Problem att starta när hojen är varm

• Thread starter Thread starter Marsipulami
  • Start date Start date

Marsipulami

Guest
Jag har fått ett problem med min hoj som jag inte stött på tidigare. När hojen är kall och jag startar den så snurrar den som vanligt och startar utan problem. När jag sen ska starta hojen när den är varm så är det precis som om startmotorn inte orkar dra runt motorn, det låter så i alla fall. Om jag väntar en stund, låt oss säga 30-45 min och ska prova igen så kan den låta lika trög till att börja med och sen så kommer den igång.

Ett rykte som någon sa till mig var att startknappen var igenärjat och det räckte med att man göra den ren så skulle det fungera. Vitsen här var att startmotorn får inte full styrka av ström och på så sätt orkar den inte dra runt startmotorn när den är varm... (rykte som jag hört alltså).

Är det någon som varit med om liknande saker och har tips? Kanske är det råd och rykte jag hört korrekt?

:confused:

Marsipulami skrev:
Ett rykte som någon sa till mig var att startknappen var igenärjat och det räckte med att man göra den ren så skulle det fungera. Vitsen här var att startmotorn får inte full styrka av ström och på så sätt orkar den inte dra runt startmotorn när den är varm... (rykte som jag hört alltså).

Är det någon som varit med om liknande saker och har tips? Kanske är det råd och rykte jag hört korrekt?

:confused:
Det låter ganska otroligt att det skulle vara en igenoxiderad start-knapp. Det går rätt många ampere igenom startmotorn. Normalt styr startknappen ett relä som är gjort för höga strömmar. Skulle det vara för mycket oxid i reläet skulle kontaktblecken för hög-strömmen börja erodera ännu mer.
Nu är jag elektronik-nisse och inte mekaniker så jag har begränsad erfarenhet av motorcyklar.

En riktig mek skulle nog vilja veta vad du har för båge, hur långt har den gått, vad har du för märke på motoroljan, när bytte du olja & filter senast. Hur gammalt är batteriet? Har du underhålls-kört den under vintern?

Re: Re: Problem att starta när hojen är varm

En riktig mek skulle nog vilja veta vad du har för båge, hur långt har den gått, vad har du för märke på motoroljan, när bytte du olja & filter senast. Hur gammalt är batteriet? Har du underhålls-kört den under vintern? [/B]

Det är en Honda CBR 1000F. Oljebyte skedde innan vintervilan. Splitter nytt batteri....

Det låter som att startmotorn är på väg att falla ifrån. Kolla kol, lager och kollektorn (det som kolen går emot) i startmotorn. Om lagren är slut kan permamentmagneterna i statorn ta skada. Kolla även upp jordningen och matningen från startrelät till startmotorn - frexten alla matning till startmotorn. Kolla även kablarna till batteriet. Oxid kan bete sig väldigt skumt åt.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti