Problem med anliggande frambroms, nedslag på besiktningen

När man köper nya tätningar till bromsok får man med en liten påse med något man skall smörja på tätningarna innan kolvarna monteras. Jag vet inte vad som skall användas men det är garanterat inte bromsvätska i den lilla påsen.

När man köper nya tätningar till bromsok får man med en liten påse med något man skall smörja på tätningarna innan kolvarna monteras. Jag vet inte vad som skall användas men det är garanterat inte bromsvätska i den lilla påsen.
Gummifett är i påsen o det o bromsvätska är det enda som skall finnas i ett bromssystem.

Jag har använt wd40 utan problem, dock har jag bara sprayat på och sedan torkat bort med en trasa. Packningar har alltså inte badat i olja, utan det har varit en kortvarig kontakt. Inte så att jag ifrågasätter sakkunskapen här, men används olja med måttlighet kan det fungera.

BMW har mineralolja i kopplingssystemet o bromsvätska i bromssystemet. Orsaken sägs vara att man då slipper byta olja i kopplingen. Att vi byter bromsvätska är bla för att den drar till sig evt. vatten/fukt.
De som gjort misstaget att pytsa i bromsvätska i kopplingen råkar snabbt ut för kärvande huvud o kopplingscylinder (o-ringarna sväller) - hur slangarna påverkas vet jag inte, men troligen tar de stryk.

Jag har använt wd40 utan problem, dock har jag bara sprayat på och sedan torkat bort med en trasa. Packningar har alltså inte badat i olja, utan det har varit en kortvarig kontakt. Inte så att jag ifrågasätter sakkunskapen här, men används olja med måttlighet kan det fungera.
Men bara för att det "" har"" funkat betyder detta inte att det Är rätt utan fel ändå.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back