Problem med bilstereo

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Tänkte bara kolla om någon av er har lösningen på mitt problem.
Jag kan absolut ingenting om stereo men idag gav jag mig på att koppla in ett slutsteg iallafall.
Problemet är att det brusar i högtalarna. Basen är det inget fel på och inte heller volymen, men brusar gör det.

System:
Clarion stereo (4x51w)
2st MDS värsting 6'9or (??w)
Shark slutsteg (1800w)
2st MDS 5'25-fronthögtalare (ej kopplade genom slutsteget)

Kablage:
MDS Kit (det största, med "el gigante"-tjocka kablar och 100A säkring)

Jorden är det inget fel på.
Lågnivåkabeln är kopplad längs med golvet mellan sätena, dvs förbi växelspak och handbroms.

Någon som har några idéer? :huvet

P.S Allting är splirrans nytt D.S

brusar det även när bilen är avstängd?

Shark slutsteg 1800w??? Va fan e det för monster för dina högtalare?

är det generator brus? kan vara knepigt i vissa bilar att få bort det. Upptäckte att i min bil så är kofferten limmad så steget flög åt hellvete då det inte fick nog med ström. Fick snällt dra en egen kabel till batteriet och skicka på lagning. Sen så har allting levt ett eget liv som att det inte slagit av trots att den inte får nån signal på remoten. Fast idag så tror jag att jag lagade det, inte för att jag gjorde nånting men nu har det börjat fungera. Man kan lätt bli arg på bilstereo :mad:

vad har du för bas till steget?

Last edited:
brusar det högt eller? lite brus brukar man få med slutsteg inkopplat, exakt vad är ett shark slutsteg? har inte hängt med i bilstereovärlden på ett par år och känner inte igen namnet. Är det ett sjysst steg, vad kostar det? Dom flesta störningar brukar bero på slutsteget om jorden är sjysst.

Hmm, brusar det i både 5,25:orna som jag antar är kopplade på cd:n och 6*9:orna eller bara i något av paren. Brusar det i båda bör det ju betyda att det är vid cd:n felet finns men om det bara brusar i 6*9.orna bör det vara vid slutsteget.
Vid sådant som brus brukar det i 9 fall av 10 var ett jordfel, ser att du skrivit att det inte är något fel på den men kolla igen och leta fler jordpunkter.

Mina små tankar kring det hela.

Ravetrancer skrev:

titta på högtalarna.... mds, troligtvis är slutsteget specat på samma sätt som mds övriga saker. dvs överspecat nått in i bänken....

Om du har dragit plusen bredvid lågnivån kan det göra att det surrar(kolla detta genom att varva motorn och se om surret skiftar i ton. Sen så skall jord kabeln vara så nära steget som möjligt. tre-fyra dec max., Borra och jord rätt i karossen.

Hoppas det hjälper lite iaf.

Om det brusar i de högtalarna som är kopplade till steget kan du testa att ställa ner gainen, dvs den lilla potentiometern eller ratten som vanligtvis sitter bland de andra anslutningarna på steget.
Är bruset lika högt oavsett volym?

Ravetrancer skrev:

Tänkte koppla in baslåda någon gång i framtiden så jag slog på stort :D

honkiie skrev:
är det generator brus? kan vara knepigt i vissa bilar att få bort det. Upptäckte att i min bil så är kofferten limmad så steget flög åt hellvete då det inte fick nog med ström. Fick snällt dra en egen kabel till batteriet och skicka på lagning. Sen så har allting levt ett eget liv som att det inte slagit av trots att den inte får nån signal på remoten. Fast idag så tror jag att jag lagade det, inte för att jag gjorde nånting men nu har det börjat fungera. Man kan lätt bli arg på bilstereo :mad:

vad har du för bas till steget?
Ingen bas för tillfället. Bara 6"9orna som är kopplade till steget.

GixxerJensa skrev:
brusar det högt eller? lite brus brukar man få med slutsteg inkopplat, exakt vad är ett shark slutsteg? har inte hängt med i bilstereovärlden på ett par år och känner inte igen namnet. Är det ett sjysst steg, vad kostar det? Dom flesta störningar brukar bero på slutsteget om jorden är sjysst.
Det brusar väldigt tydligt och det följer volymen.

NakenBandit skrev:
Hmm, brusar det i både 5,25:orna som jag antar är kopplade på cd:n och 6*9:orna eller bara i något av paren. Brusar det i båda bör det ju betyda att det är vid cd:n felet finns men om det bara brusar i 6*9.orna bör det vara vid slutsteget.
Vid sådant som brus brukar det i 9 fall av 10 var ett jordfel, ser att du skrivit att det inte är något fel på den men kolla igen och leta fler jordpunkter.

Mina små tankar kring det hela.
Brusar bara i 6"9orna. Men jag funderar på om det kan vara något fel på lågnivå-utgångarna på stereon?

Marulc skrev:
Om du har dragit plusen bredvid lågnivån kan det göra att det surrar(kolla detta genom att varva motorn och se om surret skiftar i ton. Sen så skall jord kabeln vara så nära steget som möjligt. tre-fyra dec max., Borra och jord rätt i karossen.

Hoppas det hjälper lite iaf.
Har pluskabeln i vänster tröskel på bilen och lågnivån i mitten. Men jag har remoten precis bredvid lågnivån. Spelar det någon roll?

RWD skrev:
Om det brusar i de högtalarna som är kopplade till steget kan du testa att ställa ner gainen, dvs den lilla potentiometern eller ratten som vanligtvis sitter bland de andra anslutningarna på steget.
Är bruset lika högt oavsett volym?
Bruset förljer volymen och det hjälpte inte nämnvärt att justera på gainen.

Kolla med en voltmeter om du har en DC-offset på utgången från din bilstereo (om än så liten), isf kan det vara ingången på ditt effektsteg som inte pallar sånt. Elektrolyter i all ära... men läcker gör dom.

Ahem, det är inte så att du lyssnar på Radio Vagnhärad? Dvs brus? Dvs icke inställd radiostation?

Tycker det låter som att det är glapp nånstans. Dubbelkolla lågnivåkablarna hela vägen o prova att vrida o bända lite försiktigt på kontakterna under tiden du har stereon på.

kaZmur skrev:
Brusar bara i 6"9orna. Men jag funderar på om det kan vara något fel på lågnivå-utgångarna på stereon?

Börja med de mindre grejorna först. Brukar "alltid" vara installationsproblem. Testa några nya jordpunkter på slutsteget, gör riktigt rent vid jorden, använd gärna en "taggbricka" som "gräver sig in" i plåten. Funkar inte det, testa att dra om remoten. Ryck lite i lågnivåkablarna och se om de glappar.

jag tycker du ska köpa en mindre säkring. köp en 30 och se om den håller, annars ökar du. Inte för att det har med bruset att göra men 100A lät som lite mycket

honkiie skrev:
jag tycker du ska köpa en mindre säkring. köp en 30 och se om den håller, annars ökar du. Inte för att det har med bruset att göra men 100A lät som lite mycket
Kabelkittet + säkringen var anpassat för slutsteg med 600w och över. Men innan jag fixar med säkringsbyte osv. så vill jag gärna få klart ljud.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!