Jag har problem med min blatakopia (B1:a)
http://www.minimotocenter.se/item_show.php?code_no=101
Först gick den hur bra som helst, och efter kanske 3-5 timmars effektiv körtid (fördelat under våren & sommaren), så började den först att tappa lite av det högre varv-registret. Dvs att innan kunde jag ha fullgas på raksträckorna, och den kunde hålla maxvarvet konstant, men sedan kunde jag endast hålla fullgas fram tills ca 8000 av max 11000 varv, för annars var det som att motorn dog i 2-3 sek. och så kunde den börja accelerera igen till den kom i samma läge igen, så jag fick köra fullgas fram till ca 8000 varv och sedan ligga på mindre gas för att bibehålla 8000 varv. Då kunde man köra hyffsat, men tappar rätt mycket av toppfarten, för då låg man runt 50 km/h iställetför ca 80 km/h.
Jag har provat att:
* byta bränslefilter
* blåsa rent luftfiltret med kompressor (inget mer)
* kört utan luftfilter
* bytt tändstift
* rengjort förgasare (sprutat brakelean genom alla kanaler, och har aldrig sett smuts i förgasaren trots att jag har lossat allt som går att lossa där. Dock har jag ej sprutat rent den med kompressor ännu. Har ej hemma)
* inspekterat rydventilerna och har sett bra ut och känns som dom öppnar sig fint med fingerkraft.
Dessa åtgärder ovan har ej hjälpt!
Kompisen har en identisk hoj (som fungerade bra, innan den nöp).
Har satt på hans följande komponenter:
* Rydventiler
* Gummidetalj mellan rydventiler och förgasare
* förgasare
* Luftfilter
* tändmodul (som har tändhatten i andra änden), och ställde den så nära magneterna som möjligt och hade den tunnaste bladmåtet som fanns i satsen emellan.
Samma problem kvarstår!!
* Köpte ny färsk bensin och blandade ny olja, för att utesluta att bränslet kunde vara orsaken (den gamla var inköpt 3-4 mån. sedan)
* Monterade på en bränsleslang direkt mellan bränsletank och förgasare för att utesluta bränslefiltrets inverkan.
Samma problem kvarstår!!!
Har någon något bra förslag hur man skall gå vidare?
http://www.minimotocenter.se/item_show.php?code_no=101
Först gick den hur bra som helst, och efter kanske 3-5 timmars effektiv körtid (fördelat under våren & sommaren), så började den först att tappa lite av det högre varv-registret. Dvs att innan kunde jag ha fullgas på raksträckorna, och den kunde hålla maxvarvet konstant, men sedan kunde jag endast hålla fullgas fram tills ca 8000 av max 11000 varv, för annars var det som att motorn dog i 2-3 sek. och så kunde den börja accelerera igen till den kom i samma läge igen, så jag fick köra fullgas fram till ca 8000 varv och sedan ligga på mindre gas för att bibehålla 8000 varv. Då kunde man köra hyffsat, men tappar rätt mycket av toppfarten, för då låg man runt 50 km/h iställetför ca 80 km/h.
Jag har provat att:
* byta bränslefilter
* blåsa rent luftfiltret med kompressor (inget mer)
* kört utan luftfilter
* bytt tändstift
* rengjort förgasare (sprutat brakelean genom alla kanaler, och har aldrig sett smuts i förgasaren trots att jag har lossat allt som går att lossa där. Dock har jag ej sprutat rent den med kompressor ännu. Har ej hemma)
* inspekterat rydventilerna och har sett bra ut och känns som dom öppnar sig fint med fingerkraft.
Dessa åtgärder ovan har ej hjälpt!

Kompisen har en identisk hoj (som fungerade bra, innan den nöp).
Har satt på hans följande komponenter:
* Rydventiler
* Gummidetalj mellan rydventiler och förgasare
* förgasare
* Luftfilter
* tändmodul (som har tändhatten i andra änden), och ställde den så nära magneterna som möjligt och hade den tunnaste bladmåtet som fanns i satsen emellan.
Samma problem kvarstår!!

* Köpte ny färsk bensin och blandade ny olja, för att utesluta att bränslet kunde vara orsaken (den gamla var inköpt 3-4 mån. sedan)
* Monterade på en bränsleslang direkt mellan bränsletank och förgasare för att utesluta bränslefiltrets inverkan.
Samma problem kvarstår!!!

Har någon något bra förslag hur man skall gå vidare?