HanneZ
Guest
Det har med konstruktionen o vinkel av sving att göra. Om kedjan är så spänd som möjligt när ingen sitter på så kan det nog stämma.
lr?
lr?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kolla närmare på bilden. Den säger att det ska vara 2-12 mm mellan svingen och kedjan när den är rätt justerad.duckie skrev:Bifogar en bild vad det står på en lapp som sitter klistrad baktill på nåt slags kedjeskydd. Den säger fanimej 2-12mm. Likaså gör den länk jag postade tidigare i tråden.
duckie skrev:Drev är OK, kedjan är smord med nåt "klister". Jag har kollat slack med mig på och med ingen på. Nu slackar det ca 3cm när jag sitter på - det känns och låter bra.
Bifogar en bild vad det står på en lapp som sitter klistrad baktill på nåt slags kedjeskydd. Den säger fanimej 2-12mm. Likaså gör den länk jag postade tidigare i tråden.
Hoppas det syns på bilden.
Snowjob skrev:Haha AEGD!
Japp det står 2 - 12 mm Chain Slack och det betyder precis som du säger. Det ska vara 2 - 12 mm slack på keden så ska det vara och lyssna inte på alla självutnämnda experter.![]()
Personligen tycker jag 30 - 40mm är för mycket för en sporthoj. Men relativt ok för en cross (för dom har ju kedsträckare). Har alltid hört att keden´s slack
ska vara "nån cm". Sånt känner man och mäter inte när man meckat några gånger.
Chris Husky skrev:Och jag påstår att det med all säkerhet är så att det sk. "chain slack" i detta fallet innebär avståndet mellan kedja & sving. Kolla på den illusterade bilden. Den visar att du ska trycka upp kedjan mot svingen & mäta avståndet.
BTW är det precis så det beskriv att kedjan ska justeras i manualten till min nuvarande hoj bla. Hurvida dom kallar det "chain slack" eller inte ska jag ha osagt.
Men om du vill rekomendera ett slack på så lite som 2 mm så varsågod!![]()
Snowjob skrev:Heh jo.. såg inte på bilden..men nu ser jag det klart som korvspad. Det är måtten mellan keden och svingen. Tur att man inte e blond.![]()
Snowjob skrev:Diplomatiskt korrekt.
Dissa inte blonda dom e fina och titta på.
Chain Slack betyder bara 1 sak.
Mellanrum mellan keden och svingen är rätt så puckat, va händer då om man byter till större drev bak eller mindre.
Nej Chain slack betyder:.........
Snowjob skrev:....och lyssna inte på alla självutnämnda experter.![]()
Personligen tycker jag 30 - 40mm är för mycket för en sporthoj. Men relativt ok för en cross (för dom har ju kedsträckare). Har alltid hört att keden´s slack ska vara "nån cm". Sånt känner man och mäter inte när man meckat några gånger.
Jamen grina inte nu barn. Ni e så duttiga så.Abloy skrev:Självutnämda experterOch så skriver du att du personligen anser att 30-40mm är för mycket på en sporthoj när ex.Yamaha anger 40-50mm för R1-02.
Jaja, hur som helst så verkar problemet vara löst nu![]()
Solid snake skrev:Säg att du har 40mm slack när du sitter på hojen, då lär kedjan hoppa av i svängarna, konstigt nog så hoppar den helst av när man svänger.![]()
Du glömmer att centrifugalkraften (C) också påverkar kedjan (och resten av ekipaget). Gravitationen (G) nedåt + C utåt gör att kedjan fortfarande påverkas i "normal" riktning i en böj. Undantaget om du hänger friskt med arschlet och knäskrapar, då dras kedjan (dvs alltihop) något utåt relaterat normal riktning eftersom hojen är mer upprätt än kombinationen C/G (dvs resultanten av de båda krafterna).PollySmurf skrev:Det är väl inte så konstigt, gravitationen.. ...
Går framdrevets axel genom svinglagret på den?Robban_C skrev:Det finns ett fåtal hojar som inte ändrar kättingslack med fjädringsutslag (bl a Bimota KB2) men din är inte en av dom.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |