Problem förgasare eller tändsystem

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Har en Yamaha FJ 1200 -86 som började strula redan ifjol.
Vid låga varv så låter det som den går på alla cylindrar men när man varvar upp den så skjuter den och den går inte rent.
Hur avgör man lättast om det är förgasar- eller tändstystemsfel, får gnista på alla tändstift dock väldigt liten gnista.

"aRWe"
 
Likadant varm som kall, oberoende av lite choke tyder mer på tändningsproblem,
annars mer förg bekymmer, är min ansats.

Byta stift, ställa ventiler, synka förg o kolla komp kan vara ett sätt
att ta sig an problemet. I synnerhet om den inte är servad nyligen.
/u
 
Några fler tips...

Nu är ju jag helt rudis på gamla FJ'n men min gamla Kawa 1000 gick som ett arsel på höga varv när fjädrarna på brytarspetsarna var slak som en enuck-dase. Glappis pga av vibrationer?
 
ulf_lundin skrev:
Likadant varm som kall, oberoende av lite choke tyder mer på tändningsproblem,
annars mer förg bekymmer, är min ansats.

Byta stift, ställa ventiler, synka förg o kolla komp kan vara ett sätt
att ta sig an problemet. I synnerhet om den inte är servad nyligen.
/u

Stift bytta och ventiler justerade för 600 mil sedan (av mig själv)
förgasarna synkade för 100 mil sedan (på verkstad) ska kolla kompet också.

aRWe
 
andersbrink skrev:
Några fler tips...

Nu är ju jag helt rudis på gamla FJ'n men min gamla Kawa 1000 gick som ett arsel på höga varv när fjädrarna på brytarspetsarna var slak som en enuck-dase. Glappis pga av vibrationer?

Gammal är den FJ:n men den hade brytarlöst tändsytem.

aRWe
 
Misständning på höga varvtal på en gammal hoj kan ju vara i princip vad som helst. Mest troligt glappis eller näst-intill kortis.

Om den inte bluddrar vid maximalt vridmoment, dvs runt 6800 varv så är det inte tändningen det är fel på. Vid max vridmoment är det som svårast för gnistan att tända soppablandningen eftersom den dynamiska kompressionen är som störst vid det varvtalsområdet.
 
andersbrink skrev:
Vid max vridmoment är det som svårast för gnistan att tända soppablandningen eftersom den dynamiska kompressionen är som störst vid det varvtalsområdet.
..och full gas.
/u
 
ulf_lundin skrev:
..och full gas.
/u

Mjaäeoe... väl inte? Jag antar ju att han har full gas från början. Den dynamiska kompressionen (som gör det svårare för gnistan att jonisera luften) är ju som störst vid maximalt vridmoment. Fyllnadsgraden blir ju lägre ju längre ifrån maximalt vridmomentsvarvtal man kommer. Om den misständer på höga varv beror väl mera på om tändsystemet är kapabelt att "hämta andan" mellan tändpulserna - det är ju därför lågohmiga tändspolar funkar bättre eftersom EMK't är lägre.
 
Full gas VID varvtalsområdet där högst moment finns... ?

Testat att spraya startgas runt förgasarflänsar och sånt eller ?

EDIT: fast de klart, drar den tjuvluft så verkar den ju inte göra det vid tomgång, så ... glöm det där :rodnar

/XJR
 
Last edited:
Nyheter
Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

Back
Top