Problem Blatakopia

Freddola skrev:
Provat med hårdare stift?
När min moppe blev för varm så gick den skiiit på höga varv.
Köpte ett hårdare stift så vart de problemet väck.

Noop, inte ännu.
Konstigt att orginalstift inte fungerar för alla, utan att vissa får byta ibland...

Svetsade ljuddämparen ytterligare igår, samt. köpte avgaspasta (täta), och smetade på så in i helv... ;) på alla skarvar innan jag satte på dom igår. Så lät de härda under natten, så jag kan tyvärr inte provköra och göra läckage test nu förrän jag har kommit hem från jobbet. Men hoppas att den biten är löst nu iallefall.

Men stiftet iallefall skall jag ha i åtanke, om det bara strular med högvarvet. Tack :)

Köp följande ...
Stiften går dock som smör i sol

NGK:
B9EG
B9EGV (Platina och dyrt så in i helv---)
B10EG (Testar vi just nu)

Du kan även knacka ihop stiftet något ...

Glöm inte att trampa, stampa, krossa, knäcka, spotta, smälta och kasta
orginalstiftet ner i helvetesavgrunden ...

Nike_gbg skrev:
Stiftet ser rätt ok ut.

Last edited:
Provkörde igår efter ljuddämpar justeringen och samma problem kvarstår!!!

Den var tät hela vägen denna gången. Höll för där bak, och istort sätt dog. Gick ner på låga låga varv och läckte ingenstans. Höll för med papper och gick inte att täcka 100% där bak, så den biten kändes bra.

Först gick den perfekt som vanligt tills ca 100-150 m, sedan började den gå sämre. Kollade bränslefiltret och den var uppe på maxnivå när den började gå sämre.

Jag är fortfarande osäker på om den går dåligt för att soppan tar slut (trots förgasar, bränslefilter & luftfilter-bytet) eller att det är värmen som skapar problemet.

Skall iallefall prova att köpa ett NGK-stift (B9EG) enligt legionRiders rekommendation.

Ps. när den började gå dåligt, så körde jag ner för backen och den gick fortfarande dåligt. Väntade 4-5 min. och den gick bra igen ett litet tag, sedan samma sak igen. Försökte få upp farten i nedförsbacken och gick inte. Körde upp igen, och så plockade jag av luftfiltret och den accelelerade inte fullt, men ändå, hyffsat, så den kom upp i högfartsläget lite, och strax efter gick den skit igen...

Nike_gbg skrev:
Provkörde igår efter ljuddämpar justeringen och samma problem kvarstår!!!

Den var tät hela vägen denna gången. Höll för där bak, och istort sätt dog. Gick ner på låga låga varv och läckte ingenstans. Höll för med papper och gick inte att täcka 100% där bak, så den biten kändes bra.

Först gick den perfekt som vanligt tills ca 100-150 m, sedan började den gå sämre. Kollade bränslefiltret och den var uppe på maxnivå när den började gå sämre.

Jag är fortfarande osäker på om den går dåligt för att soppan tar slut (trots förgasar, bränslefilter & luftfilter-bytet) eller att det är värmen som skapar problemet.

Skall iallefall prova att köpa ett NGK-stift (B9EG) enligt legionRiders rekommendation.

Ps. när den började gå dåligt, så körde jag ner för backen och den gick fortfarande dåligt. Väntade 4-5 min. och den gick bra igen ett litet tag, sedan samma sak igen. Försökte få upp farten i nedförsbacken och gick inte. Körde upp igen, och så plockade jag av luftfiltret och den accelelerade inte fullt, men ändå, hyffsat, så den kom upp i högfartsläget lite, och strax efter gick den skit igen...

fan va jobbigt att du inte har fått ordning den än. måste va riktigt tråkit de där :3freak

jag lyckades med en ganska schyst grejj idag.
jag o polarn va ute o körde här nere i rimbo o körde.. så skulle jag dra ur den ordentligt vid en korsning ut på stora vägen.. (skulle bara åka ett par meter på stora vägen)
och då lyckades jag slita loss skruvarna till bakdrevet så bakdrevet lossnade.. fast jag hade dragit dom ordentligt och loctite på dom.. så ställde jag hojen brevid vägen och så.. hittade två av tre skruvar.. sen när jag sitter där och håller påoch skruvar lite så fick vi besök på stora vägen..
jajjemen, pecka batong kom o gled förbi o glodde gaaanska bra på mig o mina polare(ett par polare hade kommit dit med sina trimmade moppar m.m) så vände polisen..
då va de bara ta minin under armen.. hjälv och ryggsäck med konor i i andra handen o springa.. så in bakom ett hus o sen vidare in i ett område bland massa lägenheter m.m. sen så stannade jag där o ställde minin mot en vägg. gick tillbaka efter nån minut o skulle komma om snuten var kvar..
japp där åkte dom, fram och tillbaka.och så klart såg dom mitt nylle när jag tröck de över en häck där så dom nitade o sen såg jag inte så mycket mer.
jag tog hojen o sprang en sväng till o ställde den längre bort.. o då mötte jag mina polare på fiddy och minimoton. så ställde dom hojarna på samma ställe igen.. så gick vi tillbaka o hämtade min väska o hjälmen som stod lite små gömt på ett ställe där jag stannade första gången.. kollar ut bakom husknuten.. då kom snuten och åkte o kollad epå oss. jag tog hjälmen o sen gick vi tillbaka..
hade så där ganska tur att det var hus m.m där. har ingen kondition alls..
men de va lite små kul faktsikt :tummenupp

Haha :)

Angående hojen. Har köpt stift nu, som jag skall prova. Samt. flytta över min förgasare igen som jag har sprutat rent överallt med kompressorn.

Nike_gbg skrev:
Haha :)

Angående hojen. Har köpt stift nu, som jag skall prova. Samt. flytta över min förgasare igen som jag har sprutat rent överallt med kompressorn.

okej.. lycka till :tummenupp

min hoj gick bra efter jag hade gjort rent överallt i förgasaren med kompressorn. så hoppas att din med gör de:)

Tja hade samma fel på min att den likssom dog ur på fulla varv. provade en jäkla massa saker bytte stift gjorde ren förgasaren m.m men så till slut kom jag på det,
det var så jävla simpelt, att den fick för mycket soppa på fulla varv så det var därför den dog ur på full gas men gick bättre på typ halv gas.

och då flytta jag bara ner trottel nålen 2 hack sen gick den som aldrig förr :)

men det kanske du redan har provat :confused:

Har hittils inte sett någon B1 replica som har ställbar trottel ...
Alla har spjällförgasare (orginal kina) som snurrar på självsuget ...

Wells skrev:
Tja hade samma fel på min att den likssom dog ur på fulla varv. provade en jäkla massa saker bytte stift gjorde ren förgasaren m.m men så till slut kom jag på det,
det var så jävla simpelt, att den fick för mycket soppa på fulla varv så det var därför den dog ur på full gas men gick bättre på typ halv gas.

och då flytta jag bara ner trottel nålen 2 hack sen gick den som aldrig förr :)

men det kanske du redan har provat :confused:

legionRider skrev:
Har hittils inte sett någon B1 replica som har ställbar trottel ...
Alla har spjällförgasare (orginal kina) som snurrar på självsuget ...

japp jag täntke göra de förut.. ställa om trotteln och se om den gick bättre.. men det går inte ändra alls.. och finns ingen luftskruv eller nått heller. (?) bara tomgångsskruv.. :3freak

Tyvärr finns det tyvärr inga inställningsmöjligheter på min förgasare, som dom andra säger :(

Fick meckat lite igår och den gick fortfarande inte bra...

Bytte till min egna förgasare som jag har sprutat rent (+reedventil +luftfilter) samt. smackade på ett nytt tändstift "Denso - W27ESR-V". Blev rekommenderad "NGK - B9EG", men Kenneths mc i Gbg rekommenderade hellre Denso stiftet just på den modellen pga. han visste två fall där crossar har skurit pga. att själva nålhuvudet längst ner hade trillat loss. Så han gick över till Denso.
Provade även att kolla bensinflödet genom förgasaren, genom att lossar flotör-locket. Hålla pressa upp flotören så ingen soppa kommer ut. Sedan ha tanken, bränslefiltret påkopplat, och släppa lite på flotören, så att se om soppan rinner ner i flotör-delen, och det rann för fullt, så inget fel ner dit.

Under körning går den kanon bra igen i början. 150-200 m senare vände jag och den accelererade lite långsammare, men pga. nedförsbacken, så kom den upp i högvarvs området ändå, och upplever att tändstiftet gjorde att toppvarvet fungerade något bättre. Sedan efter 150-200 m gick den sämre och sedan från och med det, så när jag drog fullgas, så accelererade den som om jag hade 10-20% gas. Den fick ingen kraft...

Den känns mer och mer, som att det är något som händer när det blir varmt och inte är själva insprut eller utblås-delarna som är problemet...

Jag har en 2500 kr:s kina moppe och blata kopian. Jag mätte med min kompressionsmätare för 2-3 veckor sedan (samt. kollade skick på cyl. mm) och den billiga hade 9,2 bar, samt. blata kopian hade 6,7 bar i kompression (se bilder på blata kopian nedan).
Det är ingen som har mätt på sina?

Bifogat

• DSC02844_mindre.JPG
    DSC02844_mindre.JPG
    133.5 KB · Visningar: 51
  • DSC02852_mindre.JPG
    DSC02852_mindre.JPG
    131.2 KB · Visningar: 50
  • DSC02853_mindre.JPG
    DSC02853_mindre.JPG
    139 KB · Visningar: 52
  • DSC02861_mindre.JPG
    DSC02861_mindre.JPG
    121.2 KB · Visningar: 55
  • DSC02851_mindre.JPG
    DSC02851_mindre.JPG
    113.6 KB · Visningar: 57
  • DSC02866_mindre.JPG
    DSC02866_mindre.JPG
    106.1 KB · Visningar: 52
joonnaas skrev:
japp jag täntke göra de förut.. ställa om trotteln och se om den gick bättre.. men det går inte ändra alls.. och finns ingen luftskruv eller nått heller. (?) bara tomgångsskruv.. :3freak
På Blata kopian bytar man bensinmunstycket(finns o köpa på dealy) :tummenupp

legionRider skrev:
Köp följande ...
Stiften går dock som smör i sol

NGK:
B9EG
B9EGV (Platina och dyrt så in i helv---)
B10EG (Testar vi just nu)

Du kan även knacka ihop stiftet något ...

Glöm inte att trampa, stampa, krossa, knäcka, spotta, smälta och kasta
orginalstiftet ner i helvetesavgrunden ...

eg= v-grooved center electrod
egv= v-grooved center electrod gold palladium´
ev= v-grooved center electrod fine wire nickel alloy

evx = v-grooved center electrod high performence "platinum"

Duval skrev:
På Blata kopian bytar man bensinmunstycket(finns o köpa på dealy) :tummenupp

Jag var lite osäker på vilket bensinmunstycke som passar. Vad heter artikelnumret, eller benämningen som just passar våran där? och vad kostar det?

Last edited:
Nike_gbg skrev:
Jag var lite osäker på vilket bensinmunstycke som passar. Vad heter artikelnumret, eller benämningen som just passar våran där? och vad kostar det?
Du köper 1 sats på 14st olika för 320:-

Din koppling

Slog mig, men minns nu inte riktigt om du kikade din koppling ...
Orginalkopplingen funkar uselt om den inte är tillräckligt spänd ... :3freak
Om den är för ospänd hinner inte motorn varva upp ordentligt och få upp
"vridet"... Effekten blir precis den du talat om ... funkar kall men efter 200 m
varvar motorn ca 20% av vad den borde då kopplingen håller mot sig själv
om tex bara en back slagit ut ...

Spänn mät och test om du inte gjort det... Visst 20.08 mm slår ut på högt
varv men funkar ...

Vi har haft problemet på ett par av Kina F (B1) puffarna ...

vh
/M

Nike_gbg skrev:
Tack så mycket :)

Nu verkar den faktiskt fungera som den skall :tummenupp

Jag provade i lördags nu med att modifiera kopplingen (så det tar först vid högre varv). Det gick som tusan hela tiden när jag körde, så problemet att det gick sämre efter 150-200 m var helt borta :D

Den kom även upp i högfartsläget i början, men sedan ville den inte riktigt. Så jag höll för ljuddämparen och märkte att det läckte lite ur kröcken, trots att jag har haft tätningsmassa emellan. Så rev ned den sedan och tätade på nytt. Har inte provat det sista, men är det bara att fokusera på att täta grenröret, så skulle jag inte vilja kalla det ett problem längre.

Tack så mycket för alla tips :Bugar

Äntligen kan man köra igen på Arendalsbanan i Göteborg :)

Kul att det går bättre !
Tror inte du behöver bry dig ...
Fokusera på kopplingen istället som torde vara ditt problem...
Om du vill är mitt råd iställlet att kapa röret bakom kina-skit-svetsen,
köp ett rör med minst 1/3 större diameter, ta bort rörfogar, borra massor
hål i röret, svetsa tillbaka rörfogar och stoppa med ny dämparull (eller den gamla)
så kommer du få ut avgaserna rätt istället ... och flaskhalsen är väck

Kör nu med nästan dubbelt så stor diameter efter att byggt om röret, och
dessutom fått ner ljudet lite med korslagda plattjärn som bryter ljudet i
dämparen, OCH det läcker lite i grenen som på 90% av Blata replikerna,
men hojen går ändå som ett skott ... (har även provat tätat som är
utan skillnad...)
vh
/M

Nike_gbg skrev:
Nu verkar den faktiskt fungera som den skall :tummenupp

Jag provade i lördags nu med att modifiera kopplingen (så det tar först vid högre varv). Det gick som tusan hela tiden när jag körde, så problemet att det gick sämre efter 150-200 m var helt borta :D

Den kom även upp i högfartsläget i början, men sedan ville den inte riktigt. Så jag höll för ljuddämparen och märkte att det läckte lite ur kröcken, trots att jag har haft tätningsmassa emellan. Så rev ned den sedan och tätade på nytt. Har inte provat det sista, men är det bara att fokusera på att täta grenröret, så skulle jag inte vilja kalla det ett problem längre.

Tack så mycket för alla tips :Bugar

Äntligen kan man köra igen på Arendalsbanan i Göteborg :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT