Problem förgasare eller tändsystem

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Har en Yamaha FJ 1200 -86 som började strula redan ifjol.
Vid låga varv så låter det som den går på alla cylindrar men när man varvar upp den så skjuter den och den går inte rent.
Hur avgör man lättast om det är förgasar- eller tändstystemsfel, får gnista på alla tändstift dock väldigt liten gnista.

"aRWe"
 
Likadant varm som kall, oberoende av lite choke tyder mer på tändningsproblem,
annars mer förg bekymmer, är min ansats.

Byta stift, ställa ventiler, synka förg o kolla komp kan vara ett sätt
att ta sig an problemet. I synnerhet om den inte är servad nyligen.
/u
 
Några fler tips...

Nu är ju jag helt rudis på gamla FJ'n men min gamla Kawa 1000 gick som ett arsel på höga varv när fjädrarna på brytarspetsarna var slak som en enuck-dase. Glappis pga av vibrationer?
 
ulf_lundin skrev:
Likadant varm som kall, oberoende av lite choke tyder mer på tändningsproblem,
annars mer förg bekymmer, är min ansats.

Byta stift, ställa ventiler, synka förg o kolla komp kan vara ett sätt
att ta sig an problemet. I synnerhet om den inte är servad nyligen.
/u

Stift bytta och ventiler justerade för 600 mil sedan (av mig själv)
förgasarna synkade för 100 mil sedan (på verkstad) ska kolla kompet också.

aRWe
 
andersbrink skrev:
Några fler tips...

Nu är ju jag helt rudis på gamla FJ'n men min gamla Kawa 1000 gick som ett arsel på höga varv när fjädrarna på brytarspetsarna var slak som en enuck-dase. Glappis pga av vibrationer?

Gammal är den FJ:n men den hade brytarlöst tändsytem.

aRWe
 
Misständning på höga varvtal på en gammal hoj kan ju vara i princip vad som helst. Mest troligt glappis eller näst-intill kortis.

Om den inte bluddrar vid maximalt vridmoment, dvs runt 6800 varv så är det inte tändningen det är fel på. Vid max vridmoment är det som svårast för gnistan att tända soppablandningen eftersom den dynamiska kompressionen är som störst vid det varvtalsområdet.
 
andersbrink skrev:
Vid max vridmoment är det som svårast för gnistan att tända soppablandningen eftersom den dynamiska kompressionen är som störst vid det varvtalsområdet.
..och full gas.
/u
 
ulf_lundin skrev:
..och full gas.
/u

Mjaäeoe... väl inte? Jag antar ju att han har full gas från början. Den dynamiska kompressionen (som gör det svårare för gnistan att jonisera luften) är ju som störst vid maximalt vridmoment. Fyllnadsgraden blir ju lägre ju längre ifrån maximalt vridmomentsvarvtal man kommer. Om den misständer på höga varv beror väl mera på om tändsystemet är kapabelt att "hämta andan" mellan tändpulserna - det är ju därför lågohmiga tändspolar funkar bättre eftersom EMK't är lägre.
 
Full gas VID varvtalsområdet där högst moment finns... ?

Testat att spraya startgas runt förgasarflänsar och sånt eller ?

EDIT: fast de klart, drar den tjuvluft så verkar den ju inte göra det vid tomgång, så ... glöm det där :rodnar

/XJR
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top