Problem efter att jag spände kedjan

Det har med konstruktionen o vinkel av sving att göra. Om kedjan är så spänd som möjligt när ingen sitter på så kan det nog stämma.

lr?

Eller att det inte ska mätas mitt emellan dreven utan närmare ett av dem. Studera bilden och jämför med hojen och se om du klurar ut det.

duckie skrev:
Bifogar en bild vad det står på en lapp som sitter klistrad baktill på nåt slags kedjeskydd. Den säger fanimej 2-12mm. Likaså gör den länk jag postade tidigare i tråden.
Kolla närmare på bilden. Den säger att det ska vara 2-12 mm mellan svingen och kedjan när den är rätt justerad.

Det är inte vad vi andra menar när vi talar om kedjespel, då menar vi hur mycket man kan röra kedjan upp-å-ner....

Edit: Ungefär som kk74 hann före mig att påpeka... :tungan

duckie skrev:
Drev är OK, kedjan är smord med nåt "klister". Jag har kollat slack med mig på och med ingen på. Nu slackar det ca 3cm när jag sitter på - det känns och låter bra.

Bifogar en bild vad det står på en lapp som sitter klistrad baktill på nåt slags kedjeskydd. Den säger fanimej 2-12mm. Likaså gör den länk jag postade tidigare i tråden.

Hoppas det syns på bilden.

Haha AEGD!
Japp det står 2 - 12 mm Chain Slack och det betyder precis som du säger. Det ska vara 2 - 12 mm slack på keden så ska det vara och lyssna inte på alla självutnämnda experter. :)
Personligen tycker jag 30 - 40mm är för mycket för en sporthoj. Men relativt ok för en cross (för dom har ju kedsträckare). Har alltid hört att keden´s slack
ska vara "nån cm". Sånt känner man och mäter inte när man meckat några gånger.

Last edited:
Många bud här :-)

jag trodde att "Chain Slack: 2-12mm" bara kunde betyda en sak och att alla såna där lappar var likadana? Herregud. Tur att man är blond.

I ALLA FALL, så har jag ett slack (det jag kallar slack; spelet när man rör kedjan upp och ner, mätt mellan dreven ungefär) på 3cm när jag sitter på hojen.

Blir det bra så då? Kan vi enas om det nu? Jag vill inte ligga sömnlös en natt till!

Diplomatiskt korrekt.
Dissa inte blonda dom e fina och titta på.
Chain Slack betyder bara 1 sak.
Mellanrum mellan keden och svingen är rätt så puckat, va händer då om man byter till större drev bak eller mindre.
Nej Chain slack betyder:

Svenskt uppslagsord
slak slakt slaka adj.
mjuk och utan stadga; matt, svag
motsats styv, spänd

Engelsk översättning
slack, loose; feeble, weak

Last edited:
Snowjob skrev:
Haha AEGD!
Japp det står 2 - 12 mm Chain Slack och det betyder precis som du säger. Det ska vara 2 - 12 mm slack på keden så ska det vara och lyssna inte på alla självutnämnda experter. :)
Personligen tycker jag 30 - 40mm är för mycket för en sporthoj. Men relativt ok för en cross (för dom har ju kedsträckare). Har alltid hört att keden´s slack
ska vara "nån cm". Sånt känner man och mäter inte när man meckat några gånger.

Och jag påstår att det med all säkerhet är så att det sk. "chain slack" i detta fallet innebär avståndet mellan kedja & sving. Kolla på den illusterade bilden. Den visar att du ska trycka upp kedjan mot svingen & mäta avståndet.

BTW är det precis så det beskriv att kedjan ska justeras i manualten till min nuvarande hoj bla. Hurvida dom kallar det "chain slack" eller inte ska jag ha osagt.

Men om du vill rekomendera ett slack på så lite som 2 mm så varsågod! :tungan

Chris Husky skrev:
Och jag påstår att det med all säkerhet är så att det sk. "chain slack" i detta fallet innebär avståndet mellan kedja & sving. Kolla på den illusterade bilden. Den visar att du ska trycka upp kedjan mot svingen & mäta avståndet.

BTW är det precis så det beskriv att kedjan ska justeras i manualten till min nuvarande hoj bla. Hurvida dom kallar det "chain slack" eller inte ska jag ha osagt.

Men om du vill rekomendera ett slack på så lite som 2 mm så varsågod! :tungan

Heh jo.. såg inte på bilden..men nu ser jag det klart som korvspad. Det är måtten mellan keden och svingen. Tur att man inte e blond. :hihi

Snowjob skrev:
Heh jo.. såg inte på bilden..men nu ser jag det klart som korvspad. Det är måtten mellan keden och svingen. Tur att man inte e blond. :hihi

Fan. Då måste jag ut och mäta IGEN alltså.

jaja - tack för allt engagemang :-)

Snowjob skrev:
Diplomatiskt korrekt.
Dissa inte blonda dom e fina och titta på.
Chain Slack betyder bara 1 sak.
Mellanrum mellan keden och svingen är rätt så puckat, va händer då om man byter till större drev bak eller mindre.
Nej Chain slack betyder:.........

Jamen du ser väl på bilden att just denna tillverkaren och på denna modellen menar avståndet mellan sving och kedja, varför märka ord ?
Byter du drev skiljer inte många mm totalt om du mäter mot svingen, såvida du inte sätter dit "stuntdrevning".
Exempel: byta från 52 till 48 kugg med delning 15mm ger skillnaden:
((52x15)/pi)-((48x15)/pi)=19mm på diametern.
19/2= 9.5mm på radien
mitt mellan dreven ger aproximativt 9.5/2 = 4.75mm skillnad, vilket ligger inom marginalen.

Snowjob skrev:
....och lyssna inte på alla självutnämnda experter. :)
Personligen tycker jag 30 - 40mm är för mycket för en sporthoj. Men relativt ok för en cross (för dom har ju kedsträckare). Har alltid hört att keden´s slack ska vara "nån cm". Sånt känner man och mäter inte när man meckat några gånger.

Självutnämda experter :va Och så skriver du att du personligen anser att 30-40mm är för mycket på en sporthoj när ex.Yamaha anger 40-50mm för R1-02.

Jaja, hur som helst så verkar problemet vara löst nu :tummenupp

Abloy skrev:
Självutnämda experter :va Och så skriver du att du personligen anser att 30-40mm är för mycket på en sporthoj när ex.Yamaha anger 40-50mm för R1-02.

Jaja, hur som helst så verkar problemet vara löst nu :tummenupp
Jamen grina inte nu barn. Ni e så duttiga så. :tomten

Sporthoj i all ära boys men damen har i tidigare inlägg angett att det gäller en KLE 500.
Det är ganska mkt offroad må jag säga :hihi
Och ni snackar om blonda eller inte :arsele
//Tobbe

Hej damen!

sätt dig på hojen be nån känna på kedjan och du skall kunna röra den upp och ner totalt 35-40mm då blir det bra! spänner du för hårt så dör drivpaketet på tok förtidigt och utgående axel tar stryk!
så kör jag på 13st XT600 som rullar 5-6000mil om året och det funkar aldeles kalas! och tro mig har laborerat en hel del med drivpaket och hur man sköter dom! (drivpaket är en ganska stor kostnad på hojarna)
enda gången kedjan hoppat för mig är när jag smällde med en bil och hojen låg på sidan med motorn igång och växel i tog iaf 5min innan den hoppade!

Det finns ju några enkla regler som talar för sig själva... Ju längre fjädringsväg , desto större slack i obelastat läge.
Mc-budet vet vad han pratar om...

Solid snake skrev:
Säg att du har 40mm slack när du sitter på hojen, då lär kedjan hoppa av i svängarna, konstigt nog så hoppar den helst av när man svänger. :va

Det är väl inte så konstigt, gravitationen..

Föresten, det finns hojmodeller som kedjan slappar på när man belastar den..
Till exempel: Yamaha YZ80 -84
Men det kanske inte är vanligt på väghojar..

Last edited:
Om du är osäker, ring och fråga mekanikern på din mc-verkstad.

Prova Sök.

Kedjan får inte vara fiolsträng I MEST SPÄNDA LÄGET. Det är det som är viktigt. Vad det ger för slack i olastat skick varierar från hoj till hoj.

Lasta ner hojen bak (polare el spännband) så att slacket blir som minst.
(I princip ska det vara när utg.axel, svinglagret o hjulaxeln är i linje.)
Snurra gärna på hjulet för att hitta min.läget pga kedje/drevslitage.
Justera till lite slack. (Svårt säga hur lite; beror på hur hårt man trycker. Men inte spänd iaf.)
Släpp polare el. band och mät slacket m olastad bakända.
Mät hur du vill, bara du gör likadant nästa gång det ska justeras.

Det värdet kan du sen använda i fortsättningen. Gå inte under det bara, fiolsträngen ligger nära.
Redan motorn drar med nåt ton i kedjan, onödigt öka på det med taskig justering.
/u

Last edited:
PollySmurf skrev:
Det är väl inte så konstigt, gravitationen.. ...
Du glömmer att centrifugalkraften (C) också påverkar kedjan (och resten av ekipaget). Gravitationen (G) nedåt + C utåt gör att kedjan fortfarande påverkas i "normal" riktning i en böj. Undantaget om du hänger friskt med arschlet och knäskrapar, då dras kedjan (dvs alltihop) något utåt relaterat normal riktning eftersom hojen är mer upprätt än kombinationen C/G (dvs resultanten av de båda krafterna).

duckie, det här skriver jag bara för att du ser bra ut på avatar :hihi (det man ser):
Som alla sagt så gäller att du har typ 30-40 mm slack när kättingen är som tightast spänd. Testa alltså att trycka ihop fjädringen mer eller mindre (sätt en kock* på knarren) så känner du var kedjan är minst sträckt. Där ska den vara typ 30-40 mm (ok om det är ytterligare 5 mm mer eller mindre) slack. Överallt annars får du större slack pga svingens rörelse men det är helt ok.
Det finns ett fåtal hojar som inte ändrar kättingslack med fjädringsutslag (bl a Bimota KB2) men din är inte en av dom.

*Lita aldrig på en mager kock!

Back