Problem,lyfta upp hojen

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Lite tips behövs då styrlager ska bytas.

Hur lyfter ni upp hojen utan att skada något, då det går avgasrör under till.
Finns det kanske någon stans där man ska lyfta?
Lyfta i ramen blir svårt då jag inte äger någon ställning eller något stabilt i taket. Hur har ni gjort som inte har lämnat in er hoj till verkstad...? I övrigt har jag alla verktyg som behövs för jobbet.

Hojen; en cbr 900

Låna depåstöd som lyfter i kronan. Se till att det passar just din hoj bara. Lyft den inte bara i fram utan att antingen lyfta upp den med depåstöd i bak eller stabilisera den.

SilentPlanet skrev:
2204082 Lite tips behövs då styrlager ska bytas.

Hur lyfter ni upp hojen utan att skada något, då det går avgasrör under till.
Finns det kanske någon stans där man ska lyfta?
Lyfta i ramen blir svårt då jag inte äger någon ställning eller något stabilt i taket. Hur har ni gjort som inte har lämnat in er hoj till verkstad...? I övrigt har jag alla verktyg som behövs för jobbet.

Hojen; en cbr 900

har du ett garage så borde de inte va nå problem..
har gjort som sådant nån gång..
ett par stabila skåp på varje sida av rummet..bruskar finnas i garage..
sen en 2 tum 4a mellan dessa o voila så har du en upphängningsanordning :banana

ozeo skrev:
2204128 har du ett garage så borde de inte va nå problem..
har gjort som sådant nån gång..
ett par stabila skåp på varje sida av rummet..bruskar finnas i garage..
sen en 2 tum 4a mellan dessa o voila så har du en upphängningsanordning :banana

Skåp är det dåligt med men får nog svetsa ihop något.. Hur många kg tro du ställningen bör tåla?

SilentPlanet skrev:
2204318 Skåp är det dåligt med men får nog svetsa ihop något.. Hur många kg tro du ställningen bör tåla?

ja svetsar du nåt o svetsar bra så är de inte mycke den behöver tåla..
kan du lätt hänga i den står nog pärlan bra oså..såvida du väger som en man o inte en mus :rolleyes:

men ska du ändå svetsa en ställn varför inte börja på ett depåstöd istället :tummenupp

ozeo skrev:
2204556 ja svetsar du nåt o svetsar bra så är de inte mycke den behöver tåla..
kan du lätt hänga i den står nog pärlan bra oså..såvida du väger som en man o inte en mus :rolleyes:

men ska du ändå svetsa en ställn varför inte börja på ett depåstöd istället :tummenupp

Vad jag har förstått så sätter man depåstödet där fram under gaffelbenen å då är den i vägen när styrlager m.m ska väck, något man sätter under styrkronan har jag dock alldrig hört men finns säker det med som Hannez skriver.. Tackar för svaren
ska sätta igång med en ställning om jag inte kommer på något enklare sätt. Någon som kan köra på bakhjulet stillastående menas jag byter styrlager? :hihi Då hade jag sluppit dessa problem

HanneZ skrev:
2204102 Låna depåstöd som lyfter i kronan. Se till att det passar just din hoj bara. Lyft den inte bara i fram utan att antingen lyfta upp den med depåstöd i bak eller stabilisera den.

EEhhh, det är ju styrlager han ska byta... Blir svårt att byta undre om kronan står på ett depåstöd..

Kan du inte lägga en brädlapp under blocket och en kloss så stt du kommer åt med en domkraft..? Se bara till att den är stabil i bak först..

Enkelt. Ta en vanlig domkraft för bil och lyft under kollektorn. Se bara för Guds skull till att skydda kollektorn med en brädbit och eventuellt lite svart cellgummi( sånt där man har till racesadlar bla) och pumpa sen upp framdelen. Ja, du måste ju förstås ha ett depåstöd bak först, annars ramlar hela härligheten omkull. Det funkade på min med ett Akra helsystem och det är ganska tunnväggigt.
Per:squid

SilentPlanet skrev:
2204318 Skåp är det dåligt med men får nog svetsa ihop något.. Hur många kg tro du ställningen bör tåla?

Betydligt enklare att snickra ihop en ställning med några brädbitar. En hoj väger som bekant 200-250 kg och med ett hjul i backen så halverar du vikten som skall lyftas. Men en vanligt byggd ställning (med rent sunt gammal hederlig bonförnuft) av trä kan du lyfta hela hojens vikt om du vill. Är du osäker så fråga någon, de flesta kan snickra ihop en ställning som håller för ändamålet.

Silverryggen skrev:
2204748 EEhhh, det är ju styrlager han ska byta... Blir svårt att byta undre om kronan står på ett depåstöd..

Kan du inte lägga en brädlapp under blocket och en kloss så stt du kommer åt med en domkraft..? Se bara till att den är stabil i bak först..

Helt rätt metod.
Själv brukar jag dock även skippa det där med "stabiliteten bak" och lyfta under avgassystemet med hojen på sidostödet.
Står utan problem på det sättet och jag har även bytt styrlager med hojen uppställd på detta sätt, med allt vad det innebär av meckande och hamrande.... Viss försiktighet får naturligvis iakttagas :tummenupp

Varför göra det svårt för sig ?

går de inte o bygga nå "centralstödaktigt" som man fäster tillfälligt.?
hade ett stöd på min gammla cbr600f o de va hyffsat praktiskt :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...