Problem Blatakopia

Nike_gbg

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
DM (2008)
Jag har problem med min blatakopia (B1:a)
http://www.minimotocenter.se/item_show.php?code_no=101

Först gick den hur bra som helst, och efter kanske 3-5 timmars effektiv körtid (fördelat under våren & sommaren), så började den först att tappa lite av det högre varv-registret. Dvs att innan kunde jag ha fullgas på raksträckorna, och den kunde hålla maxvarvet konstant, men sedan kunde jag endast hålla fullgas fram tills ca 8000 av max 11000 varv, för annars var det som att motorn dog i 2-3 sek. och så kunde den börja accelerera igen till den kom i samma läge igen, så jag fick köra fullgas fram till ca 8000 varv och sedan ligga på mindre gas för att bibehålla 8000 varv. Då kunde man köra hyffsat, men tappar rätt mycket av toppfarten, för då låg man runt 50 km/h iställetför ca 80 km/h.

Jag har provat att:
* byta bränslefilter
* blåsa rent luftfiltret med kompressor (inget mer)
* kört utan luftfilter
* bytt tändstift
* rengjort förgasare (sprutat brakelean genom alla kanaler, och har aldrig sett smuts i förgasaren trots att jag har lossat allt som går att lossa där. Dock har jag ej sprutat rent den med kompressor ännu. Har ej hemma)
* inspekterat rydventilerna och har sett bra ut och känns som dom öppnar sig fint med fingerkraft.

Dessa åtgärder ovan har ej hjälpt! :va

Kompisen har en identisk hoj (som fungerade bra, innan den nöp).
Har satt på hans följande komponenter:
* Rydventiler
* Gummidetalj mellan rydventiler och förgasare
* förgasare
* Luftfilter
* tändmodul (som har tändhatten i andra änden), och ställde den så nära magneterna som möjligt och hade den tunnaste bladmåtet som fanns i satsen emellan.

Samma problem kvarstår!! :confused:

* Köpte ny färsk bensin och blandade ny olja, för att utesluta att bränslet kunde vara orsaken (den gamla var inköpt 3-4 mån. sedan)
* Monterade på en bränsleslang direkt mellan bränsletank och förgasare för att utesluta bränslefiltrets inverkan.

Samma problem kvarstår!!! :huvet

Har någon något bra förslag hur man skall gå vidare?

Kollat så att remmen till vattenkylningen sitter på riktigt på båda sidor?
Kollat hur kolvringar, cylle o kov ser ut?

Mvh

Tja,
Inget av dessa har jag kollat innan. Men skall definitivt göra det ikväll eller imorgon (såg igår att remmen verkade sitta, men skall kolla mer noggrant, samt. lossa cylindern nu då).

Tack för tipsen :)

Kika även ditt avgassystem...
Har du läckor eller dyl som ett par av våra hojar som börjat gå
illa både på toppvarv och lägre...

Kika även att du inte får in luftbubblor i förgasaren, dvs
slangen och dåligt flöde, vilket kan uppkomma när man kört
slut på bensin ... Händer ständig... :brinnerup

Vi har även gått på nitarna och alltid trott att det är det
värsta först :hihi Har enbart hört/varit med om Reed ventilerna
på 14e som lossnat för oss ...

vh
/M

Nike_gbg skrev:

Först gick den hur bra som helst, och efter kanske 3-5 timmars effektiv körtid (fördelat under våren & sommaren), så började den först att tappa lite av det högre varv-registret. Dvs att innan kunde jag ha fullgas på raksträckorna, och den kunde hålla maxvarvet konstant, men sedan kunde jag endast hålla fullgas fram tills ca 8000 av max 11000 varv, för annars var det som att motorn dog i 2-3 sek. och så kunde den börja accelerera igen till den kom i samma läge igen, så jag fick köra fullgas fram till ca 8000 varv och sedan ligga på mindre gas för att bibehålla 8000 varv. Då kunde man köra hyffsat, men tappar rätt mycket av toppfarten, för då låg man runt 50 km/h iställetför ca 80 km/h.

Jag har provat att:
* byta bränslefilter
* kört utan luftfilter
* bytt tändstift
* rengjort förgasare (sprutat brakelean genom alla kanaler, och har aldrig sett smuts i förgasaren trots att jag har lossat allt som går att lossa där. Dock har jag ej sprutat rent den med kompressor ännu. Har ej hemma)
* inspekterat rydventilerna och har sett bra ut och känns som dom öppnar sig fint med fingerkraft.

* Rydventiler
* förgasare
* Luftfilter
* tändmodul (som har tändhatten i andra änden), och ställde den så nära magneterna som möjligt och hade den tunnaste bladmåtet som fanns i satsen emellan.

* Köpte ny färsk bensin och blandade ny olja, för att utesluta att bränslet kunde vara orsaken (den gamla var inköpt 3-4 mån. sedan)
* Monterade på en bränsleslang direkt mellan bränsletank och förgasare för att utesluta bränslefiltrets inverkan.

Jag har kollat kolv, cylinder, kolvringar och allt ser fint ut. Remmen till vattenpumpen ser bra ut med.

Det ser ut som problemet är läckage mellan grenröret och ljuddämparen. Främre fästet till ljuddämparen sprack loss för några månader sedan och fick svetsa ett nytt och infästningen hämnade lite brevid och allt hamnade lite snett vid fastdragning.

Försökte fixa det idag, men behöver stabilare klammor, för de egna jag satte vibrerade loss vid provkörningen precis.

Men felet verkar vara inringat till läckage mellan grenröret och bakre ljuddämparen, så nu vet jag vad jag skall fixa.

Tack för era tips :tummenupp

Last edited:
Hehe, jo det är lite som att spela rysk roulette. Ibland funderar dom...ibland inte ;).

Skämt och sidor. Sköter man underhållet och gör lite små justeringar, så fungerar dom rätt bra :)

Funkar det nu ???

Nike_gbg skrev:
Jag har kollat kolv, cylinder, kolvringar och allt ser fint ut. Remmen till vattenpumpen ser bra ut med.

Det ser ut som problemet är läckage mellan grenröret och ljuddämparen. Främre fästet till ljuddämparen sprack loss för några månader sedan och fick svetsa ett nytt och infästningen hämnade lite brevid och allt hamnade lite snett vid fastdragning.

Försökte fixa det idag, men behöver stabilare klammor, för de egna jag satte vibrerade loss vid provkörningen precis.

Men felet verkar vara inringat till läckage mellan grenröret och bakre ljuddämparen, så nu vet jag vad jag skall fixa.

Tack för era tips :tummenupp

Håller på parallellt att lägga golv i lägenheten, och min flickvän vill hellre att jag prioriterar det iställetför minimoto:n :whip , hehe.

Främre ljuddämpar-fästet = rätt ok nu
Bakre ljuddämpar-fästet = skaffade ny fet klamma igår
Bakre ljuddämparen = Skulle behöva ny stoppning för att ersätta den som flög ur då ljuddämparen lossade under färd, samt. svetsa fast inre röret i ljuddämparen. Inga problem. Skall bara se var man kan köpa stoppning i Gbg (vet ej var för tillfället).

Men man kan säga att problemet är så gott som löst. Under provkörningen som jag nämnde tidigare i forumet, när jag trodde allt var åtgärdat, så gick den kanon bra 100 m. Sedan gick den skit igen, och då var ju bakre ljuddämpar klamman loss samt. att jag såg hur den hade börjat läcka i grenröret igen. Så fixar jag det ovan i rött så skall den vara återställd.

Mvh Niklas

Last edited:
Nej men vad faaaasen.
Fixade så ljuddämparen sitter helt perfekt hela vägen och ljuddämparen i sig är svetsat och helt återställd. Trots det blev felet inte åtgärdat!

Provkörde på gatan utanför. Den startade och när jag åkte iväg, gick den som en raket När jag kom upp i ca. 50 km/h gick jag ner till 80% av gasen. Provade att gå över till fullgas, men den var självklart kall och varvade inte mer och gick tillbaka till 80% gas, och den gick fortfarande grymt bra. Efter tot. ca 150-200 m. så började den att gå sämre. Stannade ca. där ändå för att vända och svängde runt och gasade, då var det precis som man gasade 10-20% när jag drog fullgas. Gasade lite till och var samma sak. Stannade och ryckte ur luftfiltret och drog iväg. Då började den accelerera igen bättre men ändå inte som innan, men tack vare den lättare nedförsbacken kom den upp till högvarvsläget och kom upp i ca. 80 km/h. När jag var tillbaka efter ca. 150-200 km/h slog jag av gasen och sedan när jag skulle gasa lite, var det samma sak. Fullgas och den gick precis som om jag hade 10-20% av gasen. Stannade lite, provade igen, samma sak. Provade kort lite till, men den gick inte bra då heller.

Felkällor....(har provat detta)
* Bränsle: Ny köpt
* Bränslefilter: Felet var med första bränslefiltret. Bytte filter och gick inte bättre. Provade även direktmatning och gick inte bättre.
* Luftfilter: Fungerade ej bättre varken med mitt eller med kompisens.
* Förgasare & reedventiler: Fungerade varken med mitt eller med kompisens.
* Tändstift: Har provat 2 olika
* Kolvring, kolv & cylinder: Har inspekterat. Ser mycket bra ut.
* Grenrör och ljuddämpare: Har fixat till ljuddämparen idag (svetsad och fästet sitter bra), grenröret sittter bra och nu med 4 fjädrar iställetför 2 (övre delen). Ser helt tätt ut.
* kylsystemet: Har avluftat systemet och kylningen fungerar bra.
* Remmen till bränslepumpen: Sitter bra.
* Tändmodulen: Fungerade ej bättre varken med mi eller med kompisens. Har även ställt in den så nära som möjligt utan förbättrat resultat.

Tillbaka till ruta 1 igen... :6surkart

1 sak du inte provat är bensinmunstycket,testa o gå upp
några storlekar(finns o köpa på dealy) :tummenupp
Det är många som har bytat till ett större
munstycke på sina 14f.

Last edited:
hade nåt liknande problem på gamla goda!? mt 5 tiden.
fick knacka ihop stiftet så att gnistan orkade med vid högre varv.

fortsätter tråden......

hade plockat isär min B1 kopia i molekyler,då den inte ville alls i början....2 stift o en riktig rengöring senare hade jag fortf problem med kopplingen....den slirade för mckt när den blev varm...o så tänkte jag till idag i brist på annat,så plockade jag bort fjädrarna från kopplingen...allså ingen! fjädrar alls.....hmmmm....hör o häpna...d funkar alldelles utmärkt...ingen ketchup effekt mera,den drar nästan med en gång....

mvh tomas

Nike_gbg skrev:

Jag har provat att:
* byta bränslefilter
* kört utan luftfilter
* bytt tändstift

* Rydventiler
* förgasare
* Luftfilter

min är precis lika dan. jag kan köra lite i början. sen så dör den när man släpper gasen när man har dragit ur den lite..os en så svarar den itne på gas påe tt par sekunder, och sen så funkar det tills man släpper på gasen igen..och ibland så kan de ta flera sekunder innan den ens börjar varva upp igen. :3freak

hmmm....kolla så d e inte e för "lång" bränsleslag från tank till förgasare....jag fick klippa min lite kortare så att soppan kunde rinna lättare....

XeNo skrev:
hmmm....kolla så d e inte e för "lång" bränsleslag från tank till förgasare....jag fick klippa min lite kortare så att soppan kunde rinna lättare....

jag har bytt soppaslang, kortare än förut men tillräcklingt lång för att itne ta i avgasrör m.m på vägen..
ska hålla på o testa lite imorgon o se om jag kommer fmra till nått.. :tummenupp

Vad har du för drevning??
11000 rpm & 80 km/h
8000 rpm & 50 km/h

Låter som om du kör med 8-58 drevning.
och det kan jag lova inte funkar med en minimoto( om man inte startar i nedförsbacke ).

joonnaas skrev:
min är precis lika dan. jag kan köra lite i början. sen så dör den när man släpper gasen när man har dragit ur den lite..os en så svarar den itne på gas påe tt par sekunder, och sen så funkar det tills man släpper på gasen igen..och ibland så kan de ta flera sekunder innan den ens börjar varva upp igen. :3freak

min var också lite skumm:(

men vi får se, slet av kedjan det första ja gjorde

RS "Alex" skrev:
min var också lite skumm:(

men vi får se, slet av kedjan det första ja gjorde

jo om ett par minuter så ska jag och en polare ut och testa lite, så får jag se om jag kommer på vad det kan vara för fel.

Låter som ni har tokig flottörnivå. Alternativt stopp i soppakran/filter.
Hur ser stiftet ut när den går så här dåligt?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT