Problem med bilstereo

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

(Citat Farbror Barbro.)

Jag fick försäkringsärende på min ljudinstallation i min fd bil, lämnade in till Bilradiolagret, brusade så inihelvette när jag fick ut den, de påstod att det skulle vara så, fel på de inbyggda framhögtalarna bla bla sa de.
När jag kom hem rev jag installationen och hittade kablarna till bakhögtalarna var ihoptvinnade och tejpade :va
Tog loss det och isolerade kablarna. Vips lät det bra. Kanske inte behöver nämna att jag aldrig mer handlar av de nollorna?
Något liknande för dig kanske?

-PLM- skrev:
Jag fick försäkringsärende på min ljudinstallation i min fd bil, lämnade in till Bilradiolagret, brusade så inihelvette när jag fick ut den, de påstod att det skulle vara så, fel på de inbyggda framhögtalarna bla bla sa de.
När jag kom hem rev jag installationen och hittade kablarna till bakhögtalarna var ihoptvinnade och tejpade :va
Tog loss det och isolerade kablarna. Vips lät det bra. Kanske inte behöver nämna att jag aldrig mer handlar av de nollorna?
Något liknande för dig kanske?
Allting är ihop med isolerade kabelskor så det borde inte vara det :(

Kör man Peugeot så... :rolleyes:

Det är ett konstant brus från högtalarna som sitter på slutsteget, inte ett vinande ljud som följer motorvarvet?
Inga störningar på framsystemet?

Det kan inte vara så att du har ställt ner volymen för lågnivån på stereon så du måste skruva upp mkt på steget så det blir ett brus?

Är det någon skillnad om du har motorn avstängd eller i gång?

Konstant brus som följer volymen inte motorgången.
Inga störningar på framsystemet.
Blir ingen skillnad med motorn på eller av.

kaZmur skrev:
Konstant brus som följer volymen inte motorgången.
Inga störningar på framsystemet.
Blir ingen skillnad med motorn på eller av.

Så bruset ökar om du höjer volymen på cd-enheten?

Jordat stereon ordentligt? När min jordkabel till stereon hängde i en kardel så hörde man motorn till cd'n i högtalarna.

Låter skumt tycker jag lät ju först som störning av lågnivån först men efter som det inte följer motorljudet så kan det ju inte va det.
Hmm :va

Kan ju va nån dålig kontakt nånstans, kanske. Eller störig sterio enhet bara..
kan juva störning från generatorn men då får man ju bara flytta lågnivån. :)
Hade ett konstigt fel för några månader sen hade lagt ihop överbliven lågnivå kabel bakom mattan bak så låg högtalar kabeln till 6*9 där med. Då fick jag nån skum störning drog ut och la bort högtalar kabeln en bit och spred ut lågnivån lite. Funderar på om det blev nån magnetisk störning eller nått. :va

Du har inte massa kablar i mitten där du lagt lågnivån?
Så det är nån störning från dom en då har min lågnivå längs höger tröskel låda och strömmen längs vänster det funkar bra..

Om du har möjlighet så prova med en annan lågnivå kabel som du bara drar rakt över sätena för att testa. vad har du för lågnivå kabel? 79 :- MDS eller är det lite seriösare... en fullösning som kan funka är att linda in kabeln i alufolie på utsatta ställen.
Dessa tips är iofs mest för generator störningar.

Prova uteslutnings metoden så långt som möjligt.
prova med annat slutsteg, huvudenhet, kabel och högtalare om du kan få tag i andra att testa med....

/Dan

jag har också problem. Mitt steg slår inte alltid av sig, det är helt galet, nu har det funkat bra i nån dag men nu då jag slog av bilen så var steget igång. Det borde ju inte få nån remote då inte cd spelaren är igång? Det hela började när jag drog minusen hela vägen till batteriet då det var för dåligt jordat i kofferten. Jag fattar inte ett jota och jag har ändå gått elektronik. :va :confused:

låter det båd i vänster o höger bak?
testa att koppla dom till front lågnivån, skillnad?
testa ett par andra högtalare på steget, brusar?

skulle tipa på att lågnivån har "brunnit". dvs kortslutning i lågnivåsteget, då får du ett "brus" som följer volymen, inte att föväxlas med generator brus.
prova att byta lågnivå om du har, annars låna en cd å prova med den....

Vegas skrev:
skulle tipa på att lågnivån har "brunnit". dvs kortslutning i lågnivåsteget, då får du ett "brus" som följer volymen, inte att föväxlas med generator brus.
prova att byta lågnivå om du har, annars låna en cd å prova med den....

Satt precis och funderade över samma sak.

Eftersom det inte är generator ljud så finns det inte så mycket kvar.

*Jordfel någonstans (CD, Slutsteg.. Kan vara detta.)
*Störning från strömkabel till lågnivå (Kanske.. prova störningsskyddade kablar om det går.)
*Brunnet steg i CD´n.. (Kanske.. prova med annan ljudkälla)

Jag skulle börja med
*annan lågnivåkabel från din CD
*Sedan annan ljudkälla i orginalkablar
*annan ljudkälla med andra kablar
*Andra högtalare med ditt steg, men annan källa och kablar
*annat steg med vanliga högtalarna och annan källa/kablar.

Skoj, idag när jag ska lyssna på mitt färdigbyggda ljud som har fungerat i några dagar så har jag nästan fått samma fel. :huvet Jag hör motorn från cd-enheten i baksystemet..

När jag provade att ta bort jordpunkten ifrån cd-enheten så brusade det hejwilt, som även följde volymen.. Så prova med att fixa en ordentlig jord nu, Kazmur.

Last edited:
Tar det till helgen, tack för alla tips!

På vissa cd-spinnare jag haft så har detta problem uppstått även för mig.Oftast är det en cd som bara lämnar 0,5 volt på lågnivån.Har brukat lösa detta med ett lågnivåfilter(backes)har funkat för mig.Ett brus som följer volymen är nästan alltid en överstyrning i nån enskild komponent,det kan ju vara så att ditt "monstersteg" har nåt fabrikationsfel.Om du köpt det på en seriös butik med verkstad så borde dom kunna hjälpa dig att köra en effektkub på det o se om det lirar som det ska.Ett annat vanligt fel är att någon vid dragningen av lågnivån har tagit i om den gått trögt nånstans,då drar man sönder kardeler i den o lustiga signalfel kan uppstå,så felet behöver inte ligga just vid rca-kontakterna.Prova att byta den som nån skrev här.Prova även att dra ur radioantennens anslutning,även om det låter när du spelar skivor så kan det va galvaniska störningar via den.Jorda chassiet på cd:n oxå om det inte e gjort.Hur har du fadern justerad?Neutralt mellan front o back?

Last edited:
Ska prova att byta stereo, lågnivå-kabel och slutsteg i helgen och se vad som är paj.
Det pissiga är att jag köpte steget begagnat (fast oanvänt)

Jag tror inte det är bra att ha någon strömkabel jämte lågnivån, den ska ligga själv ända bak till steget.
Det är lätt att få störningar om man lägger kablarna tillsammans.

Som jag sa tidigare så ligger strömkabeln för sig men remoten ligger tillsammans med lågnivån. Men den borde väl inte alstra ström nog att störa.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!