Problem med Ersättning från Motpartsförsäkring Hjälp mig..

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
Tjena

I lördags på SMC utbildning i Södertälje så skadades min motorcykel. Följande händelse förlopp;

Min hoj + den andra står parkerade brevid varandra, den andres hoj (Honda 250) blåser omkull och välter på min som i sin tur välter och får en massa skador + min hjälm som ej är brukbar mer.

Skadeanmälan har skickas in till motpartens försäkringsbolag och jag fick detta svaret i dag;

Så här svarar Bilsport & Mc

" Hej

Vi har fått din skadeanmälan.

För att ersättning för dina skador skall kunna utgå från vår parts trafikförsäkring måste fordon XXX XXX enligt trafikskadelagen vara i trafik eller vara belagd med bristfällighet. Eftersom fordonen stått parkerade har dessa tagits ur trafik. Eftersom XXX XXX (min) har blåst omkull föreligger ingen bristfällighet. [denna mening stämmer inte, det var motpartens MC som blåste omkull och välte på min så min i sin tur välte.] Vi kan därmed inte ersätta dig för dina skador.

MVH

XXX

Bilsport & MC Special försäkringar"

Detta är INTE roligt :mad: .... Jag har bara halvförsäkring på min hoj vilket innebär att jag inte kan få ersättning där heller.

Har ni några tipps på vad jag kan göra för att kunna få ersättning för mina skador??

Aj då, låter inte kul alls.
Vad menas med bristfällighet tro? Hojen som välte på din kanske hade ett "bristfälligt" stöd...? :va

Knivig situation då motapartens mc blåst omkull.... saknar du helförs så är det ju motparten som ska betala antingen via förs eller ur egen ficka.

Ring och prata med dem och förklara händelseförloppet som de verkar ha missuppfattat. Är ju inte din cykel som blåst omkull.

Annars är det bara för motparten att hosta upp pengarna om försäkringsbolaget vägrar betala ut ersättning.

rust29 skrev:
2171180 Ring och prata med dem och förklara händelseförloppet som de verkar ha missuppfattat. Är ju inte din cykel som blåst omkull.

Det har jag gjort, dom hävdar ändå att det inte täcks av försäkringen pga att dom anser att motorcyklarna ej var i trafik typ.

Last edited:
Be personen som ägde den "vältande" hojen att skriva en skadeanmälan. Det är hans/hennes försäkringsbolag som skall lösa dina skador, inte ditt försäkringsbolag, då det inträffade inte är ditt fel(vållande). Vägrar han/hon så får du kontakt ditt bolag igen och fråga om det krävs en polisanmälan om smitning för att täcka det inträffade.

Krävs detta så anmäl händelsen som en "smitning från parkeringsskada" och uppge ägarens namn och reg nummer till polisen.

Välter min hoj över en annans så skulle jag spontant ta på mig skadorna, eftersom det var min hoj som välte "först".

EDIT. Eller missförstår jag?
Du står parkerad på en allmän plats (parkering öppen till allmänheten oavsett tillståndskrav)
En annan person förorsakar skador på ditt fordon med sitt fordon.
Du har inte parkerat "olagligt" (spelar egentligen ingen roll).
Ditt försäkringsbolag vägrar ersätta

Detta är ju isåfall en parkeringsskada precis om en bil backat in i och vält din hoj på allmän gata. Den som förorsakar skada är vållande och deras trafikförsäkring täcker dina skador utan kostnad för dig.

Last edited:
Lasker skrev:
2171166 Knivig situation då motapartens mc blåst omkull.... saknar du helförs så är det ju motparten som ska betala antingen via förs eller ur egen ficka.

Vad får dig att låta så säker på att den andra hojens ägare skulle vara skyldig att betala något?

PacMan skrev:
2171274 Vad får dig att låta så säker på att den andra hojens ägare skulle vara skyldig att betala något?

Om den andra personens hoj inte står upp säkert och välter är det upp till ägaren eller dess f-bolag att lösa problemen detta skapar. Står det inte skrivet i någon lagbok så är det sunt förnuft som gäller.

Hade någon annan hoj vält på min hade jag sett till att precis varenda liten pryl på min hoj eller min utrustning lagas eller ersätts. Betalar inte ägarens f-bolag så kommer personen som äger hojen betala mig.

ski_extreme skrev:
Har ni några tipps på vad jag kan göra för att kunna få ersättning för mina skador??

Be ägaren av den andra hojen betala dina skador. Du ska inte betala en enda krona i självrisk eller liknande. Inte ditt problem.

Last edited:
WestW skrev:
Hade någon annan hoj vält på min hade jag sett till att precis varenda liten pryl på min hoj eller min utrustning lagas eller ersätts. Betalar inte ägarens f-bolag så kommer personen som äger hojen betala mig.
Det låter ju bra men om det ur en juridisk synvinkel inte är den andra personens fel blir det väl svårt att "driva in" pengar med rent mjöl i påsen.
Eller tar du med dig en stor kompis? :hihi

Det somlöiga missar i resonemanget är frågan huruvida skadan uppkommit "till följd av trafik". Detta är kravet för att ersättning skall utges från motpartens trafikförsäkring. Begreppet är omtvistat, och onte alltid lätt att tolka. Som exempel kan nämnas att en raggare för ett antal år sedan fick ersättning för personskada från trafikförsäkringen. Han hade, full och go, lämnat raggarbilen för att gå ut och räcka tunga åt lokala ordningsmakten. Raggarbilen stod parkerad..... just det, utanför en korvmojje i centrum av lokalorten. Motorn var avstängd. När polisen öppnade sin bildörr flydde raggaren mot sin parkerade bil där kompisarna väntade. En kompis skulle hjälpa honom in i bilen och öppnade dörren samtidigt som raggaren vänder sig om för att se hur långt förföljaren hade kommit. Han slog ögat i bildörren och efteråt bedömdes han ha rätt till personskadeersättning från bilens försäkringsbolag, då skadan ansågs ha uppkommit "i trafik". Trots att motorn var avstängd ansågs begreppet "i trafik" innefatta in- och utpassering i samband med färdens påböran respektive slut.

I ett fall som detta, när en parkerad hoj blåser omkull när den står parkerad, kan man nog misstänka att försäkringsbolaget har rätt. Skadan verkar inte ha uppkommit "i trafik". I sådant fall kan ägaren till hojjen som orsakar skada skyldig att ersätta dig enligt vanliga skadeståndsrättsliga regler. Det krävs att han av oaktsamhet (som består i att han inte sett till att hojjen står stadigt i blåsten) bedöms ha vållat dig en skada.

Problem kan uppkomma om du å andra sidan har parkerat onödigt nära hans hoj efter när den redan stod där den stod. En skada skall nämligen vara förutsebar, och stod inget bredvid 250´n när han parkerade kan det anses ha varit en olycka, eller att du själv är medvållande.

Inget är lätt eller självklart inom juridiken.

/A Dvokat

sandstream skrev:
2171302 Det låter ju bra men om det ur en juridisk synvinkel inte är den andra personens fel blir det väl svårt att "driva in" pengar med rent mjöl i påsen.
Eller tar du med dig en stor kompis? :hihi

Förstår inte den andra personen det förklarar man det snällt.

Juridik hit och dit, här är det sunt förnuft som gäller. Välter min hoj på på en annan hoj gör man precis allt för att lösa det man ställt till med. Krävs det att man får sälja sin egen hoj för att betala så gör man det snabbt som fan.

ski_extreme skrev:
2171127 Tjena

I lördags på SMC utbildning i Södertälje så skadades min motorcykel. Följande händelse förlopp;

Min hoj + den andra står parkerade brevid varandra, den andres hoj (Honda 250) blåser omkull och välter på min som i sin tur välter och får en massa skador + min hjälm som ej är brukbar mer.

Skadeanmälan har skickas in till motpartens försäkringsbolag och jag fick detta svaret i dag;

" Hej

För att ersättning för dina skador skall kunna utgå från vår parts trafikförsäkring måste fordon XXX XXX enligt trafikskadelagen vara i trafik eller vara belagd med bristfällighet. Eftersom fordonen stått parkerade har dessa tagits ur trafik. Eftersom XXX XXX (min) har blåst omkull föreligger ingen bristfällighet. [denna mening stämmer inte, det var motpartens MC som blåste omkull och välte på min så min i sin tur välte.] Vi kan därmed inte ersätta dig för dina skador.

MVH

XXX

Detta är INTE roligt :mad: .... Jag har bara halvförsäkring på min hoj vilket innebär att jag inte kan få ersättning där heller.

Ja tycker du ska åka o parkera din hoj väldigt lätt på stödet, brevid denna handläggarens bil och sedan råka gå emot den så att den vippar. Oj den var inte i trafik, ja är ledsen du får inte ut en krona :banana

Peno skrev:
2171308 Det krävs att han av oaktsamhet (som består i att han inte sett till att hojjen står stadigt i blåsten) bedöms ha vållat dig en skada.

Problem kan uppkomma om du å andra sidan har parkerat onödigt nära hans hoj efter när den redan stod där den stod. En skada skall nämligen vara förutsebar, och stod inget bredvid 250´n när han parkerade kan det anses ha varit en olycka, eller att du själv är medvållande.

Det var ungefär i dom banorna jag tänkte också. Många verkar ta det för självklart att den vältande hojens ägare är 100% ansvarig, men jag tycker inte att det är helt uppenbart utifrån det ski_extreme har skrivit om händelsen.

ski_extreme skrev:
2171127 Tjena

" Hej

MVH

XXX

Ja det där låter surt värre, trafikförsäkringsföreningen har väl något som täcker parkeringsskador.

Vad ni alltså menar är att det finns ingen möjlighet att få ersättning av skador som är uppkomna när fordonet är parkerat.

Detta är väl en parkeringsskada eller är just stöte stenen att hojen inte var i trafik? Vad innebär det? Att förare/passagerare inte är i direkt anslutning till ett fordon vid skadetillfället?

Om jag parkerar min bil i en backe och "glömmer" att dra åt handbromsen, bilen börjar rulla och kraschar en annan bil är detta då samma sak?

Situationen är den samma.
Jag har ju inte tillsätt att fordonet är uppställt på ett korrekt sätt.
Om det sen gäller en bil eller en motorcykel skall ju inte ha en betydelse.

Ring till försäkringsbolaget och be att få tala med en skadehandläggare i ärendet.

Du ska självklart ha ersättning känns det som men vad händer om Jag parkar min nissan micra på en p-ruta och efter en stund uppstår det helt förhappandes en geyser under oljetråget som skickar min bil i en båge ner i ett växthus. Är mitt försäkringsbolag skylldigt då? :va

ski_extreme skrev:
2171227 Det har jag gjort, dom hävdar ändå att det inte täcks av försäkringen pga att "det är inte någons fel" typ.

TFF är väl inte aktuellt då Ni båda är försäkrade. Men hör med konsumenternas.f.b. De guidar/hjälper oss konsumenter när försäkringsbolagen trillskas...stå på Dig bara! Rätt ska även bli rätt!

Konsumenternasförsäkringsbyrå

TFF

WestW skrev:
2171317 Förstår inte den andra personen det förklarar man det snällt.
Lätt för dig att säga, men vi som är lite kortare och ser snälla ut, hur fan ska vi göra? ;)

amullo skrev:
2171270 Be personen som ägde den "vältande" hojen att skriva en skadeanmälan. Det är hans/hennes försäkringsbolag som skall lösa dina skador, inte ditt försäkringsbolag, då det inträffade inte är ditt fel(vållande). Vägrar han/hon så får du kontakt ditt bolag igen och fråga om det krävs en polisanmälan om smitning för att täcka det inträffade.

Krävs detta så anmäl händelsen som en "smitning från parkeringsskada" och uppge ägarens namn och reg nummer till polisen.

Välter min hoj över en annans så skulle jag spontant ta på mig skadorna, eftersom det var min hoj som välte "först".

EDIT. Eller missförstår jag?
Du står parkerad på en allmän plats (parkering öppen till allmänheten oavsett tillståndskrav)
En annan person förorsakar skador på ditt fordon med sitt fordon.
Du har inte parkerat "olagligt" (spelar egentligen ingen roll).
Ditt försäkringsbolag vägrar ersätta

Det är motpartens bolag som vägrar ersätta. Vi har båda skickat in en skadeanmälan redan.

sandstream skrev:
2171438 Lätt för dig att säga, men vi som är lite kortare och ser snälla ut, hur fan ska vi göra? ;)

Växa :)

ski_extreme skrev:
2171470 Det är motpartens bolag som vägrar ersätta. Vi har båda skickat in en skadeanmälan redan.

Prata med ägaren. Löser inte bolaget detta åt er så får personen ifråga någon vecka på sig att lösa dina problem så din sommar inte är sabbad.
Har ni pratat något om detta? Detta borde ju kännas som något man vill lösa smidigt om man ställt till det för någon annan.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8