Problem!! Hjälp.

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Vendelsö
Hoj
R1
Försöker kalibrera cyckeldatorn men får det inte att stämma. förmodligen har jag programerat fel hjulomkrets. Hur får man enklast fram rätt omkrets som man kan multiplisera med 3,14?? Däcket är 120/70-17 :va
 
enklast är väl att dra ett sträck från däcket å ner i asfalten när hojen står stilla, rulla därefter hojen tills sträcket återigen når asfalten. dra ett nytt streck med kritan i asfalten å mät därefter avståndet mellan strecken.

:)
 
Till att börja med, 120/70-17 säger inget om däckets omkrets, det varierar mellan modeller och tillverkare.
Lättaste sättet: lägg en liten klick fett på hjulet, rulla hojen tills du fått två märken i golvet/marken, mät avståndet mellan fläckarna !
 
Trötter skrev:
är det inte 3,14 x r x r?

Nej, det är formeln för cirkelns area.

Det bästa sättet att få fram hjulomkretsen för att programmera cykeldatorn är inte att teoretiskt räkna fram den utifrån diametern x 3,14 (som är formeln för omkrets utifrån diameter) utan att mäta upp omkretsen praktiskt. Rulla hojen ett hjulvarv, syfta exempelvis mellan gaffelben-ventil-gaffelben för att få det exakt, och mät sträckan på marken. :tummenupp
 
Biker66 skrev:
Till att börja med, 120/70-17 säger inget om däckets omkrets, det varierar mellan modeller och tillverkare.
Lättaste sättet: lägg en liten klick fett på hjulet, rulla hojen tills du fått två märken i golvet/marken, mät avståndet mellan fläckarna !

Tack för tippsen! provar igen :)
 
Biker66 skrev:
Till att börja med, 120/70-17 säger inget om däckets omkrets, det varierar mellan modeller och tillverkare.
Jag är inte så insatt, men vad är det egentligen som varierar? Inre diametern är 17 tum och profilhöjen 70% av 120 mm. Omkretsen (diametern * pi) blir då:

(17 * 25.4 + 2 * 120 * 0.7) * 3.14 = 1884 mm precis som Palo skrivit.
 
Harrysson skrev:
Jag är inte så insatt, men vad är det egentligen som varierar? Inre diametern är 17 tum och profilhöjen 70% av 120 mm. Omkretsen (diametern * pi) blir då:

(17 * 25.4 + 2 * 120 * 0.7) * 3.14 = 1884 mm precis som Palo skrivit.

1882 är "cykeldatorn" (aka instrumenteringen) på min KTM660 inställd på.

Jag har 120/70-17

//jaG
 
Om det vore så enkelt...
Kontrollmät däcken hos diverse tillverkare och även deras olika modeller så kommer ni att se variationer.
Som exempel kan jag nämna ett eget dilemma, att hitta ett 160-bakdäck som inte är för brett !!
Det visade sig nämligen att många däck, samtliga 160/60-17, monterade och klara varierade i bredd mellan 153 och 177 mm !

Dels varierar modellernas bredder sinsemellan från fabrik, dels påverkas däcksbredden i sin tur av fälgbredden.
Samma däck ger på olika fälgar olika resultat när de är monterade.

1884mm är säkert ett bra närmevärde, men jag kör vidare med fettricket.
Nästa gång ska jag nog prova med valfett :)
 
Biker66 skrev:
Om det vore så enkelt...
Kontrollmät däcken hos diverse tillverkare och även deras olika modeller så kommer ni att se variationer.
Som exempel kan jag nämna ett eget dilemma, att hitta ett 160-bakdäck som inte är för brett !!
Det visade sig nämligen att många däck, samtliga 160/60-17, monterade och klara varierade i bredd mellan 153 och 177 mm !

Dels varierar modellernas bredder sinsemellan från fabrik, dels påverkas däcksbredden i sin tur av fälgbredden.
Samma däck ger på olika fälgar olika resultat när de är monterade.

1884mm är säkert ett bra närmevärde, men jag kör vidare med fettricket.
Nästa gång ska jag nog prova med valfett :)
Märkligt att det skiljer så mycket. Det kanske påverkar hastighetsmätningen mer än när däcket slits. Tror ni man kan skylla på det om man blir stoppad :va :hihi
 
Harrysson skrev:
Märkligt att det skiljer så mycket. Det kanske påverkar hastighetsmätningen mer än när däcket slits. Tror ni man kan skylla på det om man blir stoppad :va :hihi
När däcket slits blir omkretsen mindre och snurrar fortare, dvs mätaren visar för mycket. Den ursäkten fungerar nog inte så bra asså. Men polisen kanske är helt lost på matte, så man kan ju alltid försöka. :D
 
Zormin skrev:
När däcket slits blir omkretsen mindre och snurrar fortare, dvs mätaren visar för mycket. Den ursäkten fungerar nog inte så bra asså. Men polisen kanske är helt lost på matte, så man kan ju alltid försöka. :D
Nja, jag tänkte mer på Biker66's inlägg om man råkar få ett nytt däck som har något större omkrets än vad mätaren är kalibrerad för. Men annars är det helt rätt som du skriver.
 
Back
Top