Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Trötter skrev:är det inte 3,14 x r x r?
Biker66 skrev:Till att börja med, 120/70-17 säger inget om däckets omkrets, det varierar mellan modeller och tillverkare.
Lättaste sättet: lägg en liten klick fett på hjulet, rulla hojen tills du fått två märken i golvet/marken, mät avståndet mellan fläckarna !
Jag är inte så insatt, men vad är det egentligen som varierar? Inre diametern är 17 tum och profilhöjen 70% av 120 mm. Omkretsen (diametern * pi) blir då:Biker66 skrev:Till att börja med, 120/70-17 säger inget om däckets omkrets, det varierar mellan modeller och tillverkare.
Harrysson skrev:Jag är inte så insatt, men vad är det egentligen som varierar? Inre diametern är 17 tum och profilhöjen 70% av 120 mm. Omkretsen (diametern * pi) blir då:
(17 * 25.4 + 2 * 120 * 0.7) * 3.14 = 1884 mm precis som Palo skrivit.
Märkligt att det skiljer så mycket. Det kanske påverkar hastighetsmätningen mer än när däcket slits. Tror ni man kan skylla på det om man blir stoppadBiker66 skrev:Om det vore så enkelt...
Kontrollmät däcken hos diverse tillverkare och även deras olika modeller så kommer ni att se variationer.
Som exempel kan jag nämna ett eget dilemma, att hitta ett 160-bakdäck som inte är för brett !!
Det visade sig nämligen att många däck, samtliga 160/60-17, monterade och klara varierade i bredd mellan 153 och 177 mm !
Dels varierar modellernas bredder sinsemellan från fabrik, dels påverkas däcksbredden i sin tur av fälgbredden.
Samma däck ger på olika fälgar olika resultat när de är monterade.
1884mm är säkert ett bra närmevärde, men jag kör vidare med fettricket.
Nästa gång ska jag nog prova med valfett![]()
När däcket slits blir omkretsen mindre och snurrar fortare, dvs mätaren visar för mycket. Den ursäkten fungerar nog inte så bra asså. Men polisen kanske är helt lost på matte, så man kan ju alltid försöka.Harrysson skrev:Märkligt att det skiljer så mycket. Det kanske påverkar hastighetsmätningen mer än när däcket slits. Tror ni man kan skylla på det om man blir stoppad![]()
![]()
Nja, jag tänkte mer på Biker66's inlägg om man råkar få ett nytt däck som har något större omkrets än vad mätaren är kalibrerad för. Men annars är det helt rätt som du skriver.Zormin skrev:När däcket slits blir omkretsen mindre och snurrar fortare, dvs mätaren visar för mycket. Den ursäkten fungerar nog inte så bra asså. Men polisen kanske är helt lost på matte, så man kan ju alltid försöka.![]()
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |