Problem med att få glasfiberform att släppa

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Har precis gjutit av en av kåporna på hojjen för att bygga en dylik i glasfiber.
Började med att gjuta av den gamla kåpan för att göra en form, problemet är att jag inte får skiten att släppa.

Kåpan är komplicerad med många vinklar och vrår samt hål.

Har vaxat och använt släppmedel innan.

Har testat med:

- Våld
- Bända
- Kokande vatten+iskallt
. Tryckluft

Får endast kanterna att släppa men inte hela formen.

Tips på hur jag får isär skiten?

Är den enda möjligheten att kapa den i 2 delar?
Kruxet är ju då att jag förstör original alu-kåpan :näsblod
 
Är du säker på att alla vinklar är rätt? släppvinklar är superviktigt när man gjuter.
Ett tips som du kan prova är att försiktigt knacka in kilar från olika håll för att lägga spänn på kåpan, kan funka annars är det nog bara att offra den gjutna delen.
Per
 
tyvärr så är det så som janneson säger..

du kan dock vara glad över att du inte är varken den första eller sista människan som glömmer bort att göra formen delad när man börjar få lite vrår och skit..men du har ju lärt dig något =).. så det är ju positivt =)
 
våld....

Har micklat en del med glasfibergjutning,,, det du kan prova med så här i efterhand är att borra hål bara i formen på kritiska ställen o gjuta fast ett tryckluftskoppling på utsidan, o sedan e re bara o trycksätta :tummenupp
 
hm, om ditt orginal inte ger efter och du inte har "släpp", utan grepp, dvs att din gjutform går runt180grader och greppar om orginalet, och du inte kan bända just där..
ja då sitter den där, då spelar det ingen roll vad du gör, du måste ha sönder formen.
Ett trick när man bedömer detta är att titta på orginalet "rakt uppifrån", kan du se allt, hela ytan så ska det gå utan delad form, om inte så måste man ha delning.

har du bild på styggelsen?
 
Bilder kommer.

Hetvatten is the shit!

Mjukade upp formen så pass mkt att jag kunde lirka in 2 st. stekspadar.
 
Sådär.

Formen riven och originalet urtaget.
Ni tipsade om att dela formen inför gjutning. Skall ju tillverka den riktiga kåpan nu så det kanske är en bra idé att dela denna formen?

Hur får man ihop den igen sedan inför gjutning? Silvertejp motsv? :va
 

Bifogat

  • panzaa_betty28.JPG
    panzaa_betty28.JPG
    41 KB · Visningar: 324
  • panzaa_betty29.JPG
    panzaa_betty29.JPG
    25.9 KB · Visningar: 375
fint panzaa tänk på att det att den blir för lätt och du väger lite haha ett par vingar på sidorna kan du flyga:banana
 
Sådär.

Formen riven och originalet urtaget.
Ni tipsade om att dela formen inför gjutning. Skall ju tillverka den riktiga kåpan nu så det kanske är en bra idé att dela denna formen?

Hur får man ihop den igen sedan inför gjutning? Silvertejp motsv? :va


Gör en 'fläns' i skarven som du tex kan skruva ihop eller klämma ihop med några tvingar.
 
En delad form gjuts i flera delar, den delas inte i efterhand. Man sätter en stående kant på pluggen (det som ska gjutas av), gjuter av ena sidan av av pluggen inklusive den kanten, sedan tar man bort kanten man satt dit och plastar andra halvan inklusive upp mot den flänsen man fått på första formdelen. Innan man plockar loss det från pluggen kan det vara en fördel att borra skruvhål så man kan få ihop grejerna på rätt sätt igen...

Glöm inte att låta formen härda ordentligt innan du gjuter i den, gärna en vecka om det är rumstemperatur. Polera den före vaxning, och var inte rädd för att våtslipa först (upp till 1200, gärna mer) om det behövs för att få en bra yta efter poleringen. Släppmedlet ger gärna ränder som behöver slipas bort... Och så ska du vaxa, vaxa, vaxa, vaxa, vaxa, vaxa, vaxa och vaxa innan du använder gjutformen. :tummenupp
 
  • Gilla
Reaktioner: R2
Sådär.

Formen riven och originalet urtaget.
Ni tipsade om att dela formen inför gjutning. Skall ju tillverka den riktiga kåpan nu så det kanske är en bra idé att dela denna formen?

Hur får man ihop den igen sedan inför gjutning? Silvertejp motsv? :va

lite svårt att se, men det ser ut som att du har "släpp" på den där biten.
Flummo förklarade utmärkt hur du ska göra en tvådelat form,
jag bidrar med lite bilder från när jag och Lasse gjöt av hans bakdel.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3293821&postcount=98
 
Tack för tipsen!

Det känns ju tämligen meningslöst att i detta läge slänga den formen jag har tillverkat nu till förmån för en ny.
Helt omöjligt kan det ju inte vara att dela den bef formen och sedan foga ihop den inför en gjutning?

Alternativet är väl att plasta i denna formen och sedan "pröva lyckan" igen:gnissla
 
Det är vad, en timmes effektivt arbete lagt på plastandet av dendär formen? När det gäller seriös formtillverkning är det ingenting alls, så jag skulle inte ha några större betänkligheter angående att skrota den - om det är osannolikt att en gjutning i den blir bra. Å andra sidan är det inget som hindrar att testgjuta i den, funkar det så funkar det, och funkar det inte så... ja, då behöver du en annan form i alla fall. Tänk förresten på att en tunn del kan flexa mer, och är lättare att få loss från en problematisk gjutform, istället för att hela ytan "måste" släppa på en gång kan man trycka/dra/kila loss den bit för bit, tills den kommer loss helt. Gjutformen måste ju vara rätt stabil för att grejerna ska se ut på rätt sätt, det man gjuter i formen går göra rätt tunt...

Det är absolut inte omöjligt att dela dendär formen, men jag ser inget sätt att göra det som blir snabbare och enklare än att börja om från noll.

Sedan är ju frågan också hur många gånger du tänker använda gjutformen och hur hög finish du vill ha på grejerna. Jag är lite yrkesskadad p.g.a. mina båtbyggardagar, så jag har svårt att fuska med ett formbygge och sedan slipa/spackla/lacka till den dåliga finishen på den färdiga produkten - jag föredrar att lägga en aning mer jobb på en seriös form, och få nästintill färdiga fina grejer direkt ur gjutformen.
 
  • Gilla
Reaktioner: R2
Inte en timme snarare 3-4 med allt förjobb så att bara skrota den direkt utan att tänka efter innan.

Formen skall väl med största sannorlikhet användas 1 enda gång, vilket gör incitamentet att göra om allt igen än mindre. Har gjutigt en del spoilers till en viss japansk hojmodell som jag sedan sålde till lite polare, den formen har jag lagt ned en hel del jobb på då den används med jämna mellanrum.

Får försöka gjuta denna kåpa lite tunnare så får vi hoppas på att det går vägen ;)
 
Borra ett litet hål i pluggen innan du plastar, typ 2-3 mm. Då kan du blåsa ut den färdiga pluggen med tryckluft.
Formen såg inte alltför komplicerad ut så det borde funka med några lager vax, tryckuftsknepet och trä-kilar. Sen så är det som du säger lättare att få ut ett tunt laminat än ett tjockt. Bara att plasta mer på de ställen du vill ha tjockare när du tagit ur den ur formen.

Lycka till :tummenupp
 
Klockers!

Blåsa med vanliga tryckluftspistolen sen?
Hur hindrar jag polyestern att täppa igen hålet, tejp?
 
Jepp. Tryckluftpistolen.
En bit masktejp innan du vaxar borde funka bra. Vi brukar använda en slags gul knådpasta på jobbet, men det är ju lite overkill i ditt fall.

hur e det nu, jobbar du på kc?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top