till tillverkarens hemsida och se om det finns nyare drivrutiner också.

Nej, det har inget med saken att göra.
Testa att gå till tillverkarens hemsida och se om det finns nyare drivrutiner också.

förmodar att det inte var några drivrutiner med då operativet vanligtvis ska fixa det.

Kör du samma operativ i Sverige som i Danmark ?

XP, Vista osv.

Om hårddisken får sin strömförsörjning via usb-kabeln så kontrollera att usb-porten du kopplat in den i verkligen kan leverera ström. Vissa usb-hubbar och laptops kan nämligen inte det. Har du en stationär dator, prova uttagen på baksidan av datorn, har du en laptop så prova ett annat uttag.

Annars så går du in på maxtors hemsida och laddar ner drivisar till ditt operativsystem som KGK sa.

förmodar att det inte var några drivrutiner med då operativet vanligtvis ska fixa det.

Kör du samma operativ i Sverige som i Danmark ?

XP, Vista osv.

Nej några drivruteiner va där inte me, utan va bara att sätta i kabeln i usb porten.
Operativ systemen e samma i dansklandet som här i sverige.

Om hårddisken får sin strömförsörjning via usb-kabeln så kontrollera att usb-porten du kopplat in den i verkligen kan leverera ström. Vissa usb-hubbar och laptops kan nämligen inte det. Har du en stationär dator, prova uttagen på baksidan av datorn, har du en laptop så prova ett annat uttag.

Annars så går du in på maxtors hemsida och laddar ner drivisar till ditt operativsystem som KGK sa.

Jaa det e ju en sån lite hårddisk som får sin ström via usb:n, så jag ska kolla med att byta port.
Va inne på deras hemsida och såg att man kunde ladda ner drivrutiner där, dock fick man bara 1 set av dom. SÅ har man väl fått en gång så får man inte mer. Men jag tror inte att det e drivrutinerna. För klickar man på ikonen "säker borttagning av maskinvara" så man man klicka sig vdare bland menyerna och hitta att den har den senaste versionen av drivrutiner etc och att allt fungerar som det ska....men uppenbarligen inte :va

Har du en stationär dator, prova uttagen på baksidan av datorn, har du en laptop så prova ett annat uttag.

stämmer, jag har råkat utför att prylar inte funkar på en del USB-portar på.

den kan ju ha pajat också, sånt händer men kolla om du kan formatera den i enhetshanteraren.

Last edited:
Köpte en maxtor one touch 4 500gb.
Den höll i en månad sen tvärdog den, lämna in den på elgiganten där ja köpte den.
Men dom lagar inte ens dom, fick pengarna tillbaka.

Så kvalitén på dessa hårddiskar verkar inte vara den bästa

Operativ systemen e samma i dansklandet som här i sverige...
...Jaa det e ju en sån lite hårddisk som får sin ström via usb:n, så jag ska kolla med att byta port.

Prova även att byta kabel, kan ju vara en kallödning eller nåt. I annat fall prova HDDn i en tredje dator för att utesluta fel på din stationära burk. Funkar inte detta är det väl bara att lämna tillbaks och köpa en WD nästa gång. :nicka

Köpte en maxtor one touch 4 500gb.
Den höll i en månad sen tvärdog den, lämna in den på elgiganten där ja köpte den.
Men dom lagar inte ens dom, fick pengarna tillbaka.

Så kvalitén på dessa hårddiskar verkar inte vara den bästa

Det kan jag instämma i, själv dog min WD mybook för nån vecka sen, hade den ungefär i ett år.

Känns ju lagomt kul att tappa 1 TB med allt man hade i film och musik väg :gnissla

Har en precis likadan och det va drivrutiner med den.
Funkar kalasbra. Jag kan packa ner o skicka den den till dej om du vill.

Jaa kalas bra! Hade vairt guld om du kunde göra det! Så ska jag under tiden fortsätta med att byta kablar och flytta mellan usb portar och se om jag kan få det till att fungera!

Är nästan 100 på att det är enhetsbeteckningen krockar med annat media.
Snabbt fixat som sagt.

Är nästan 100 på att det är enhetsbeteckningen krockar med annat media.
Snabbt fixat som sagt.

Nu har jag varit inne och rotat omkring i min dator för att försöka få rätt på det här skitet! Har varit inne i Enhetshanteraren och kollat, och under "Diskenheter" ligger min "Maxtor OneTouch USB Device", så den finns ju. Att den krockar med någon annan enhetsbeteckning kan jag inte se. Jag har även följt den där Hjälp och Support som finns - utan resultat.
Varför kan jag då inte se den och gå in i den när jag befinner mej i Den här Datorn?!?! :huvet

Nu har jag varit inne och rotat omkring i min dator för att försöka få rätt på det här skitet! Har varit inne i Enhetshanteraren och kollat, och under "Diskenheter" ligger min "Maxtor OneTouch USB Device", så den finns ju. Att den krockar med någon annan enhetsbeteckning kan jag inte se. Jag har även följt den där Hjälp och Support som finns - utan resultat.
Varför kan jag då inte se den och gå in i den när jag befinner mej i Den här Datorn?!?! :huvet

Testa att högerklicka och välj " aktivera diskenhet" i diskhanteringen där du ser den. kan vara nått sånt enkelt ibland.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien