Problem med bromsljus Honda 650 Transalp

Jonas_Västerås

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda CBF1000A 2008
Har ett litet problem med min ena hoj en 650 Transalp. När jag använder handbromsen så funkar bromsljuset perfekt. När jag trycker ner fotbromsen så lyser bromsljuset, men det fortsätter att lysa när jag släpper fotbromsen, slutar att lysa om jag tar tag i fotbromsen och drar den uppåt. Bromsar jag häftigt och släpper fotbromsen snabbt så funkar det. Misstänker att detta är nån form av justering som måste göras?
 
Jag har ingen erfarenhet av just den hojen, men på alla jag haft sitter det en bromsljuskontakt bakom motorn på höger sida, och den är justerbar. Kan skruvas ut eller in, och det borde bara vara att skruva så att lampan släcks när du släpper pedalen. Kontakten bryter kretsen så att lampan tänds.
Möjligen kan det också vara nån returfjäder som är kass.
 
Den här skall du skruva på eller se till att den löper fritt i alla fall.

XL_Bakbroms.jpg

Komemr faktiskt inte ihåg hur enkelt den satt till eller om den låg bakom en massa paneler på den sidan..
 
Är inget proffs när det gäller att mecka. Är det returfjädern som är till höger om nr:8?
Har för mig det, men du märker när du kollar på hojen.

Hade samma problematik på min och justerade den lite så löste det sig.
Annars kolla att allt är som det skall och ingenting tar emot och så.
 
TS skriver citat " slutar att lysa om jag tar tag i fotbromsen och drar den uppåt"
Tyder på att fotbromsen inte går tillbaka efter du tryckt på fotbromsen.
Finns returfjädern nr 7 på skissen i inlägg #3 kvar ?
Eller har returfjädern nr 7 gått av ? Trillat av ?
Finns returfjädern nr 7 kvar så är det kanske behov av olja / fett på fotbromsaxeln. Så fotbromsen rör sig lite lättare.
 
Last edited:
TS skriver citat " slutar att lysa om jag tar tag i fotbromsen och drar den uppåt"
Tyder på att fotbromsen inte går tillbaka efter du tryckt på fotbromsen.
Finns returfjädern nr 7 på skissen i inlägg #3 kvar ?
Eller har returfjädern nr 7 gått av ? Trillat av ?
Finns returfjädern nr 7 kvar så är det kanske behov av olja / fett på fotbromsaxeln. Så fotbromsen rör sig lite lättare.

Var nyss ner till mitt garage och och kollade efter fjädern, ingen fara den satt kvar. Får väl smörja axeln.
 
Var nyss ner till mitt garage och och kollade efter fjädern, ingen fara den satt kvar. Får väl smörja axeln.

När du ändå är i farten med smörjolja , kanske smörja kopplingswiren.
Att jag säger det beror på att kopplingswiren på min SV650S var helt fri från olja när den gick av. :rodnar
 
Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top