Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Trötter skrev:är det inte 3,14 x r x r?
Biker66 skrev:Till att börja med, 120/70-17 säger inget om däckets omkrets, det varierar mellan modeller och tillverkare.
Lättaste sättet: lägg en liten klick fett på hjulet, rulla hojen tills du fått två märken i golvet/marken, mät avståndet mellan fläckarna !
Jag är inte så insatt, men vad är det egentligen som varierar? Inre diametern är 17 tum och profilhöjen 70% av 120 mm. Omkretsen (diametern * pi) blir då:Biker66 skrev:Till att börja med, 120/70-17 säger inget om däckets omkrets, det varierar mellan modeller och tillverkare.
Harrysson skrev:Jag är inte så insatt, men vad är det egentligen som varierar? Inre diametern är 17 tum och profilhöjen 70% av 120 mm. Omkretsen (diametern * pi) blir då:
(17 * 25.4 + 2 * 120 * 0.7) * 3.14 = 1884 mm precis som Palo skrivit.
Märkligt att det skiljer så mycket. Det kanske påverkar hastighetsmätningen mer än när däcket slits. Tror ni man kan skylla på det om man blir stoppadBiker66 skrev:Om det vore så enkelt...
Kontrollmät däcken hos diverse tillverkare och även deras olika modeller så kommer ni att se variationer.
Som exempel kan jag nämna ett eget dilemma, att hitta ett 160-bakdäck som inte är för brett !!
Det visade sig nämligen att många däck, samtliga 160/60-17, monterade och klara varierade i bredd mellan 153 och 177 mm !
Dels varierar modellernas bredder sinsemellan från fabrik, dels påverkas däcksbredden i sin tur av fälgbredden.
Samma däck ger på olika fälgar olika resultat när de är monterade.
1884mm är säkert ett bra närmevärde, men jag kör vidare med fettricket.
Nästa gång ska jag nog prova med valfett![]()
När däcket slits blir omkretsen mindre och snurrar fortare, dvs mätaren visar för mycket. Den ursäkten fungerar nog inte så bra asså. Men polisen kanske är helt lost på matte, så man kan ju alltid försöka.Harrysson skrev:Märkligt att det skiljer så mycket. Det kanske påverkar hastighetsmätningen mer än när däcket slits. Tror ni man kan skylla på det om man blir stoppad![]()
![]()
Nja, jag tänkte mer på Biker66's inlägg om man råkar få ett nytt däck som har något större omkrets än vad mätaren är kalibrerad för. Men annars är det helt rätt som du skriver.Zormin skrev:När däcket slits blir omkretsen mindre och snurrar fortare, dvs mätaren visar för mycket. Den ursäkten fungerar nog inte så bra asså. Men polisen kanske är helt lost på matte, så man kan ju alltid försöka.![]()
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |