Problem efter omformatering av HDD.

• Thread starter Thread starter Jonathan
  • Start date Start date

Jonathan

Guest
Formaterade om en lite äldre dator, startade om den med Windows 98 (ja, gammal :rolleyes: ) men den vill inte starta med skivan i.

Får felmeddelandet

"Ogiltig systemdisk ut disketten och tryck på valfri tangent"

Diskettenheten fungerar inte om det nu spelar någon roll.

Hjälp önskas tack.

1. Står CD-läsaren först i bootordningen i BIOS, dvs iaf före hårddiskarna?
(2. Har du installerat drivrutiner för cd-läsaren efter formatteringen? Har för mig att jag behövde det på Win 98-tiden...)
3. Är Win98-skivan bootbar?

Mina 23 kronor.

Neb Jones skrev:
1. Står CD-läsaren först i bootordningen i BIOS, dvs iaf före hårddiskarna?
(2. Har du installerat drivrutiner för cd-läsaren efter formatteringen? Har för mig att jag behövde det på Win 98-tiden...)
3. Är Win98-skivan bootbar?

Mina 23 kronor.

1. Ska kolla.
2. Hur ska jag kunna installera drivrutiner om jag inte kommer in på datorn ?
3. Bootbar ? :rodnar

Har också testat med en XP skiva (crackad dock) men det fungerade inte heller..

Jonathan skrev:
1. Ska kolla.
2. Hur ska jag kunna installera drivrutiner om jag inte kommer in på datorn ?
3. Bootbar ? :rodnar

2. Min gamla cd-läsare krävde drivrutiner och därför var jag tvungen att dra in MS-DOS (och sen cd-drivrutiner) från diskett innan Windowsinstallation. Det var iofs en riktigt gammal dator, redan då...
3. Standardtips: testa att starta en annan dator med skivan i. Är det en originalskiva är det antagligen möjligt att boota med den, men om den är fulkopierad behöver den inte vara bootbar.

Du borde få upp en fråga om du vill boota med skivan i uppstarten av datorn, dvs om allt är som det ska.

Neb Jones skrev:
2. Min gamla cd-läsare krävde drivrutiner och därför var jag tvungen att dra in MS-DOS (och sen cd-drivrutiner) från diskett innan Windowsinstallation. Det var iofs en riktigt gammal dator, redan då...
3. Standardtips: testa att starta en annan dator med skivan i. Är det en originalskiva är det antagligen möjligt att boota med den, men om den är fulkopierad behöver den inte vara bootbar.

Du borde få upp en fråga om du vill boota med skivan i uppstarten av datorn, dvs om allt är som det ska.

2. Okey.
3. Båda skivorna fungerar i den här datorn jag använder nu.

Alltså den är inte såå gammal, kanske 5-6 år. :)

Jonathan skrev:
2. Okey.
3. Båda skivorna fungerar i den här datorn jag använder nu.

Alltså den är inte såå gammal, kanske 5-6 år. :)
Du behöver nog ha en win 98 start diskett och gå in i fdisk för att installera om.

Stoppa in disketten
Stoppa in win 98
Starat om datorn
sen ska du välja starta med diskett tror jag det står (det var ju inte igår man höll på med Win 98 :hihi :gnissla )
Sen när den har tänkt klart så skriv c: och sen enter.
Sen skriver du install

R1 Uffe skrev:
Du behöver nog ha en win 98 start diskett och gå in i fdisk för att installera om.

Stoppa in disketten
Stoppa in win 98
Starat om datorn
sen ska du välja starta med diskett tror jag det står (det var ju inte igår man höll på med Win 98 :hihi :gnissla )
Sen när den har tänkt klart så skriv c: och sen enter.
Sen skriver du install

Om man inte har en startdiskett till win98, är man stekt då :confused:

:huvet

Hur går det :confused: :confused:

R1 Uffe skrev:

Tankade boot98 på sidan Ketogan tipsade om, tack :tummenupp

Ska testa på verderbörande dator nu. Men har för mig att inte den förbannade diskettenheten fungerade på den såklart. :gnissla

Be right back.

Borde det inte gå med ett usb minne att köra bootdisk eller nå isåfall

R1 Uffe skrev:
Borde det inte gå med ett usb minne att köra bootdisk eller nå isåfall

Jäkla lyxproblem man har egentligen.. Nu visar det sig självklart att inte diskettenheten på min dator fungerar :4skrika

USB minne har jag dock.
Tror du det fungerar?

Upptäcker den USB minnet automatisk som med en diskett eller lär man typa in nåt :confused:

Jonathan skrev:
Jäkla lyxproblem man har egentligen.. Nu visar det sig självklart att inte diskettenheten på min dator fungerar :4skrika

USB minne har jag dock.
Tror du det fungerar?

Upptäcker den USB minnet automatisk som med en diskett eller lär man typa in nåt :confused:
Måste nog ändra i BIOS om det nu finns där på en sån gammal dator, det ska gå att ändra så den ska boota upp från en annan enhet eller nå sånt

Skit i ovanstående inlägg.

Har kommit en bit på väg nu. Diskettenheten på den datorn som win98 skall installeras på fungerade visst ändå. Så jag fick helt enkelt flytta den mellan datorerna för att kunna lägga in booten på en diskett. Smidigt :gnissla

Nu till ett ytterligare litet problem.

Startar med diskett + cd-skiva såsomn beskrivet ovan. Men nu får jag meddelandet;

"Ta bort flyttbara diskar.
Tryck på valfri tangent för att starta om datorn"

Vadå flyttbara diskar, har ju inget externt inkopplat till burken :confused:

Jonathan skrev:
Skit i ovanstående inlägg.

Har kommit en bit på väg nu. Diskettenheten på den datorn som win98 skall installeras på fungerade visst ändå. Så jag fick helt enkelt flytta den mellan datorerna för att kunna lägga in booten på en diskett. Smidigt :gnissla

Nu till ett ytterligare litet problem.

Startar med diskett + cd-skiva såsomn beskrivet ovan. Men nu får jag meddelandet;

"Ta bort flyttbara diskar.
Tryck på valfri tangent för att starta om datorn"

Vadå flyttbara diskar, har ju inget externt inkopplat till burken :confused:
Hhhmm, vad kan det vara, har du bara 1 cd rom och en HD, ifall inte koppla bort dom du inte ska använda

Be AndersBrink ta en titt på denna tråd, han är ju en gammal hacker :D och han är nog gammal för att ha hållit på med Win 98

Syns HD i BIOS? typ 40GB eller vad nu kan vara. kanske är så att du måste formattera HD via boot disken, typ

A:\format C: /q

var ju inte igår man körde 98, 5-6 år, låter nästan som XP skulle funka på den

Först av allt, sätt "auto" i bios'et för hårddisken.

För att komma åt CD-romet från din bootbara disk, se till att floppyn fixar åtkomst genom att läsa och fixa disketten enligt http://www.onecomputerguy.com/install/floppies.htm
eller fuska genom att använda http://www.onecomputerguy.com/software/win98_img.exe

När väl datorn har bootat från floppyn, kör FDISK (eller vad nu fdisk heter på den floppyn) och radera alla partitioner på hårddisken. Starta om från floppyn. Kör igång INSTALL eller SETUP från CD'n som är på X: (om du använder "fusket").

Har du otur fixar ditt dator-bios bara hårddiskar som är antingen 2 Gb eller 8 Gb stora. Har du en 40 Gb disk så nyttjas bara 2 eller 8 Gb som C-disk. Restrerande blir 32 Gb som D-disk i Win98-2nd Edition (som du får skapa själv innifrån Windows).

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back