Problem med Ersättning från Motpartsförsäkring Hjälp mig..

fax skrev:
2173374 Har man inte råd att ta helförsäkring på en så pass ny och dyr hoj så skulle jag personligen välja en hoj som man har råd att ha helförsäkrad .

Hur som helst , jobbig sits du är i , du kan ju alltid göra så här , gör upp med den andre om att få en viss ersättning och sedan är det bra med det .
Sedan är det ju bara att ringa om ett par veckor å säga att du trillat i trafiken , då borde du ju få ut på försäkringen :)

eller är jag helt ute å cyklar nu :confused:

Vilket resonemag... :7peta det skulle ju betyda att ett ytterst begränsat antal människor under 40 år skulle ha råd med en sporthoj i landets storstäder. När jag skulle försäkra min CBR 600 RR -03 fick jag bud på allt från 20 000 kr och upp till 100 000 kr helår/helförsäkrat på bolagen och då var detta ändå en tjejförsäkring. Man kan ju vända på steken och räkna på hur stor sannolikheten är att att man skulle krascha hojar för en högre summa pengar än vad man betalar för att köra helförsäkrat under alla sina hojår :jisses Annars verkar trafikförsäkringsförening vara ett hett tips. När jag kom ut en morgon och upptäckte en stor buckla i dörrsidan gick de in och betalade reparationen mot en självrisk på 1800 kr då det klassades som en parkeringsskada.

Last edited:
HanneZ skrev:
2173382 Om jag tvingas parkera min hoj på t.ex. en mc-parkering och det stod en annan hoj brevid som min sedan välter på p.g.a. vind... Är det då mitt fel? Hur skall jag förhindra att det händer?

Ja. Hade det varit orkan i området råder ju det andra omständigheter men fallet i denna tråd är rätt klart. Har hojarna stått parkerade obevakade kan ju nån snorunge vickat omkull den osv.

Stannar du och jag till med våra hojar brevid varandra. Jag ställer min hoj på stödet. Det kommer en vindpust och min hoj vickar på din så är det upp till mig att ersätta dig fort som attan om mitt bolag inte gör det.

Är du osäker att din hoj inte ska stå stadigt skaffa ett bättre stöd. Parkera inte hojen om du inte är säker på att den står stadigt osv osv osv osv.

lilltryne skrev:
2173632 Har liknande problem med mitt försäkringsbolag angående vår bil. Var en gubbe som slog upp dörren i min bil och jag hade turen att precis då vara ute med hunden så jag såg detta och påpekade det för honom. Vi skrev skadeanmälningar till våra bolag och vi får ingen ersättning, trots att vi hade helförsäkring. För det är HANS försäkring som ska betala, o han hade bara trafikförsäkring, o eftersom bilen var parkerad så är den ju inte i trafik. :huvet

Gubben försökte slingra sig redan på platsen och sa "det där har ju du lagat för ut...det blev inte nu" när jag pekade på märket han hade gjort på min bil. Jag sa åt honom o öppna sin dörr försiktigt igen så kan vi ju se vart den träffar min bil och det var ju självklart rakt på det märket jag pekade ut. Men han var grinig och försökte skylla ifrån sig ändå. Så jag får nog ta o låna några stora pojkar om jag vill få några pengar för o lacka om framskärmen... :mad:
Det där beskedet hade jag inte nöjt mig med från försäkringsbolaget. Bilen kan mycket väl vara i trafik även om inte motorn är igång, se ovanstående exempel med raggaren som fick ersättning för personskada. Här borde ditt bolag gå in och hjälpa dig att få ut ersättning från motpartens trafikförsäkring.

HanneZ skrev:
2173382 Om jag tvingas parkera min hoj på t.ex. en mc-parkering och det stod en annan hoj brevid som min sedan välter på p.g.a. vind... Är det då mitt fel? Hur skall jag förhindra att det händer?

HanneZ skrev:
Om jag inte gjort något fel utan parkerat min motorcykel rätt så vet jag inte om jag hade gett ett öre till någon annan. Speciellt inte om nån jävla fjant kommer och vill ha pröjs för orginalkåpor. Om jag på något sätt gjort fel hade jag dock tittat ned i backen och betalat rimliga summor.

fattar jag dig rätt att du i första läget vill ha ersättning för skada du själv drabbas av, men att du inte vill ersätta någon annan i det omvända fallet?

Peno skrev:
2173871 ...

fattar jag dig rätt att du i första läget vill ha ersättning för skada du själv drabbas av, men att du inte vill ersätta någon annan i det omvända fallet?

Nej då har du fattat jävligt fel. Jag skrev att jag inte tänker ersätta någon annan om jag inte har gjort minsta fel. I övriga fall så kunde jag tänka mig att ersätta.

Att parkera på en vindskyddad plats hannez e väll ingen dum idee om det blåser mycket.
Exempel om du bytt hundbenen på din hoj så den står( mer upprätt) ostadigt på stödet och ramalr på min hoj för att det blåser. Jo visst fan ska du betala mig då.

Muppi skrev:
2173679 Helt sjukt.. Men då dom säger att den inte var i trafik med enbart trafikförsäkring så måste det på något sätt va en bluff?

På mitt papper står det såhär.. ordagrant:
"Trafikförsäkring
Obligatorisk försäkring för personskador och skador på annans egendom"
......

Jo det är skevt, men tydligen så gäller bara trafikförsäkringen om ett fordon är i trafik o med i trafik så menar de att fordonet körs. Tror det är något oskrivet för mitt bolag försökte tydligen få det till att han körde bilen till parkeringen och att den därför nästan var i trafik, typ... Men hans bolag vägrade, det var parketar o därmed inte i trafik.

Problemet med försäkringen är väl egentligen inte ditt, det är ju han som orsakat skadan som borde hoppas att hans försäkring skall täcka skadan som hans egendom åsamkat. Gör den inte det får han väl hoppas på sin drulleförsäkring eller betala ur egen ficka. Känns som en polisanmälan för skadegörelse kan vara befogad...? Det är ju ändå han som skall rädda sitt skinn(plånbok) från att behöva lägga ut en större summa pengar för att laga dina grejer. Det är ju därför man försäkrar sig. Inte för att slippa betala sina egna saker som andra gör sönder(?), vilket mai iofs också kan men här är det ju en mupp som skadat dina grejer, han betala, från egen ficka eller från sitt försäkringsbolags ficka, det bryr ju inte dig vilket, men någon från hans hörna skall komma med $$$.

GixxerTina skrev:
2173921 Att parkera på en vindskyddad plats hannez e väll ingen dum idee om det blåser mycket.
Exempel om du bytt hundbenen på din hoj så den står( mer upprätt) ostadigt på stödet och ramalr på min hoj för att det blåser. Jo visst fan ska du betala mig då.
Om jag parkerat där först då? Behöver jag pröjsa då? Eller ska jag ta hänsyn till att någon kanske parkerar brevid mig senare? Har jag inte gjort nåt fel får ni inga cash av mig. :fakta

HanneZ skrev:
2173930 Om jag parkerat där först då? Behöver jag pröjsa då? Eller ska jag ta hänsyn till att någon kanske parkerar brevid mig senare? Har jag inte gjort nåt fel får ni inga cash av mig. :fakta

Då gör det inget om jag ställer min hoj så den ramlar på din då???? e det va du säger elr :D :D :banana

GixxerTina skrev:
2173936 Då gör det inget om jag ställer min hoj så den ramlar på din då???? e det va du säger elr :D :D :banana
Jo det gör det, jag kommer o bli svinförbannad. Några timmar senare när jag lugnat ner mig så kommer jag dock att inse att du inte kunde göra någonting åt det och sen är det bra med det. Om du däremot klantat dig på ett eller ett annat sätt så kanske min hoj knuffar tillbaka om du inte pröjsar :)

998 skrev:
2173925... Känns som en polisanmälan för skadegörelse kan vara befogad...? ...

Och där har vi väl lösningen på problemet?

Om där sker en anmälan så måste ju FBen kontaktas, saken utredas och problemet få en lösning? Nu förutsätter jag att gärningsmannen erkänner annars ligger väl bevisbördan hos offret?

fax skrev:
2173374 Har man inte råd att ta helförsäkring på en så pass ny och dyr hoj så skulle jag personligen välja en hoj som man har råd att ha helförsäkrad .
Det dummaste jag har hört tror jag. För det första så har han ju inte orsakat skadorna själv så även om han haft helförsäkring skulle han nog inte velat utnyttja den i det här fallet. Dessutom är hojen sju år gammal (förutsatt att det är Ducatin) och värdet ligger runt 60000:-. Beroende på var man bor så kostar ju förstås försäkringen olika mycket men med tanke på att han bor i Sthlm och är 27 år så lär ju inte en helförsäkring hamna under 10k om året medans en halvförsäkring kanske hamnar på hälften. Lägger man sen till självrisken på kanske 6000:- så har man betalat en rejäl del av värdet på hojen redan. Om man inte har tummen helt mitt i handen så lagar man en hel del själv för dom pengarna och skrotar man så att det inte är värt att laga så får man vara glad om man själv går att laga.

Det är inte alla som vill åka Intruder för att få en låg premie.

fax skrev:

Hur som helst , jobbig sits du är i , du kan ju alltid göra så här , gör upp med den andre om att få en viss ersättning och sedan är det bra med det .
Sedan är det ju bara att ringa om ett par veckor å säga att du trillat i trafiken , då borde du ju få ut på försäkringen :)

eller är jag helt ute å cyklar nu :confused:

Ja det är du... det kallas försäkrings bedrägeri + att en halvförsäkring inte ger ersättning för om jag trillar själv.

Muppi skrev:
2173679
ps. Ja jag vet att det är långsökt men så ser iafall jag på trafikförsäkringen, inte att det är något som gäller såfort man får lite rull på hjulen :confused:

ps2. jag kan även va helt ute o cykla då jag är lite slö i knoppen såhär efter en god lunch :rolleyes:

Det tycker jag med, men det är inte så hans försäkringsbolag/trafikförsäkringslagen ser på det. Det är paragrafryttare som tolkar vilkoren till sin fördel.

newstead skrev:
2174276 Det dummaste jag har hört tror jag. För det första så har han ju inte orsakat skadorna själv så även om han haft helförsäkring skulle han nog inte velat utnyttja den i det här fallet. Dessutom är hojen sju år gammal (förutsatt att det är Ducatin) och värdet ligger runt 60000:-. Beroende på var man bor så kostar ju förstås försäkringen olika mycket men med tanke på att han bor i Sthlm och är 27 år så lär ju inte en helförsäkring hamna under 10k om året medans en halvförsäkring kanske hamnar på hälften. Lägger man sen till självrisken på kanske 6000:- så har man betalat en rejäl del av värdet på hojen redan. Om man inte har tummen helt mitt i handen så lagar man en hel del själv för dom pengarna och skrotar man så att det inte är värt att laga så får man vara glad om man själv går att laga.

Det är inte alla som vill åka Intruder för att få en låg premie.

Meh förlåt då , visste inte att hojen var så gammal , fick intryck av att den var nyare , å föresten så tycker jag du är löjlig som klagar på att jag åker intruder :tungan hoj som hoj tycker jag , men vissa är så insnöade på sporthojar verkar det som , måste man då klaga och trycka ner folk som åker custom ? du är ju värre än HD åkarna .

Ski extreme : hur stora skador blev det egentligen på hojen ? har du uppskattat nån summa om hur mycket det skulle kosta att reparera ?

fax skrev:
2177215 Meh förlåt då , visste inte att hojen var så gammal , fick intryck av att den var nyare , å föresten så tycker jag du är löjlig som klagar på att jag åker intruder :tungan hoj som hoj tycker jag , men vissa är så insnöade på sporthojar verkar det som , måste man då klaga och trycka ner folk som åker custom ? du är ju värre än HD åkarna .
...
Nä, det var väldigt svårt att gissa vad han hade för hoj av den kryptiska beskrivningen under hans avatar:
Hoj: Ducati SS900ie-99

:rolleyes:

Du måste ha rätt dåligt självförtroende om du tycker att jag "trycker ner" folk som åker custom bara för att jag säger att inte alla vill åka intruder.

Hoppsan hade visst inte läst under hans avatar :tungan

Har inte dåligt självförtroende men jag kan bli trött över att det så ofta ska pratas skit om customhojar (hade faktiskt en sporthoj innan), men skit i det , vi håller oss till ämnet , okej ? :)

tycker försäkringsbolagen verkar lite dumma i den här frågan och man får ju förstå båda parter , klart man vill få hojen fixad , men man vill inte betala ur egen ficka .

ski_extreme skrev:
2174727Det tycker jag med, men det är inte så hans försäkringsbolag/trafikförsäkringslagen ser på det. Det är paragrafryttare som tolkar vilkoren till sin fördel.

Det här borde vara ett solklart fall. En motorcykel välter mot din, orsakar skador på din hoj. Ägaren, som ställt sin motorcykel som sedemera välter mot din, är ansvarig för sitt fordon, och för att ställa det på ett sätt så att skada inte uppstår på andra fordon.

Om hans försäkringsbolag inte täcker skadorna är det ju tufft för honom, som måste betala själv. Men det är egentligen hans bekymmer - du har krav mot honom, inte hans f-bolag. Hans f-bolag och vilkoren är hans bekymer.

Jag har bläddrat igenom tråden, men får inte klart för mig: Hur har det gått?

Pejo skrev:
2178673 är ansvarig för sitt fordon, och för att ställa det på ett sätt så att skada inte uppstår på andra fordon.

Jag har bläddrat igenom tråden, men får inte klart för mig: Hur har det gått?

När ägaren parkerade sin hoj så fanns det inga andra fordon i närheten som den eventuellt kunde välta på eller skada.

inte för att det spelar någon roll men ändå.

tror ingen av parterna tycker det här är roligt :confused: hoppas det löser sig .

var det orkanvindar? det ska ju ändå mkt till för att en mc ska blåsa omkull :confused:

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8