Problem med bilstereo

kaZmur skrev:
Som jag sa tidigare så ligger strömkabeln för sig men remoten ligger tillsammans med lågnivån. Men den borde väl inte alstra ström nog att störa.

Lägg remoten tillsammans med strömkabeln istället. :tummenupp

kaZmur skrev:
Som jag sa tidigare så ligger strömkabeln för sig men remoten ligger tillsammans med lågnivån. Men den borde väl inte alstra ström nog att störa.
Remoten stör knappast,den är det bara 0,5 volt i oftast.Säljs t.o.m rca-kablar med remote ingjuten i mitten.Det som händer när du lägger strömkablar bredvid rca är att det blir störningar p.g.a magnetfältet runt strömkabeln,men på en remote är det näst intill noll magnetfält.

Gör så här.

Att du lägger Ström kabeln på ena sidan av bilen och så lägger du Lågnivå sladden på andra sidan om bilen där det inte finns enda strömkabel.

Jag har ju inte läst allas inlägg men angående jordningen så ska du ha lika fet jordkabel som du har stöm kabel, sen ska du jorda ditt steg så när du kan där du har det.

Om du inte får bort bruset så kan du testa att koppla in en Kondensator parallellt över strömkabeln innan den du kopplar in kabeln i steget, eftersom du har så stort steg så tror jag nästan att du behöver en kondensator till det för att få ett bra jud och att basarna skall hänga med när du börjar ösa på.

Remoten har nog inget med störningarna att göra, en annan sak är det att din generator är sämmre, eftersom du skriver att steget är på 1800W så kommer det att kräva en hel del ström.
Och då kan det hända att du får ha ett extra batteri i bilen.

Hoppas det funkar.

Last edited:
Man behöver säkert inte dimensionera strömförsärjningen för 1800W. Det verkar vara ett klart fall av Kalle-anka-watt då det även är specat 4 x 60W RMS.

Strömkabeln och lågnivå kabeln bör ud inte lägga på samma sida av bilen. T.ex ström på högra sidan och lågnivå på vänstra sidan..

Nu är bruset fixat men jag får rejäla generator-störningar... ahhh orka...

kaZmur skrev:

Jaja då är ju mina tips aktuella... bara att fortsätta felsökningen.
prova även med att dra en ny remote frånskilld från lågnivån för att testa.
Det borde inte göra så stor skillnad men det skadar ju inte att testa.
Dyrare lågnivå kablar har aldrig inbyggd remote kabel.
Tänk på att inte rulla ihop lågnivå kabeln ifall den är för lång.

/Dan

SV-RIDER skrev:
Jaja då är ju mina tips aktuella... bara att fortsätta felsökningen.
prova även med att dra en ny remote frånskilld från lågnivån för att testa.
Det borde inte göra så stor skillnad men det skadar ju inte att testa.
Dyrare lågnivå kablar har aldrig inbyggd remote kabel.
Tänk på att inte rulla ihop lågnivå kabeln ifall den är för lång.

/Dan
Precis tvärtom skulle jag vilja påstå.Mitt ena par lågnivåkablar från supra kostar 700kr o det tycker jag är dyrt iaf,dom är så bra avskärmade att dom gjutit med remoten i mitten o garanterar noll störning från den.Däremot har jag aldrig sett en riktigt billig kabel där remoten ligger ingjuten.En mellanklasskabel från mds är den billigaste jag sett med det tillvalet.Kazmur,hur fick du bort bruset?

ktmjacke skrev:
Precis tvärtom skulle jag vilja påstå.Mitt ena par lågnivåkablar från supra kostar 700kr o det tycker jag är dyrt iaf,dom är så bra avskärmade att dom gjutit med remoten i mitten o garanterar noll störning från den.Däremot har jag aldrig sett en riktigt billig kabel där remoten ligger ingjuten.En mellanklasskabel från mds är den billigaste jag sett med det tillvalet.Kazmur,hur fick du bort bruset?

Ok Fel av mig i så fall, får ändra till att dyrare lågnivå kablar brukar inte ha remote.
Men så här har jag lärt mig iallafall...
Jag använder en DLS kabel, dom har fem varianter och prisklasser dom två enklare har ingjuten lågnivå medans dom tre dyrare inte har det. så här står det om DLS pro:

"LÅGNIVÅKABEL-PRO
Trippelskärmad Quasibalanserad lågnivåkabel av absolut högsta kvalitet. Mindre känslig för störningar, ger lägre brus. Saknar remoteledning som kan ge signalstörningar. Finns som:
SL-2 PRO (2 mtr) SL-5PRO (5 mtr)"

Kolla www.dls.se

/Dan

Last edited:
kaZmur skrev:

Berätta gärna vad du gjorde som fixade bort bruset. Ny pryl eller omdragning av kabel? Var i bilen sitter batteriet, var sitter stärkarprylarna och varifrån tar du jord och matningspänning?

kaZmur skrev:

Jag hade generatorstörningar på mitt framsystem, sedan såg jag att jag hade lyckats korsa lågnivån med matningskabeln till det främre slutsteget, ändrade på det och blev av med störningen. Jag trodde inte att det var så känsligt :3freak

Du får gärna berätta vad du gjorde för att bli av med bruset.

Ravetrancer skrev:
hur åtgärdade du bruset då?
Det var högtalarutgångarna på steget som va kassa och självklart får jag inte tag på killen jag köpte det av :( Men jag kopplade den vänstra 6"9an till front-högtalarutgångarna. Funkade finfint.

Sådärja! Spred ut lågnivåkablarna lite mer så nu är generatorbruset verschwunden också! Wiiie!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!