Problem Blatakopia

nu går min klockrent.. bakhjulet på gaspådrag o så.. drar över hela registret m.m

jag gjorde rent munstyckena i förgasaren o blåste rent överallt i förgasaren.. blåste lite på filtret bara.. plockade ur tändstiftet o drog i startsnöret ett par gånger o sen i med stiften igen. tankade startade och nu går den fin fint.!

och så skulle jag o polarn (dynamit) ut o åka idag, men då sprack hans krök.. hela vägen nerefrån första konan på kröken till ljuddämparen. den va helt öppen på insidan. så den gick piss o lät hur mycket som helst.. plus att hans orginalkoppling är helt slut.. den slirar hur länge som helst. så ska byta koppling ikväll/imorgon på den och så svetsar hans rör imorgon. :)
 
Nike_gbg skrev:
Nej men vad faaaasen.
Fixade så ljuddämparen sitter helt perfekt hela vägen och ljuddämparen i sig är svetsat och helt återställd. Trots det blev felet inte åtgärdat!

Provkörde på gatan utanför. Den startade och när jag åkte iväg, gick den som en raket När jag kom upp i ca. 50 km/h gick jag ner till 80% av gasen. Provade att gå över till fullgas, men den var självklart kall och varvade inte mer och gick tillbaka till 80% gas, och den gick fortfarande grymt bra. Efter tot. ca 150-200 m. så började den att gå sämre. Stannade ca. där ändå för att vända och svängde runt och gasade, då var det precis som man gasade 10-20% när jag drog fullgas. Gasade lite till och var samma sak. Stannade och ryckte ur luftfiltret och drog iväg. Då började den accelerera igen bättre men ändå inte som innan, men tack vare den lättare nedförsbacken kom den upp till högvarvsläget och kom upp i ca. 80 km/h. När jag var tillbaka efter ca. 150-200 km/h slog jag av gasen och sedan när jag skulle gasa lite, var det samma sak. Fullgas och den gick precis som om jag hade 10-20% av gasen. Stannade lite, provade igen, samma sak. Provade kort lite till, men den gick inte bra då heller.

Felkällor....(har provat detta)
* Bränsle: Ny köpt
* Bränslefilter: Felet var med första bränslefiltret. Bytte filter och gick inte bättre. Provade även direktmatning och gick inte bättre.
* Luftfilter: Fungerade ej bättre varken med mitt eller med kompisens.
* Förgasare & reedventiler: Fungerade varken med mitt eller med kompisens.
* Tändstift: Har provat 2 olika
* Kolvring, kolv & cylinder: Har inspekterat. Ser mycket bra ut.
* Grenrör och ljuddämpare: Har fixat till ljuddämparen idag (svetsad och fästet sitter bra), grenröret sittter bra och nu med 4 fjädrar iställetför 2 (övre delen). Ser helt tätt ut.
* kylsystemet: Har avluftat systemet och kylningen fungerar bra.
* Remmen till bränslepumpen: Sitter bra.
* Tändmodulen: Fungerade ej bättre varken med mi eller med kompisens. Har även ställt in den så nära som möjligt utan förbättrat resultat.

Tillbaka till ruta 1 igen... :6surkart

Har du KOLLAT så att avgassystemet verkligen är tätt?
Ta en blöt trasa och håll mot utblåset, dör den såär det tätt. Annars... görom, gör rätt!
 
joonnaas skrev:
nu går min klockrent.. bakhjulet på gaspådrag o så.. drar över hela registret m.m

jag gjorde rent munstyckena i förgasaren o blåste rent överallt i förgasaren.. blåste lite på filtret bara.. plockade ur tändstiftet o drog i startsnöret ett par gånger o sen i med stiften igen. tankade startade och nu går den fin fint.!

och så skulle jag o polarn (dynamit) ut o åka idag, men då sprack hans krök.. hela vägen nerefrån första konan på kröken till ljuddämparen. den va helt öppen på insidan. så den gick piss o lät hur mycket som helst.. plus att hans orginalkoppling är helt slut.. den slirar hur länge som helst. så ska byta koppling ikväll/imorgon på den och så svetsar hans rör imorgon. :)

min e fortf konstig...åker iväg så ligger den i typ nästan fullvarv,men sen efter ngn sekund så kommer ketchupeffekten...men det e en fördröjning på ca 10 sekunder...
 
the1 skrev:
min e fortf konstig...åker iväg så ligger den i typ nästan fullvarv,men sen efter ngn sekund så kommer ketchupeffekten...men det e en fördröjning på ca 10 sekunder...


kollat kopplingen så den inte slirar allt för mycket? //joonnaas
 
Dynamit skrev:
kollat kopplingen så den inte slirar allt för mycket? //joonnaas

mm,men asså den går även upp i var då det händer....ok...tar d från början....åker iväg,når ca 40 km/h,sen efter ca 10 sek så kommer det en "turbo" effekt och börjar acccelerera......
 
the1 skrev:
mm,men asså den går även upp i var då det händer....ok...tar d från början....åker iväg,når ca 40 km/h,sen efter ca 10 sek så kommer det en "turbo" effekt och börjar acccelerera......

hmm.. åfan.
jadu.. jag vet inte vad de kan va för nått.. men det kan ju va att den slirar på kopplingen ganska länge innan den får ordentligt fäste så den börjar driva på ordentligt.. eller ökar den snabbt från stillastående?
ligger den på fullvarv hela tiden och efter ca 10 sekunder så börjar den accelerera?
 
det e lite jobbigt att förklara...tänk dej att du drar iväg(nu e d så att jag plockade bort fjädrarna i kopplingen=nyper direkt) kommer upp i ca 40 kmh,sen går den fint i som man "tror" e fullvarv,o sen kommer det en varvökning i samband med en enorm hästspark o den accelererar upp till maxfart.....
 
the1 skrev:
det e lite jobbigt att förklara...tänk dej att du drar iväg(nu e d så att jag plockade bort fjädrarna i kopplingen=nyper direkt) kommer upp i ca 40 kmh,sen går den fint i som man "tror" e fullvarv,o sen kommer det en varvökning i samband med en enorm hästspark o den accelererar upp till maxfart.....

Tänkte fråga dig varför du tog bort fjädrarna i kopplingen?
Det kanske kan vara den orsaken till varför den går som den gör.
Eller va säger du jonas , det kanske kan vara orsaken? :)
 
the1 skrev:
det e lite jobbigt att förklara...tänk dej att du drar iväg(nu e d så att jag plockade bort fjädrarna i kopplingen=nyper direkt) kommer upp i ca 40 kmh,sen går den fint i som man "tror" e fullvarv,o sen kommer det en varvökning i samband med en enorm hästspark o den accelererar upp till maxfart.....


jamen fan nu klarnar det upp i skallen..

det är ju att det inte är nån effekt på lågt varv.. och eftersom den inte har nån kraft innan ca 8-9000rpm så tar det ett par sekunder innan effekten kommer..och då skjuter det på ganska ordentligt..
om du sätter dit fjädrarna så ska du se.. då kommer du kunna stå o varva med den till ca 8000rpm innan den börjar röra sig framåt.. men då har du effekten hela tiden..
så det är inte så konstigt varför det tar ett par sekunder innan den börjar accelerera ordentligt..

sätt dit fjädrarna så kommer den skjuta på bra mycket snabbare i accelerationen. :tummenupp
 
jag tog bort dom för att det slirade alldelles för mckt,och var svårkörd....funderar på att köpa B1 original koppling,och under tiden så kör jag utan...men problemet kom inte i och med fjäderborttagningen...första repan går d utmärkt,men sen 1 minut senare så slirade den med samma symptom som jag beskrev....alltså(med fjäder) åker iväg funkar fint,sen andra repan ca 1 min senare,slir,sliiir upp till ca 40 sen nyper sen acc....utan fjäder:åker iväg(nyper direkt men ingnen styrka direkt) accar till ca 40,sen ngn sekund senare "hästspark" =maxacc.....
 
CarMan skrev:
sätt tilbaka fjädrarna & ställ kopplingen på 9 000 rpm, provkör. hur käns den nu?


precis.. man måste ha varv på dom hela tiden för att ha effekten för att de ska gå framåt..
 
the1 skrev:
jag tog bort dom för att det slirade alldelles för mckt,och var svårkörd....funderar på att köpa B1 original koppling,och under tiden så kör jag utan...men problemet kom inte i och med fjäderborttagningen...första repan går d utmärkt,men sen 1 minut senare så slirade den med samma symptom som jag beskrev....alltså(med fjäder) åker iväg funkar fint,sen andra repan ca 1 min senare,slir,sliiir upp till ca 40 sen nyper sen acc....utan fjäder:åker iväg(nyper direkt men ingnen styrka direkt) accar till ca 40,sen ngn sekund senare "hästspark" =maxacc.....


okeej.. jo men sätt tillbaka fjädrarna så att den tar runt ca 8-9000rpm..

okej, det är svårkört i början, men man lär sig efter ett litet tag. plus att det är roligare och köra när det händer nått när man vrider på gasrullen :hoppskrat
 
ok....tack grabs nu e jag me....ska nog köpa blatas koppling imorrn...återkommer om hur det gick....tack för hjälpen....
 
the1 skrev:
ok....tack grabs nu e jag me....ska nog köpa blatas koppling imorrn...återkommer om hur det gick....tack för hjälpen....


så lite så. du får säga till sen hur de gick.! :tummenupp

jo föressten.. var köper du b1 kopplingen?
 
dealy.se dom säljer även original B1 för 23.900. :(

kopplingen kostar 1100 + moms
 
the1 skrev:
dealy.se dom säljer även original B1 för 23.900. :(

kopplingen kostar 1100 + moms

okeej, jag hittade tyvärr den inte på deras hemsida, iofs kollade jag lite snabbt bara. men du får säga till hur den funnkar sen. jag orkar inte slänga ut 1100++ om den tar slut snabbt. :3freak
 
Peter80 skrev:
Har du KOLLAT så att avgassystemet verkligen är tätt?
Ta en blöt trasa och håll mot utblåset, dör den såär det tätt. Annars... görom, gör rätt!

Gjorde som du rekommenderade igår, och det stämde. Var mycket bättre, men ej tillräckligt tät när jag höll för. Bara att jobba vidare.

Tack för ett bra tips.
 
Dr.Bike skrev:
Låter som ni har tokig flottörnivå. Alternativt stopp i soppakran/filter.
Hur ser stiftet ut när den går så här dåligt?

Stiftet ser rätt ok ut.
 

Bifogat

  • DSC02960.JPG
    DSC02960.JPG
    78.8 KB · Visningar: 51
  • DSC02964.JPG
    DSC02964.JPG
    32.2 KB · Visningar: 51
Provat med hårdare stift?
När min moppe blev för varm så gick den skiiit på höga varv.
Köpte ett hårdare stift så vart de problemet väck.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top