Problem med Ersättning från Motpartsförsäkring Hjälp mig..

ski_extreme skrev:
2171227 Det har jag gjort, dom hävdar ändå att det inte täcks av försäkringen pga att dom anser att motorcyklarna ej var i trafik typ.

Om man kör på ett parkerat fordon, gäller inte försäkringen då heller ? [viss skillnad dock ]

Vad är det för ett ruttet bolag? :va Ring din/ngn advokat! :tummenupp

amullo skrev:
2171368 Vad ni alltså menar är att det finns ingen möjlighet att få ersättning av skador som är uppkomna när fordonet är parkerat.

Detta är väl en parkeringsskada eller är just stöte stenen att hojen inte var i trafik? Vad innebär det? Att förare/passagerare inte är i direkt anslutning till ett fordon vid skadetillfället?

Om jag parkerar min bil i en backe och "glömmer" att dra åt handbromsen, bilen börjar rulla och kraschar en annan bil är detta då samma sak?

Situationen är den samma.
Jag har ju inte tillsätt att fordonet är uppställt på ett korrekt sätt.
Om det sen gäller en bil eller en motorcykel skall ju inte ha en betydelse.

Ring till försäkringsbolaget och be att få tala med en skadehandläggare i ärendet.
Nej, i allafall menar inte jag att det är uteslutet med ersättning från försäkringen vis parkeringsskada.

Däremot i detta fall, sett från den ursprungliga beskrivningen av trådskaparen, är problemet att hojen inte var i trafik, ja.

En bil som kommer i rull efter att den parkerats, skulle JAG anse var i trafik, om det beror på ej åtdragen/trasig handbroms. Själva orsaken till skadan består ju då i att en på bilen normal funktion inte har fungerat och därigenom vållat skada.

I vårt fall har skadan uppkommit genom att hojen blåst omkull, och då bedömer jag att det är mer en fråga om ägarens vållande än hojens..

Till trådskaparen: Frågan är inte okomplicerad eller självklar. nöj dig inte med bolagets besked, utan begär att de hänskjuter frågan till prövning i villkorsnämnden eller Trafikskadenämnden. Det kostar inget, annat än tiden det tar att få saken prövad. Bolaget kan inte neka dig en sådan prövning.

För att belysa frågan "i trafik" ytterligare: En lastbilschaffis jobbar på flaket med lossning eller lastning. Han snubblar på en europall (löst föremål som inte är del av bilen), slår huvudet i backen och skadar sig. Denne stackare får ingen ersättning för sin skada, eftersom det inte anses att skadan uppkommit i trafik.

Samma chaffis snubblar på gångjärnet till sidolemmen när han står på flaket får ersättning om han skadar sig. Lem och gångjärn är en del av bilen och däri ligger skillnaden i dessa fall.

ski_extreme skrev:
2171127 Tjena

I lördags på SMC utbildning i Södertälje så skadades min motorcykel. Följande händelse förlopp;

Min hoj + den andra står parkerade brevid varandra, den andres hoj (Honda 250) blåser omkull och välter på min som i sin tur välter och får en massa skador + min hjälm som ej är brukbar mer.

Skadeanmälan har skickas in till motpartens försäkringsbolag och jag fick detta svaret i dag;

Så här svarar Bilsport & Mc

" Hej

Vi har fått din skadeanmälan.

För att ersättning för dina skador skall kunna utgå från vår parts trafikförsäkring måste fordon XXX XXX enligt trafikskadelagen vara i trafik eller vara belagd med bristfällighet. Eftersom fordonen stått parkerade har dessa tagits ur trafik. Eftersom XXX XXX (min) har blåst omkull föreligger ingen bristfällighet. [denna mening stämmer inte, det var motpartens MC som blåste omkull och välte på min så min i sin tur välte.] Vi kan därmed inte ersätta dig för dina skador.

MVH

XXX

Bilsport & MC Special försäkringar"

Detta är INTE roligt :mad: .... Jag har bara halvförsäkring på min hoj vilket innebär att jag inte kan få ersättning där heller.

Har ni några tipps på vad jag kan göra för att kunna få ersättning för mina skador??

Kolla om du kan få juridisk hjälp.
http://www.waerner.se/gratis-juridiska-svar/

kAtanAmAn skrev:
2171508 Om man kör på ett parkerat fordon, gäller inte försäkringen då heller ? [viss skillnad dock ]
Jo, för då är fordonet som kör på i trafik.

@ski_extreme: Ring till ditt försäkringsbolag och hör vad dom säger. Dom är förmodligen rätt insatta och har säkerligen inget mot att motpartens fb får stå för skadorna på din hoj. Har du rätt till ersättning rent juridiskt så kan du väl få hjälp från rättsskyddet i din försäkring?

Om man glömmer lägga i handbromsen o växeln p åbilen o den rullar in i bilen framför så gäller nog försäkringen! Kan hjämföras med denna händelse tycker jag, Dom försöker bara klara sig gratis ur detta. Som ovan skriver, ta det med ditt försäkringsbolag, så får dom bråka med motparten!

kanske ska skriva in ett "ponerat" brev där du frågar anonymt om vad som händer om du parkerar din bil i en backe som nån ovan skrev. o att den sen rullar in i en annan bil..
garanterat svarar dom annorlunda..
sen skickar du in brevet + ditt händelse förlopp..
kanske dom ser de sjuka i det :)

Ta kontakt med Trafikförsäkringsföreningen och kolla om du kan få ersättning av dom. Jag har sponsrat deras verksamhet 2 ggr så jag hoppas dom ger till bax ibland oxå. Kolla denna länken och lycka till. :)

http://www.tff.se/

ski_extreme skrev:
2171912 Jovisst, men det e DYRT!!!

Har man inte råd att ta helförsäkring på en så pass ny och dyr hoj så skulle jag personligen välja en hoj som man har råd att ha helförsäkrad .

Hur som helst , jobbig sits du är i , du kan ju alltid göra så här , gör upp med den andre om att få en viss ersättning och sedan är det bra med det .
Sedan är det ju bara att ringa om ett par veckor å säga att du trillat i trafiken , då borde du ju få ut på försäkringen :)

eller är jag helt ute å cyklar nu :confused:

WestW skrev:
2171317 Förstår inte den andra personen det förklarar man det snällt.

Juridik hit och dit, här är det sunt förnuft som gäller. Välter min hoj på på en annan hoj gör man precis allt för att lösa det man ställt till med. Krävs det att man får sälja sin egen hoj för att betala så gör man det snabbt som fan.
Om jag tvingas parkera min hoj på t.ex. en mc-parkering och det stod en annan hoj brevid som min sedan välter på p.g.a. vind... Är det då mitt fel? Hur skall jag förhindra att det händer?

Testa anvarsdelen (drulle) i motpartens hemförsäkring!!

Min historia:
Min grabb (4 år) kom och cyklade och såg sig inte för utan körde rakt in i en parkerad husvagn. Detta resulterade i att nedre delen bak lossnade. Husvagnens försäkring täckte skadorna och jag använde min drulleförsäkring för att täcka hans självrisk.

I ditt fall borde det betyda att du begär ett kostnadsförslag för reparationen och motpartens drulleförsäkring betalar

Hoppas det löser sig på ett eller annat sätt.

HanneZ skrev:
2173382 Om jag tvingas parkera min hoj på t.ex. en mc-parkering och det stod en annan hoj brevid som min sedan välter på p.g.a. vind... Är det då mitt fel? Hur skall jag förhindra att det händer?

Ja, i denna fråga verkar de tycka så.

Du kan ju alltid låta bli att parkera nära nog för att bli träffad om den skulle falla och sedan hålla tummarna att någon annan inte ställer sig för nära - helt j*vla sjukt skulle jag vilja säga. Bara ännu ett exempel på hur sviniga FB är.

Till trådskaparen: Stå på dig och låt oss veta hur det gick!

Går det inte bra så får du gärna blåsa upp vilket FB det är och "varna" oss för det! :mad:

TukTuk skrev:
2173431 Ja, i denna fråga verkar de tycka så.

Du kan ju alltid låta bli att parkera nära nog för att bli träffad om den skulle falla och sedan hålla tummarna att någon annan inte ställer sig för nära - helt j*vla sjukt skulle jag vilja säga. Bara ännu ett exempel på hur sviniga FB är.

Till trådskaparen: Stå på dig och låt oss veta hur det gick!

Går det inte bra så får du gärna blåsa upp vilket FB det är och "varna" oss för det! :mad:
Om jag inte gjort något fel utan parkerat min motorcykel rätt så vet jag inte om jag hade gett ett öre till någon annan. Speciellt inte om nån jävla fjant kommer och vill ha pröjs för orginalkåpor. Om jag på något sätt gjort fel hade jag dock tittat ned i backen och betalat rimliga summor.

HanneZ skrev:
2173496 Om jag inte gjort något fel utan parkerat min motorcykel rätt så vet jag inte om jag hade gett ett öre till någon annan. Speciellt inte om nån jävla fjant kommer och vill ha pröjs för orginalkåpor. Om jag på något sätt gjort fel hade jag dock tittat ned i backen och betalat rimliga summor.

Nej, vet jag själv om att jag gjort rätt så aldrig att jag skulle betala - men tycker definitivt att det är något som går på försäkringen!

Kanske ska lägga fram det såsom att den rullade fram en bit och sedan föll... fast då får kanske ägaren ta smällen med fet självrisk.

Sedan kan man ju fråga sig hur ofta en rättställd motorcykel välter? Har haft hojar ute i kuling med kapell som ser ut som segel utan att det hänt något.

Att stödet går genom marken är ju sin sak men bara välta av vind? Händer det? Kanske dags för en poll... :va

Jag har faktiskt fått ersättning 2 gånger för liknande händelser.
I och för sig var det i forntiden (tidigt 80-tal) när försäkringsbolagen hade mer pengar. (hade de det?)

Har liknande problem med mitt försäkringsbolag angående vår bil. Var en gubbe som slog upp dörren i min bil och jag hade turen att precis då vara ute med hunden så jag såg detta och påpekade det för honom. Vi skrev skadeanmälningar till våra bolag och vi får ingen ersättning, trots att vi hade helförsäkring. För det är HANS försäkring som ska betala, o han hade bara trafikförsäkring, o eftersom bilen var parkerad så är den ju inte i trafik. :huvet

Gubben försökte slingra sig redan på platsen och sa "det där har ju du lagat för ut...det blev inte nu" när jag pekade på märket han hade gjort på min bil. Jag sa åt honom o öppna sin dörr försiktigt igen så kan vi ju se vart den träffar min bil och det var ju självklart rakt på det märket jag pekade ut. Men han var grinig och försökte skylla ifrån sig ändå. Så jag får nog ta o låna några stora pojkar om jag vill få några pengar för o lacka om framskärmen... :mad:

ski_extreme skrev:
2171127 Tjena

I lördags på SMC utbildning i Södertälje så skadades min motorcykel. Följande händelse förlopp;

Min hoj + den andra står parkerade brevid varandra, den andres hoj (Honda 250) blåser omkull och välter på min som i sin tur välter och får en massa skador + min hjälm som ej är brukbar mer.

Skadeanmälan har skickas in till motpartens försäkringsbolag och jag fick detta svaret i dag;

Så här svarar Bilsport & Mc

" Hej

Vi har fått din skadeanmälan.

För att ersättning för dina skador skall kunna utgå från vår parts trafikförsäkring måste fordon XXX XXX enligt trafikskadelagen vara i trafik eller vara belagd med bristfällighet. Eftersom fordonen stått parkerade har dessa tagits ur trafik. Eftersom XXX XXX (min) har blåst omkull föreligger ingen bristfällighet. [denna mening stämmer inte, det var motpartens MC som blåste omkull och välte på min så min i sin tur välte.] Vi kan därmed inte ersätta dig för dina skador.

MVH

XXX

Bilsport & MC Special försäkringar"

Detta är INTE roligt :mad: .... Jag har bara halvförsäkring på min hoj vilket innebär att jag inte kan få ersättning där heller.

Har ni några tipps på vad jag kan göra för att kunna få ersättning för mina skador??

Surt som fäen...Snacka om att landa hårt mellan stolarna. Utan att ha läst hela tråden. Är du säker på att inget vittne såg gänget med 15-åringar som gick förbi och välte hojarna och sprang därifrån=skadegörelse...Ähum

lilltryne skrev:
2173632 Har liknande problem med mitt försäkringsbolag angående vår bil............

Helt sjukt.. Men då dom säger att den inte var i trafik med enbart trafikförsäkring så måste det på något sätt va en bluff?

På mitt papper står det såhär.. ordagrant:
"Trafikförsäkring
Obligatorisk försäkring för personskador och skador på annans egendom"

Det står inget om att man måste köra medans det händer. Dessutom använder man väll begreppen "avstäld" eller "i trafik". Sen om den står stilla på gården i en vecka och inte är avstäld använer man väl fortfarande begreppet "i trafik" och det borde va bla. där som trafikförsäkring täcker.

ps. Ja jag vet att det är långsökt men så ser iafall jag på trafikförsäkringen, inte att det är något som gäller såfort man får lite rull på hjulen :confused:

ps2. jag kan även va helt ute o cykla då jag är lite slö i knoppen såhär efter en god lunch :rolleyes:

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8