Problem efter omformatering av HDD.

• Thread starter Thread starter Jonathan
  • Start date Start date
Jonathan skrev:
Skit i ovanstående inlägg.

Har kommit en bit på väg nu. Diskettenheten på den datorn som win98 skall installeras på fungerade visst ändå. Så jag fick helt enkelt flytta den mellan datorerna för att kunna lägga in booten på en diskett. Smidigt :gnissla

Nu till ett ytterligare litet problem.

Startar med diskett + cd-skiva såsomn beskrivet ovan. Men nu får jag meddelandet;

"Ta bort flyttbara diskar.
Tryck på valfri tangent för att starta om datorn"

Vadå flyttbara diskar, har ju inget externt inkopplat till burken :confused:
Hhmm, starta upp datorn enbart med disketten, och välj sen det där alt. med cd rom,sen har jag för mig att det kommer nån text man ska trycka JA på.

När den nu har laddat klart från disketten, så skriv d: (enter) om du tex har cd romen där, sen när det står d: så skriver du install .

Visst hade du formaterat HD ??????I FAT32 eller NTFS format

R1 Uffe skrev:
Hhmm, starta upp datorn enbart med disketten, och välj sen det där alt. med cd rom,sen har jag för mig att det kommer nån text man ska trycka JA på.

När den nu har laddat klart från disketten, så skriv d: (enter) om du tex har cd romen där, sen när det står d: så skriver du install .

Visst hade du formaterat HD ??????I FAT32 eller NTFS format

Har testat att starta upp med enbart disketten, och visst står det

"Boot (HD:ns namn): _

Men grejen är sen att det inte går att skriva nåt, som den har hakat upp sig :confused:

Ja jag har formaterat HD:n från windows.

andersbrink skrev:
Först av allt, sätt "auto" i bios'et för hårddisken.

För att komma åt CD-romet från din bootbara disk, se till att floppyn fixar åtkomst genom att läsa och fixa disketten enligt http://www.onecomputerguy.com/install/floppies.htm
eller fuska genom att använda http://www.onecomputerguy.com/software/win98_img.exe

När väl datorn har bootat från floppyn, kör FDISK (eller vad nu fdisk heter på den floppyn) och radera alla partitioner på hårddisken. Starta om från floppyn. Kör igång INSTALL eller SETUP från CD'n som är på X: (om du använder "fusket").

Har du otur fixar ditt dator-bios bara hårddiskar som är antingen 2 Gb eller 8 Gb stora. Har du en 40 Gb disk så nyttjas bara 2 eller 8 Gb som C-disk. Restrerande blir 32 Gb som D-disk i Win98-2nd Edition (som du får skapa själv innifrån Windows).

Skall testa detta efter jag kommit hem från skolan.

Jonathan skrev:
Har testat att starta upp med enbart disketten, och visst står det

"Boot (HD:ns namn): _

Men grejen är sen att det inte går att skriva nåt, som den har hakat upp sig :confused:

Ja jag har formaterat HD:n från windows.

Skall testa detta efter jag kommit hem från skolan.
Formatera från windows, det har jag aldrig varit med om, hur gör man då. Jag tror du har blivit lurad. Tror ej att det går formatera på riktigt via windows.

Gör så här, skaffa fram en win XP skiva och sätt i, starta om datorn, vänta tills du kommer där du ska skapa ny partition mm

R1 Uffe skrev:
Formatera från windows, det har jag aldrig varit med om, hur gör man då. Jag tror du har blivit lurad. Tror ej att det går formatera på riktigt via windows.

Gör så här, skaffa fram en win XP skiva och sätt i, starta om datorn, vänta tills du kommer där du ska skapa ny partition mm

Varför skulle inte det gå :confused: (högerklicka C: -> formatera)

Har som sagt testat med en XP skiva innan. Gick inte. Lär man ha en boot till den med :confused:

/Dataexperten No1 :rolleyes:

Jonathan skrev:
Varför skulle inte det gå :confused: (högerklicka C: -> formatera)

Har som sagt testat med en XP skiva innan. Gick inte. Lär man ha en boot till den med :confused:

/Dataexperten No1 :rolleyes:
Det kanske går att göra så, men HD blir inte formaterad på riktigt, detta måste göras via XP skivan eller en bootdisket och gå in i fdisk

R1 Uffe skrev:
Det kanske går att göra så, men HD blir inte formaterad på riktigt, detta måste göras via XP skivan eller en bootdisket och gå in i fdisk

Okey, även om det var Win95 i burken innan ?

Men då testar jag att boota med XP!

andersbrink skrev:
Först av allt, sätt "auto" i bios'et för hårddisken.

För att komma åt CD-romet från din bootbara disk, se till att floppyn fixar åtkomst genom att läsa och fixa disketten enligt http://www.onecomputerguy.com/install/floppies.htm
eller fuska genom att använda http://www.onecomputerguy.com/software/win98_img.exe

När väl datorn har bootat från floppyn, kör FDISK (eller vad nu fdisk heter på den floppyn) och radera alla partitioner på hårddisken. Starta om från floppyn. Kör igång INSTALL eller SETUP från CD'n som är på X: (om du använder "fusket").

Har du otur fixar ditt dator-bios bara hårddiskar som är antingen 2 Gb eller 8 Gb stora. Har du en 40 Gb disk så nyttjas bara 2 eller 8 Gb som C-disk. Restrerande blir 32 Gb som D-disk i Win98-2nd Edition (som du får skapa själv innifrån Windows).

Vad nu då :huvet

Körde ditt "fusk" där. Stoppar in disketten, startar upp burken och det står precis samma jäv-la meddelande ändå.

"Ta bort alla flyttbara diskar. Tryck på valfri tangent för att starta om datorn"

HD står på auto redan..

Vad gör jag nu :confused:

Jonathan skrev:
Vad nu då :huvet

Körde ditt "fusk" där. Stoppar in disketten, startar upp burken och det står precis samma jäv-la meddelande ändå.

"Ta bort alla flyttbara diskar. Tryck på valfri tangent för att starta om datorn"

HD står på auto redan..

Vad gör jag nu :confused:
Fan, jag skulle vilja lägga vantarna på den där HD du håller på med :D

Du får väl skaffa en annan, du får väl tom pengar för att ta en gammal HD

R1 Uffe skrev:
Fan, jag skulle vilja lägga vantarna på den där HD du håller på med :D

Du får väl skaffa en annan, du får väl tom pengar för att ta en gammal HD

Jojo. Men det fungerade ju med win95 innan så jag förstår inte varför det inte ska fungera nu :confused:

Brinken, gud, hjälp mig!

Jonathan skrev:
Jojo. Men det fungerade ju med win95 innan så jag förstår inte varför det inte ska fungera nu :confused:

Brinken, gud, hjälp mig!
Jag tror det är nå krux med att du formaterade i windows

Har du 2 CD-ROM enheter? Bygla om dem isåfall alternativt koppla loss den ena, samma om du har 2 HDD.

Solid snake skrev:
Har du 2 CD-ROM enheter? Bygla om dem isåfall alternativt koppla loss den ena, samma om du har 2 HDD.

Nix, har en CD-rom och en HDD.

Ingen som vill sponsra mig med en simpel HDD. En kass, konstigt formaterad HDD kan fås i utbyte :rolleyes:

Äntligen!

Solid snake skrev:
Om det fungerar så bevisar det att DOS fortfarande är bra att ha. :brynad

Fungerade inte med DOS.

Men testade att boota direkt från en XP skiva och då funkade det hur bra som helst :)

Tack för all hjälp iaf!

Over and out.

Jonathan skrev:
Fungerade inte med DOS.

Men testade att boota direkt från en XP skiva och då funkade det hur bra som helst :)

Tack för all hjälp iaf!

Over and out.
Hur kan det ha börjat fungera då helt plötsligt, för viss har du provat det tidigare va

*/ ?>
Nyheter
Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Back